گروه دانش‌های وابسته به فقه؛ برگزاری سمینار شمول عمومات و مطلقات جلسه اول سمینار پروژه «شمول عمومات و مطلقات در حل مسائل مستحدثه» برگزار گردید. به همت گروه دانش‌های وابسته به فقه سمینار پروژه «شمول عمومات و مطلقات در حل مسائل مستحدثه» روز دوشنبه مورخه هفتم بهمن ماه 1398 در تالار امام مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور اعضای شورای علمی گروه دانش‌های وابسته به فقه، اعضای هیئت علمی پژوهشکده، نماینده حوزه ریاست پژوهشگاه و نماینده معاونت پژوهش پژوهشگاه برگزارگردید. 
در این جلسه حجت الإسلام والمسلمین خادمی کوشا مدیر گروه دانش‌های وابسته به فقه به عنوان مجری پروژه به ارائه بحث پرداخت و اظهار داشت: 
مشکل اساسی در بحث شمول عمومات و مطلقات، دو چیز است: 1. روش بهره‌گیری از عمومات و مطلقات در مسائل جدید مشخص نیست. 2. موانع نیز به خوبی بررسی نشده است. بنابرین ما دو مقاله در این موضوع به نگارش درآوردیم تا به این دو مسئله پاسخ دهیم. سمینار امروز به موضوع اول‌می پردازد. در بحث روش بهره گیری، مقدمتا باید توجه داشت که این روش به دو صورت انجام‌می گیرد: 1. از راه صدق عنوان عرفی(کاربرد عرفی) 2. تطبیق معنا بر مصداق. با بررسی عناوین به دست‌می آید که هر عنوان نسبت به مصادیق جدید دو قسم است: 1. کاربرد عرفی دارد. 2. کاربرد عرفی ندارد. کاربرد عرفی همان استعمال است که‌می تواند حقیقت یا مجاز باشد، اما صدق عنوانی، استعمال نیست بنابرین حقیقت و مجاز در آن راه ندارد و به تعبیر مرحوم نائینی امر تکوینی است یعنی یا هست یا نیست.

در ادامه حجت الإسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان مدیرگروه فلسفه فقه و حقوق و حجت الإسلام والمسلمین رضا اسفندیاری سوالات زیر را مطرح کردند:
1.آیا مراد از انطباق عرف است یا خیر؟
2.آیا بعد از اثبات عرف نیز این انطباق را‌می پذیرد؟
3.روش اصول واحد است این تنوع روش بر چه مبنایی است؟کاربرد عرفی با صدق عرفی مترادف است ظاهرا مراد شما صدق عرفی است که در آن به خاطر وجود قرینه مجاز راه ندارد پس چگونه از حقیقت و مجاز بحث‌می شود؟
4.انطباق همان صدق عرفی است و این تفکیک شما روشن نیست 5.تسامحات در تشخیص مفاهیم اعتبار دارد یا خیر؟

سپس حجت الإسلام و المسلمین خادمی کوشا به سوالات مطرح شده پاسخ داد و در ادامه بیان نمود:
مسئله اصلی این است که این هر کدام از این دو روش در کجا به کارگرفته‌می شوند که برای حل این مسئله شقوق و تقسیمات مختلف عمومات و مطلقات مطرح‌می شود. این تقسیمات از 30 نوع تا 120 قسم هستند که بای این ها روش بهره گیری دو راه مذکور بیان شده است.
برخی از این تقسیمات بدین شرح است: عمومات و مطلقات در مواجهه با موضوعات جدید 4 دسته هستند؛ 1. واجد استعمال عرفی اند 2. فاید استعمال عرفی اند 3. مشکوک هستند 4. در مواردی استعمال دارد و در برخی موارد استعمال ندارد. قسم اول یعنی عمومات و مطلقاتی که واجد استعمال عرفی اند، نیز خود به سه قسم تقسیم‌می شود: الف) با همان معنای قدیم استعمال شده است(مانند مَرکب) ب) بدون لحاظ معنای قدیم استعمال شده است ج) مشکوک هستند. قسم الف نیز به سه قسم(حقیقی-مجاز-مشکوک) تقسیم‌می شودو... در این تقسیمات، قاعده این است که هرجا کاربرد عرفی وجود نداشت به سراغ راه دوم یعنی انطباق معنا‌می رویم. از آنجایی که کاربرد عرف نیز شاهد بر انطباق معنا است، بنابرین راه تمام کننده راه دوم یعنی انطباق معنا است. 
کلید واژه: عمومات، مطلقات، مسائل مستحدثه، اطلاق، عموم، کاربرد عرفی، انطباق معنا

 
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فقه و حقوق, سمینار علمی-پژوهشکده فقه و حقوق
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 195
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما