به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ کتاب «حجیت و کارآمدی » منتشر می شود مجری پروژه تحقیقاتی «حجیت و کارآمدی » گفت: تا کنون دو مقاله از این پروژه نوشته شده و دو مقاله دیگر باقی مانده است که در حال اتمام است و این مجموعه در پایان سال 98 به همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی علی اکبریان «مدیر گروه فلسفه فقه و حقوق پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » در گفت  وگو با خبرنگار روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی به معرفی پروژه تحقیقاتی خود با عنوان «حجیت و کارآمدی » از پروژه های در دست اقدام این پژوهشکده پرداخت و با بیان این که این پروژه به صورت مجموعه مقالات و یک نشست است، گفت: نشست این پروژه با حضور آیت الله اراکی و آیت الله علیدوست و دبیری بنده برگزار و متن آن پیاده شده و آماده است و علاوه بر آن، 4 مقاله هم توسط اساتید مختلف نوشته می شود. 
وی اظهار داشت: در این پروژه به دنبال آن هستیم که ببینیم کار آمدی احکام شریعت در حجیت ادله ای که این حکم از آن ها استنباط شده است هم دخالت دارند یا خیر.
مجری پروژه تحقیقاتی «حجیت و کارآمدی » تصریح کرد: اولاً باید ببینیم که معنای کارآمدی چیست که یک بحث مفصل در این پروژه است و به فرض این که احساس کردیم حکمی کارآمد نیست، آیا تأثیر در حجیتی دلیلی که این حکم را اثبات می کند، دارد یا خیر و تأثیرش از چه سنخی است.
وی گفت: کار ما در این پروژه بیشتر ناظر به کارآمدی حکم است، نه ناظر به کار آمدی فقه، که بخواهیم فقهمان را کارآمد کنیم و یا بگوییم فقه ناکارآمد چیست؛ بلکه مقصود ما کارآمدی یک حکم شرعی در یک موضوع است که اگر یک حکم شرعی در یک موضوعی تلقی ناکارآمدی از آن بشود، چه باید بکنیم.
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبریان اظهار داشت: امروزه در اجرایی کردن احکام شریعت ادعاهایی شده است که فلان حکم کارآمد نیست و جامعه را با مشکل مواجه کرده و حکومت با این
حکم شرعی درگیر شده است و اگر بخواهیم پایبند به این حکم شرعی باشیم، با ناکارآمدی نظام مواجه می شویم و از این دست ادعاها که باید بررسی شود.
وی گفت: بر فرض که ما این ادعاها را بپذیریم، به دنبال این هستیم که آیا این ناکارآمدی در حجیت ادله آن تأثیر دارد و آیا در قانو نگذاری ما می تواند دخالت داشته باشد و در مسائل فرهنگی چه دخالتی باید بکند که از زوایای مختلف با افراد مختلف صحبت شده و مقالاتی نوشته شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که این پروژه ذیل میز توسعه و توانمند سازی علوم انسانی قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: تا کنون دو مقاله از این پروژه نوشته شده و دو مقاله دیگر باقی مانده است که در حال اتمام می باشد و در پایان سال 98 این مجموعه منتشر خواهد شد.
 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی
کلمات کليدي
اخبار روابط عمومی, حجت الاسلام دکتر حسنعلی علی اکبریان, پژوهشکده فقه و حقوق
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 67
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما