شناسنامه اجمالی
1395/3/26 چهارشنبه شناسنامه اجمالی مساله  
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم 
شناسنامه اجمالی مساله میز تحکیم نظام خانواده

عنوان مسأله:
گستردگی اختلافات خانوادگی و طلاق در سال های آغازین ازدواج
 
توصیف چیستی و ابعاد مسئله:
بر اساس شواهد آماری وضعیت کنونی خانواده در ایران، به لحاظ ثبات و پایداری شرایط مناسبی ندارد و سیر صعودی آمارهای طلاق و مشکلات خانواده در ایران نگران کننده است. آمارها نشان می دهد بخش عمده ای از این جدایی ها  در پنج سال اولیه زندگی اتفاق می افتد.  این در حالی است که تأکیدات فراوان قرآن و روایات بر ضرورت تشکیل و تحکیم خانواده نشان از اهمیت و حساسیت این نهاد مقدس از منظر دین اسلام دارد. بر این اساس می توان گفت یکی از رسالت های مهم عالمان دین، ترویج و فراهم آوردن زمینه های مناسب برای تشکیل خانواده، تقویت روابط رضایت بخش اعضای خانواده و کاهش آسیب های خانوادگی در جامعه ایرانی است. از سوی دیگر فرانهاد دین و مبلغان دینی همواره مورد اعتماد و عنایت  توده های مردم بوده اند و براین اساس مبلغان می توانند ظرفیت موثری در تربیت و تعالی خانواده باشند.
 طرح حاضر به دنبال آموزش و تربیت خانواده و کاهش زمینه های آسیب در روابط خانوادگی با تمرکز بر سالهای آغازین زندگی زناشویی است. برای دست یابی به این هدف و در راستای آرمان مترقی و متعالی تخصصی سازی تبلیغ دینی لازم است از ظرفیت عظیم مبلغانی که در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان قدیمی ترین و منسجم ترین سامانه تبلیغ دین در کشور است جهت تقویت و تحکیم بنیان خانواده استفاده کرد. به نظر می رسد برای نیل به این هدف نیازمند تربیت روحانیونی با دو ویژگی مهم هستیم: برخورداری از دانش کافی در زمینه خانواده سالم و داشتن مهارت ترویج آموزه های اسلامی در خانواده متناسب با مسائل روز خانواده. بدین منظور برنامه ای در دو بعد پژوهش و آموزش خانواده پیشنهاد می شود. بنابراین هدف اصلی طرح تقویت و ارتقاء سلامت اخلاقی و معنوی خانواده هاست و در این راستا از ظرفیت تبلیغ تخصصی و مبلغان آموزش دیده بهره خواهد برد.
 
ابعاد مسئله:
  1. ابعاد شناختی:
افرایش بینش و شناخت صحیح زوجین از خانواده و زندگی مشترک و مسئولیت های آن ها.
  1. ابعاد انگیزشی و عاطفی:
ارتقای سطح انگیزش زوج های جوان برای مقابله با دشواری ها و تحکیم بنیان های زندگی مشترک و ایجاد دلبستگی به کانون خانواده.
  1. ابعاد رفتاری:
ارتقای مهارت های ارتباط گیری و معاشرتی با همسر و خانواده همسر و ....
 
ضرورت طرح:
مهمترین دلایل ضرورت اهتمام به طرح عبارت است از:
1. لزوم سامان دهی شبکه ای مبلغان و  حوزه تبلیغ تخصصی خانواده به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بهبود وضعیت فعلی در پایداری و ثبات خانواده های تازه تشکیل یافته؛
2. لزوم آموزش ازدواج سالم، روابط همسری، مراحل تحکیم خانواد، آداب فرزند آوری و فرزند پروری بر اساس آموزه های اسلامی به خانواده ها در قالب دوره ها و کلاسهای آموزش ازدواج. (قابل توجه است که امروزه سطح آگاهی خانواده ها و اقشار گوناگون از آموزه های اسلامی در زمینه خانواده  پایین است و آنچه در قالب آموزش خانواده در مراکز گوناگون ارائه می شود مبتنی بر مبانی غیر اسلامی است)؛
3. لزوم همکاری نظام مند با مراکز متکفل آموزشهای پیش و پس از ازدواج در بعد تأمین نیروی انسانی، برنامه ها و اجرای کلاسها و دوره های آموزشی خانواده و ازدواج.
نسخه قابل چاپ
طراحی و پیاده سازی : مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما