صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

8587508866237557570653370868.jpg
آیین اختتامیه سومین جشنواره شعر اشراق برگزار شد اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی شعر حوزه (اشراق) ویژه شاعران حوزوی فارسی زبان با حضور شخصیت‌های حوزوی و شعرای حوزوی در تالار ایوان شمس برگزار شد.
در ابتدای این مراسم بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد جشنواره بین المللی شعر حوزه که در 13 مهرماه 1394 برگزار شده بود،  قرائت و منتشر شد.
سپس حسنی «رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی» ضمن تشکر از همه دست اندرکاران جشنواره بین المللی شعر اشراق، به توضیح روند این جشنواره پرداخته و در ادامه گفتند بین المللی شدن جشنواره شعر اشراق را در گام سوم به فال نیک می گیریم.
در ادامه، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان تهران ابراز داشت: به عنوان طلبه‌ای که پیشینه بیش‌تری نسبت به طلاب جوان دارم، نکاتی را عنوان می‌کنم؛ نخست رسالت شاعر حوزویان است که شعر مایه‌ور و ماندگار بسرایند، لذا پسندیده نیست که شاعر حوزوی فاضل، اهل کلام و معرفت گرفتار شعر صورت زده و احساسی باشد، آفتی که در حال حاضر شاعر معاصر را اسیر خود ساخته است.
وی افزود: شعر احساسی ماندگار نیست و کمتر طلبه‌ای می‌تواند شعر مایه‌ور بسراید، شعر باید به مثابه ابزار در مسیر رسالت طلبگی باشد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: شعر، برنده‌ترین ابزار برای ایفای نقش توسط طلاب و حوزویان است، ما نباید در شعر متوقف شویم، چرا که خداوند متعال وقتی چنین موهبتی به ما بخشیده است، باید از این ظرفیت و استعداد برای تعمیق بخشیدن به ادب دینی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه باید از شعر برای تولید نظر در ادبیات اسلامی، ادبیات انقلابی استفاده شود، گفت: پس از 2 هزار سال ما نباید تکرار کننده آنچه در گذشته است باشیم، امروز 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده، ما چه کرده‌ایم؟! اگر روزگاری در این باره سؤالی شود، از طلاب سئوال می‌کنند که این همه مکاتب هنری به دانشگاه‌های شما سرازیر شد، شما چه کردید؟
آیت‌الله رشاد اظهار داشت: اگر تاکنون کسی بحث از فلسفه ادبیات بر اساس حکمت اسلامی پرداخته باشد، باید خود را نشان دهد و شعر گفتن بر  اساس نظریه ادبی اسلام، نظریه انقلاب، معرفت‌شناسی و هنر و ادب بر عهده حوزه و اصحاب حوزه است.
رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان تهران در توصیه‌ای به طلاب عنوان کرد: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری باید مراقب باشیم تا مبادا شعر به مشغله تبدیل شود و ما به شاعر بودن رضا دهیم و به شاعر شدن بسنده کنیم، چرا که گاهی ما طلاب خوش‌فکر و با استعدادی داشته‌ایم که زمانی به وادی شعر وارد شد، از عرصه حوزه خارج شدند و تعداد آنها کم نیستند. شعرایی که نوعاً شاعران خوبی شدند، اما از مسیر طلبگی بازمانده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: اصل برای طلاب کسب علم و تولید نظریه است، البته ذوق‌، قریه و شعر سرمایه است که باید قدر آن را دانست، اما مبادا چنان مشغول این موهبت شویم که از درس بازمانیم، در واقع درس و بحث از اولویت‌های اصلی طلاب به شمار می‌رود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه طلبه صالح اگر از طلبگی خارج شد، در واقع اخراج شده و خارج نشده است، گفت: مبادا بساط شعر سبب شود ما از مسیر طلبگی خارج شویم که هر کسی به بهانه‌ای از این مسیر اخراج می‌شود.
وی افزود: تأکید می‌کنم دوستان طلبه شعری در شأن طلاب بسرایند و خلاء‌هایی را پر کنند که غیر حوزویان قادر به انجام آن نباشند، شعر طلاب باید تحقیق ادبی، تبیین مبادی فکری، معرفتی، کلامی، انسان شناختی و ادب و هنر را در بر داشته باشد که در این صورت ما از امکان و نعمت شعر به نحو احسنت استفاده کرده‌ایم.
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما