پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی سید رضی مروری بر احوال، زندگانی، شخصیت علمی و آرای کلامی سید رضی از متکلمان بزرگ امامیه است. در این کتاب ابتدا با توجه به اوضاع علمی و فرهنگی دوران حیات سید رضی به تبیین ابعاد شخصیت علمی ایشان پرداخته شده و سپس بر خی از شاگردان ایشان، معاصران وی و گوشه‌هایی از شخصیت اخلاقی سید رضی معرفی گردیده است. در ادامه برخی از دیدگاه‌های وی در زمینه منابع معرفت و برخی از مباحث کلامی مانند خداشناسی و راه‌های شناخت خداوند، صفات و افعال الهی، نبوت و امامت، منصوص بودن امامت ائمه(ع)، افضلیت امام علی(ع)، معادشناسی، مخلوق نبودن بهشت و جهنم، انقطاع تکلیف در قیامت، میزان اعمال و وعد و وعید خداوند در روز قیامت مطرح شده و شیوه بیان مباحث کلامی توسط وی تشریح گردیده است. این اثر، پس از اشاره به احوال و ابعاد شخصیت سیدرضی ـ دانشمند شیعی قرن چهارم ـ و تشریح اوضاع سیاسی ـ اجتماعی زمانۀ وی، آرا و اندیشه‌های کلامی وی را بررسی کرده است.

سعید، علیرضا؛ سیدرضی؛ تهیه‌کننده: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، زمستان 1390، 128ص رقعی. 
***
فهرست مطالب کتاب
سخنی با خواننده
مقدمه
فصل اول: شرح احوال و ابعاد شخصیت سید رضی
فصل دوم: علم و معرفت
فصل سوم: خداشناسی
فصل چهارم: نبوت و امامت
فصل پنجم: معاد شناسی
کتابنامه
نمایه


تاریخ اندیشه کلامی شیعه را از ابعاد مختلفی می‌توان بررسی کرد؛ مانند آشنایی با شخصیت‌های مکتب‌ساز یا سامان‌بخش، آشنایی با جریان‌ها و مکاتب اعتقادی، موضوعات و تراث به‌جای‌ماندة کلامی.
کتاب پیش رو به بررسی اندیشه‌ها و باورهای سیدرضی می‌پردازد. وی از متکلمان مدرسه کلامی بغداد است که از درخشان‌ترین مدارس کلامی شیعه به‌شمار می‌رود و دانشمندان بزرگی چون شیخ مفید، سیدمرتضی، شیخ طوسی و غیر این بزرگان را پرورش داد. سیدرضی نیز از این مدرسه کلامی برخاسته است؛ هرچند جایگاه ادبی وی در شعر و ادبیات مشهورتر از جنبه کلامی اوست. 
نویسنده در این کتاب تلاش کرده است تا از لابه‌لای آثار برجای مانده از سیدرضی دیدگاه‌های کلامی وی را استخراج کند. 
در کتاب به روش توصیفی/گزارشی به بررسی اندیشه‌های کلامی سیدرضی پرداخته است. هرچند سیدرضی کتاب مستقلی در کلام ننوشته است و یا اگر نوشته، در دسترس ما نیست و ازاین‌رو دیدگاه او در بسیاری از مسائل بر ما پوشیده است، اما نویسنده تلاش کرده است تا با مراجعه به کتاب‌های ادبی و سایر تألیفات سیدرضی به اندیشه‌های کلامی او دست یابد. 

مباحث کتاب در پنج فصل سامان یافته است.
در فصل نخست به شخصیت، زمانه، استادان، شاگردان، تألیفات و معاصران او پرداخته شده است.
در فصل دوم و فصول دیگر که قسمت اساسی و هدف اصلی از نگارش کتاب حاضر است، نظام فکری متکلم به تصویر کشیده شده است.
نویسنده از فصل دوم تا فصل پنجم به تبیین نگرش سیدرضی درباب علم و معرفت، خداشناسی، نبوت و امامت و در پایان به معادشناسی پرداخته است.
برخی از عناوین مباحث از این قرار است:
راه‌ها و منابع معرفت‌،
راه‌های شناخت خداوند،
صفات خداوند (وحدت، نفی تشبیه، نفی ترکیب و...)،
افعال الهی، منصوص‌بودنِ امامت، افضلیت امام علی، مخلوق‌نبودن بهشت و جهنم، انقطاع تکلیف، اعواض.

 تاریخ بروز رسانی چهارشنبه بیستم فروردین ماه 1399

منبع: اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
http://shop.isca.ac.ir/index.php/books/387-D8B3DB8CD8AF-D8B1D8B6DB8C کلمات کليدي
معرفی آثار, دکتر علیرضا اسعدی, آثار علمی پژوهشکده فلسفه و کلام
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 440
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما