پنجشنبه 9 فروردين 1403   16:30:21

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: 

مرجعیت پیدا کردن سیره معصومین(ع) در جامعه نیازمند دانش ترکیبی است 

  • خلاصه :رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: برای این که سیره معصومین(ع) برای هدایت نحوه زیست اجتماعی امروز ما مرجعیت و منبعیت پیدا کند، زمان بر و نیازمند دانش ترکیبی است، نه تک وجهی. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین واعظی در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در تالار شیخ طوسی(ره) این پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به رشد کمی و کیفی آثار پژوهشی این دفتر اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی از آذرماه 96 تا آذرماه 97 در عرصه پژوهشی 76 عنوان تولید اثر داشت و از آذرماه 97 تا آذرماه 98 تولید قریب به 121 کتاب را بر عهده دارند که 30 جلد آن مربوط به همین پژوهشکده است. 
وی گفت: پژوهش در عرصه سیره معصومان(ع) فواید زیادی دارد، یکی از آنها سیره فردی است که افراد می توانند با مراجعه به این آثار به آنها دست یابند و ثمره مستقیم این کار است. 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: ثمره دیگر این که، گرچه این اثر در بر دارنده اقوال معصومین(ع) نیست و ناظر به عمل و رفتار معصومان(ع) است اما بسیاری از ابهامات تاریخی و سؤالاتی که راجع به زندگی اهل بیت(ع) است را می تواند پاسخ دهد.
وی افزود: ثمره اساسی و مهم این آثار که هم راجع به قرآن و هم راجع به سیره و کلام اهل بیت(ع) مطرح است، این بوده که ما چه استحصالی از کتاب داشته باشیم و سنت که کلام و فعل معصومین(ع) باشد، برای وجه اجتماعی زیست کنونی خود می توانیم داشته باشیم. 
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به لزوم مرجعیت بخشی به قرآن و سیره معصومان(ع) اظهار داشت: بهره گیری و اقتباس فردی نسبت به سیره اهل بیت(ع) و قرآن خیلی روشن و سهل الوصول است اما آنچه که دشوار است، این بوده که چگونه می توانیم به قرآن در زیست اجتماعی خود مرجعیت ببخشیم و چگونه می توانیم برای تنظیم مناسبات اجتماعی خودمان به سیره معصومین(ع) مرجعیت ببخشیم.
وی گفت: در این زمینه کارهای زیادی لازم است و حتی کار متخصص بحث سیره هم نیست؛ برای مرجعیت بخشیدن به قرآن و سیره و کلام اهل بیت(ع) در وجه اجتماعی خیلی کار نیاز دارد. 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: نویسندگان این آثار با مراجعه به تراث دینی مان مواد خام و اولیه را در اختیار قرار داده اند و میان این مسأله و اقتباس و استضائه فردی از نورانیت اهل بیت(ع) با استحصال از این منابع برای وجه اجتماعی تفاوت وجود دارد. 
وی افزود: تفاوت وجه فردی با اجتماعی در این است که جامعه و مناسبات اجتماعی به سرعت متحول شده و آنچه که به عنوان مثلاً سیره اقتصادی و معیشتی معصومین(ع) بیان شده، در واقع سلوک عملی آنها در بافت اجتماعی و اقتصادی آن زمان و مواجهه های ائمه(ع) با سبک و سیاق مدیریتی آن زمان است، کما این که مواجهه اهل بیت(ع) با جریان های انحرافی و فکری منحرف با این زمان متفاوت است و خیلی از درون مایه های محتوایی آن زمان اکنون مطرح نیست اما اصتیاد نحوه مواجهه و درس آموزی ها برای مواجهه اکنون با جریان های انحرافی قابل اصتیاد است. 
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که استخراج شاخص های جامعه عادله نیازمند شاخص ها و دانش های ترکیبی و وزن دهی به آنها است، اظهار داشت: برای این که در وجه اجتماعی که سیره معصومین(ع) برای هدایت نحوه زیست اجتماعی امروز ما مرجعیت و منبعیت پیدا کند، زمان بر است و نیازمند دانش ترکیبی است، نه تک وجهی. 
وی خاطرنشان کرد: این آثار ثمرات فراوانی دارد، برخی از آنها سهل الوصول و مستقیم است و هر خواننده با دقتی می تواند با مراجعه به این آثار، ثمراتی را دریافت کند اما این آثار برخی کارکردهایی دارد که عیان، آشکار و سهل الوصول نیست و قدم های علمی فراوان دیگری باید برداشته شود و ترکیبی از دانش ها باید در اختیار قرار گیرد، تا این ظرفیت استحصال شود.
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما