نجف لک زایی
1391/5/21 شنبه سياستمداران از سياست علوي الگو بگيرند رييس پژوهشكده علوم و انديشه سياسي، امام علي (ع) را الگوي تمام عيار پارسايي در عرصه سياسي عنوان كرد.
حجت الاسلام والمسلمين نجف لك‌زايي در گفتگو با خبرگزاري حوزه ، ضمن تسليت ايام شهادت امام علي (ع)، با اشاره به نگاه و رويكرد حضرت به حكومت گفت: حضرت (ع) با وجود آن كه به حكومت دست يافت و در دوران 5 ساله بر قلمرو پهناور جامعه اسلامي آن زمان، احاطه داشت اما هيچ گاه به حكومت و دنيا دلبسته نبود.
وي افزود: البته ايشان با اين وجود هرگز ترك دنيا نكرد و گوشه عزلت نگزيدند، بلكه ميان دنيا و آخرت جمع كرده و دنيا را مزرعه آخرت مى ديد.
رييس پژوهشكده علوم و انديشه سياسي با اشاره به ضرورت ديني بودن حكومت از نگاه مولاي متقيان‌(ع)، اظهار داشت: از نگاه ايشان اين حكومت دينى است كه مي تواند حدود احكام الهى را اجرا كرده و  در جهت عمران و آبادانى و تامين خواسته ها و رضايت مندي مردم حركت كند.
 
*عدالت؛ مفهومي كليدي در سياست علوي
وي همچنين در ادامه با بيان اين كه مفهوم كليدى در سياست علوى،عدالت است، گفت: امام على(ع) در پاسخ شخصى كه از آن حضرت پرسيد: آيا عدالت شريف تر است يا بخشندگى؟ فرمود: عدل بالاتر است؛ زيرا عدل جريان امور را در مسير طبيعى خود قرار مى دهد؛ در حالى كه بخشش، امور را از مجراى طبيعى خود خارج مى سازد و يك حالت استثنايي است.
حجت الاسلام و المسلمين لك‌زايي خاطرنشان كرد: به همين خاطر است كه مي بينيم وقتي مردم هجوم آوردند تا ايشان حكومت را بپذيرد، حضرت مهم ترين دليل پذيرش خلافت را اجراى عدالت اعلام كرد و در خطبه سوم نهج البلاغه فرمود:« اگر آن اجتماع عظيم نبود و اگر تمام شدن حجت و بسته شدن راه عذر بر من نبود و اگر پيمان خدا از دانشمندان نبود كه در مقابل پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمكش ساكت ننشينند و دست روى دست نگذارند, همانا افسار خلافت را روى شانه‌اش مى انداختم و مانند روز اول كنار مى نشستم.»
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه از نگاه امام علي (ع)، هدف، وسيله را توجيه نمى كند ،تصريح كرد: صداقت آن حضرت(ع) به ويژه در عرصه سياسي به حدى بود كه حتي برخى از اطرافيان ايشان نيز لب به اعتراض مي گشودند و بعضا در مقام مقايسه، معاويه را سياستمدارتر از امام علي (ع) تلقي مي كردند.
رييس پژوهشكده علوم و انديشه سياسي افزود: حضرت(ع) در همين باره در خطبه 200 نهج البلاغه مي فرمايد: « به خدا سوگند،معاويه زيرك‌تر از من نيست؛ چرا كه شيوه او، پيمان شكنى و گنهكارى است و اگر پيمان شكنى ناخوشايند نمى نمود، زيرك تر از من كسى نبود».
 
*سياست؛ ابزاري براي احقاق حق مظلومان
وي يادآور شد: حكومت و سياست در نظر امام على(ع) ابزارى است براى خدمت به خلق خدا و احقاق حق مظلومان و نه دست يابي به اهداف شخصي و مالي؛ بنابراين سياستمداران بايد از سياست علوي الگو بگيرند.
حجت الاسلام و المسلمين لك‌زايي در خاتمه با بيان اين كه در نگاه امام على(ع) ، قدرت الهى فوق تمام قدرت هاست ، گفت: معناى تقوا و پارسايى در عرصه سياست نيز همين است كه سياستمداران خدا را ناظر بر اعمال و كردار خود بدانند و امام علي (ع) در اين زمينه الگو و اسوه سياست مداران باتقواست.
 
انتهاي پيام/120
منبع: خبرگزاري حوزه
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 1684
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما