کتب انگلیسی
013
دوشنبه 1 آذر 1389 شرقي شناسي و اسلام
عنوان لاتين: مايكل كرتيس
ناشر: انتشارات كيمبريج ، 2009
تعداد صفحات: 392
چكيده:
مايكل كرتيس با يك تحليل تاريخي در مورد استبداد شرقي، تعامل مثبت و منفي پيچيده ميان اروپا و شرق را آشكار مي‌سازد. اين كتاب همچنين اين باور را كه شرق هميشه قرباني امپرياليسم غربي بوده است و اين نظريه را كه غربي‌ها نمي‌توانند قضاوتي بي‌طرفانه از كشورهاي اسلامي و شرقي داشته باشند، نقد مي‌كند.
توضيحات:
مايكل كرتيس با يك تحليل تاريخي در مورد استبداد شرقي، تعامل مثبت و منفي پيچيده ميان اروپا و شرق را آشكار مي‌سازد. اين كتاب همچنين اين باور را كه شرق هميشه قرباني امپرياليسم غربي بوده است و اين نظريه را كه غربي‌ها نمي‌توانند قضاوتي بي‌طرفانه از كشورهاي اسلامي و شرقي داشته باشند، نقد مي‌كند. به عقيده نويسنده مفهوم استبداد شرقي در نظريات اروپايي نه بر اساس مشاهدات مغرضانه و ناكافي بلكه مبتني بر درك درست آنها از روند واقعي حكمراني شرقي بوده است. كرتيس نشان مي‌دهد كه چگونه مفهوم استبداد شرقي دربستر تاريخ انديشه و تفكر سياسي غربي و دگرگوني‌هاي واقع در خاورميانه و هند شكل گرفت و تبيين شد. اين كتاب همچنين مشاهدات جهانگردان غربي را در كشورهاي اسلامي تبيين نموده و نظرات هفت تن از متفكران برجسته غربي را در باره شرق مورد ارزيابي قرار مي‌دهد: مونتسكيو، ادموند برك ، دوتوكويل، جيمز و جان استوارت ميل، كارل ماركس و ماكس وبر.
فصل‌هاي اين كتاب عبارتند از 1. ديدگاه انديشمندان اروپايي در مورد اسلام و استبداد شرقي 2. سياحان اروپايي در كشورهاي اسلامي 3. متفكران سياسي و شرق 4. دانشگاه شرقي و استبدادي منتسكيو 5. ادموند برك و استبداد در هند 6. الكسي دوتوكويل و استعمارگري 7. جيمز ميل و جان استوارت ميل: استبداد در هند 8. كارل ماركس: شيوه توليد آسيايي و استبداد شرقي 9. ماكس وبر: پدرسالاري به عنوان الگوي سياسي 10. نتيجه‌گيري
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2078
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما