کتب انگلیسی
001
يكشنبه 30 آبان 1389 از هلنيسم تا اسلام
عنوان لاتين: From Hellenism to Islam
نويسنده: هانا ام. كاتن، رابرت جي- هويلند، جانثن پرايس
ويراستار: ديويد جي. واسرستاين
ناشر: انتشارات دانشگاهي كيمبريج
تعداد صفحات: 512
چكيده:
دويست سال فاصله زماني از اولين پيروزي هاي روم تا پيروزي اسلام بر روم، موجب شد تا تركيبي غني و همواره متغير از زبان و نظام‌هاي نوشتاري، ساختارهاي حقوقي، و سنن و باورهاي ديني در خاور نزديك پديد آيد.
توضيحات:
دويست سال فاصله زماني از اولين پيروزي هاي روم تا پيروزي اسلام بر روم، موجب شد تا تركيبي غني و همواره متغير از زبان و نظام‌هاي نوشتاري، ساختارهاي حقوقي، و سنن و باورهاي ديني در خاور نزديك پديد آيد. در حالي كه گروه‌هاي قومي و اشكال فرهنگي مختلف اين منطقه اغلب با يكديگر در تنازع بودند، به همان اندازه، سازش و انطباق نيز در اين منطقه ميان آنان برقرار بوده است. اين كتاب، با بررسي سنگ نبشته‌هايي كه به زبان‌هاي مختلف در خاور نزديك يافته شده‌اند، مطالب سودمندي را به قلم پژوهشگران برجسته در حوزه‌هاي مطالعاتي مختلف در اختيار خواننده مي‌گذارد. اين مجموعه، در كل، نشان مي‌دهد كه چگونه زبان‌ها، مردمان و فرهنگ‌هاي مختلف با يكديگر تعامل و رقابت مي‌كردند و به چه شيوه‌اي از يكديگر تأثير پذيرفته يا همديگر را نفي كرده‌اند و در نهايت، روابطشان با يكديگر در طول زمان دستخوش چه دگرگوني‌هايي شده است. اين كتاب براي علاقه‌مندان به تاريخ روم و يونان، تاريخ يهوديت و مطالعات خاور نزديك بسيار ارزنده است.
فصل‌هاي اين كتاب عبارتند از: مقدمه، فرگوس ميلر بخش اول. زبان قدرت: زبان لاتين در خاورنزديك رومي: 1. حضور، نقش و اهميت زبان لاتين در مطالعه كتيبه‌ها و فرهنگ خاور نزديك رومي، ورنر اِك؛ 2. زبان لاتين در شهرهاي خاور نزديك رومي، بنجمين ايساك؛ بخش دوم. نهادهاي حقوقي و اجتماعي چنانكه در اسناد تاريخي نشان داده شده‌اند: 3. اورجتيسم در انديشه جوزفس و فرهنگ كتيبه نويسي در بيت المقدس در قرن پنجم، سث شوارتز؛ 4. وضعيت حقوقي و اجتماعي ترپتوا و دسته‌بندي‌هاي مرتبط با آن در منابع روايي و تاريخي، ماريجانا ريكل؛ 5. اجراي آيين‌هاي مربوط به عدالت الهي: كتيبه‌هاي اعترافي، تأديبي و ستايشي در آسياي صغير رومي، انجلس كانيوتيس؛ 6. تداوم قوانين نبطي در اسناد شهر پترا: تجربه‌اي روش‌شناسانه، هانا ام. كاتن؛ بخش سوم. زبان ديني كتيبه‌ها: 7. «زبان‌ها» و دين در فلسطين از قرن دوم تا چهارم، در جستجوي تأثيرات رومي، نيكول بليچ؛ 8. عادت كتيبه نويسي و آوارگي يهوديان در آسياي صغير و سوريه، واتلر آملينگ؛ 9. دين و زبان در دورا يوروپس، تد كيزر؛ بخش چهارم. دگرديسي‌هاي زباني و تداوم فرهنگ‌ها: 10. درباره حدود فرهنگ: سنت استنساخ در جهان باستان، جانثن پرايش و شلوم نائه؛ 11. دست‌نوشته‌هاي ادسين سرياني در سوريه در اواخر عهد باستان، سبتستين براك؛ 12. نگارش و نوشته‌هاي سامري، دن برگ؛ 13. سنت جادوگري يهود در اواخر عهد باستان از فلسطين تا قاهره، گنيزا گيدئون بوهاك بخش پنجم. زبان يوناني و زبان عربي: 14. پيوند نبطي بني حضير، اكسل ناوف؛ 15. دست نوشته‌هاي يوناني در گذار از امپراطوري روم شرقي تا عهد نخست اسلام، ليه دي سگني؛ 16. پادشاهان عرب، قبايل عرب و سرآغاز و روايات تاريخي مربوط به اعراب در آخرين كتيبه‌هاي رومي، رابرت هويلند؛ 17. زبان يوناني، زبان قبطي و «زبان هجري»: برآمدن و فروشدن زبان قبطي در مصر در اواخر عهد باستان و دوره ميانه، سبستين ريكتر؛ 18. «آنچه باقي مي‌ماند»: هلنيسم و رومي‌گري در مصر مسيحي پس از غلبه اعراب، اريتا پاپاكانستانتينو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2116
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما