اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
حجتالاسلام الویری:
گفتمان قرآنی در اندیشه «منی ابوالفضل» زنده و جامع است
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اندیشه تمدنی «مُنی ابوالفضل» تصریح کرد: گفتمان قرآنی ابوالفضل زنده است، به همه ابعاد وجودی انسان توجه دارد و میان ابعاد عملی و نظری جمع کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، امروز، ۱۵ تیرماه در نشست رونمایی «اندیشه تمدنی مُنی ابوالفضل» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: مُنی ابوالفضل از تمدنپژوهان معاصر مصری است که رویکرد وی در علوم اجتماعی، روابط بینالملل و مطالعات اسلامی زنان، دستاوردهای خوبی داشته و شاگردان زیادی هم تربیت کرده است.
وی اضافه کرد: براساس مطالبی که یکی از شاگردان وی منتشر کرده است، خانم ابوالفضل به مهمترین تطورات تعامل با قرآن در قرن ۲۰ پرداخته و سیر تفاسیر این قرن را با تکیه بر تفاسیر نوشته شده در مصر بیان کرده است.
حجتالاسلام الویری با بیان اینکه این نویسنده، ضمن اینکه جایگاه منی را در این مجموعه ارائه داده و ذکر کرده که اندیشه قرآنی او ریشه در کدام مفسران دارد، اظهار کرد: یکی از مسائلی که منی به آن پرداخته، بحران روششناختی در علوم اجتماعی است که وی دقت نظر خوبی در این مقوله داشته است.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار کرد: ابوالفضل در آثارش به این موضوع که روش در جوامع مختلف از جمله جوامع اسلامی چه تعریفی دارد، پرداخته و رویکرد وی از منظر پیوند روش با بنیانهای اندیشه و مبانی قابل توجه است.
وی اضافه کرد: او توضیح داده که ما سلسله مفاهیمی داریم که گوشتهای پیونددهنده اعضاء هستند و روش در اینجا معنا پیدا میکند؛ روش مفاهیم را بهم ربط میدهد و از آن نتیجهگیری میکند.
حجتالاسلام الویری افزود: از دید ابوالفضل، میراث گذشته برای ساخت تجربه تاریخی مهم است و مفاهیم به مثابه مهرههای یک گردنبند و چارچوب هستند.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه یکی از وجوه تمایز تمدنها، بنیان اندیشهای آنهاست، تصریح کرد: بنیان اندیشهای یک تمدن، انطباق و پیوند آن بین اجزای یک جامعه متمدن، جهتگیریهای یک تمدن و نقشآفرینیها و سهم آنها در حیات بشری است.
وی با بیان اینکه عدم عبور نظاماندیشهای تمدنساز از گذرگاه مردم و کمتوجهی به آن میتواند پیامدهای ناگواری در پی داشته باشد، اظهار کرد: بنیاد نظام اندیشه اسلامی بر قرآن و حدیث مبتنی است و همه جریانها و گرایشهای دارای رویکرد اجتماعی و تمدنی، بر قرآن و سنت به عنوان خاستگاه اصلی اندیشه تمدنساز اتفاق نظر دارند.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، تصریح کرد: مسئله دیگر در اندیشه منی ابوالفضل، نظریهپردازی روششناختی است؛ در اینجا دو ساحت وجود دارد که یک ساحت آن است که گاهی فرد برای نظریهپردازی روشی، روششناسی جایگزین ارائه کرده که به نقد روشهای دیگر میپردازد.
برخی قواعد اندیشه تمدنی ابوالفضل
وی با بیان اینکه، ۱۲ قاعده در مورد اندیشه منی ابوالفضل ارائه شده است، بیان کرد: او در نظریهپردازیهای اجتماعی و تمدنی خود، چون به حل مسئله پرداخته، اقدام نوآورانهای انجام داده است؛ وی میگوید من در ساحت علوم اجتماعی ایستادهام، لذا باید از یاد نبرم و بدانم که منابع دینی گوناگون هستند و برحسب جایگاهشان، ارزشهای مختلفی هم دارند.
حجتالاسلام الویری تأکید کرد: وی معتقد است هیچگاه نباید قرآن را با برداشت مفسران یکسان بگیریم. قرآن را نباید با تجربه تاریخی مسلمین و حاکمان اسلامی یکسان بگیریم. مصادر گوناگون را باید به صورت همگرا و نه واگرا ببینیم و آنها باید مکمل همدیگر باشند.
الویری اظهار کرد: از دید خانم ابوالفضل، کسی که میخواهد از ساحت علوم اجتماعی به مبانی دینی بپردازد، باید معتقد باشد و مبانی را مقدم بداند؛ کار خود را اجتهادی و تعبدلله بداند، باور به اینکه گفتمان قرآنی، مجموعه به هم پیوسته و سازگار با رسالت است.
وی با بیان اینکه از دید وی، گفتمان قرآنی، زنده است و به همه ابعاد وجودی انسان توجه دارد و میان ابعاد عملی و نظری جمع کرده است، افزود: منی ابوالفضل، پژهشگر علوم سیاسی است، ولی الگوی تحقیقی در روششناسی مطالعات میانرشتهای با نگاه به قرآن کریم است.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی
,
حجت الاسلام دکتر الویری
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» برگزار شد
آیا تمدن نوین اسلامی تماماً ایرانی است
انتصاب حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر احمد اولیائی به عنوان سرپرست گروه «عدالت اجتماعی»
«گونه شناسی طلاب کنشگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام» منشر شد
دوره کوتاه مدت عدالت جنسیتی
هم اندیشی زنان در آینده تمدنی ما
چه کسانی شاخصهای عدالت را ایجاد میکنند / دیدگاه شهید صدر درباره عدالت اجتماعی
دوگانهها و تضادها در عاشورا/ تاملی در گفتارهای عاشورایی امام صدر
مسائل فرهنگی؛ اجتماعی کرونا و پیامدهای آن در عرصه حکمرانی(گفتگوهای تحلیلی)
تقابل دو الگوی توحیدی و سکولاریستی در اندیشه منی ابوالفضل
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
556
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما