به همت اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و با همکاری دبیرخانه علامه بهابادی یزدی برگزار گردید؛ نشست علمی شخصیت شناسی فقیه عالیقدر ملاعبدالله یزدی صاحب حاشیه ملاعبدالله ملاعبدالله یزدی در علوم معقول و منقول سرآمد بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست علمی شخصیت شناسی فقیه عالیقدر ملاعبدالله یزدی صاحب حاشیه ملاعبدالله(معروف به بهابادی) با ارائه حجت الاسلام محمد حسن ربانی و دبیری علمی ابوترابی برگزار گردید.در ابتدای این نشست، علی ابوترابی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که استاد شیخ بهایی اعلی الله مقامه الشریف از شاگردان این فقیه بزرگ بودند گفت: کتاب ارزشمند و معروف علامه، حاشیه ای است بر کتاب تهذیب المنطق تفتازانی که تا امروز از کتب درسی حوزه های علمیه است و هنوز هم در حوزه های علمیه جهان اسلام تدریس می شود.



وی در ادامه افزود: حضرت علامه مفسر قرآن فقیه و دانشمند علم منطق،‌ فیلسوف منطق دان و مولف الحاشیه علی تهذیب المنطق و در علم تفسیر هم سه کتاب دارند و در فلسفه، کلام و بلاغت آثاری از خود به جای گذاشته اند
.

در ادامه حجت الاسلام ربانی با اشاره به شخصیت بزرگ حضرت علامه گفت: ملاعبدالله در علوم معقول و منقول سرآمد بود. در اصفهان شاگردان زیادی را از جمله شیخ بهایی و درنجف اشرف شاگردانی چون صاحب مدارک و معالم از محضر ایشان فیض بردند. ملا عبدالله بهابادی و نوادگانشان، صد سال تولیت حرم امیر المومنین را  به عهده داشتند.

وی افزود: ایشان حدود بیست کتاب علمی تخصصی دارد. به طور مثال، کتاب ایشان در حوزه فقه، شرح بسیار دقیقی بر قواعد الاحکام علامه حلی است. در حوزه علوم عقلی و نقلی، کتاب معروف حاشیه ملاعبدالله، که حاشیه بر تهذیب المنطق است.

مدرس دروس عالی حوزه علمیه خراسان گفت: تهذیب المنطق متن موجز از سعد الدین تفتازانی و مورد توجه حوزه های علمی شیعه و سنی بوده است. این کتابی بود که ملا عبدالله ادعا کرد اگر کسی یک حرف از آن حذف کند جایزه دارد ولی کسی نتوانست تا این که شاگرد او شیخ بهایی در این کتاب تغییراتی را اعمال کرد و ادعای استاد را شکست.
منبع: پژوهشکده اسلام تمدنی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده اسلام تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 92
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما