bahmani.saeed2
1391/5/23 دوشنبه توجه به تقدير انسان را به اوج لطافت روحي و جسمي مي‌رساند مدير گروه علوم قرآني مركز فرهنگ و معارف قرآن توجه به تقدير را زمينه‌اي براي تفكر صحيح مسلمانان و سبب عظمت جامعه اسلامي دانست و گفت: زماني كه مسلمانان به تقدير اقرار مي‌كنند نسبت به درجه‌هاي بالاي از تفكر روحي و لطافت جسم و جان بدون دخالت هواي نفس مي رسند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي (ايسكا) به نقل از خبرگزاري رسا، حجت‌الاسلام سعيد بهمني، با اشاره به ظرفيت‌هاي اخلاقي و معنوي شب‌هاي قدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا گفت: در فرهنگ اسلامي و مردم مفهوم قدر به معناي معياري براي اندازه‌گيري و قيمت‌گذاري است و شب‌هاي قدر از اين نظر كه سرنوشت افراد در آن مشخص مي‌شود قدر گفته مي‌شود و بعضي از مفسران اعتقاد دارند درك و بهر‌ه‌گيري از شب‌ها قدر بهتر از يك عمر است.

 

استاد اخلاق حوزه علميه قم در ادامه به معرفي ويژگي‌ها و دليل برتري شب‌هاي قدر نسبت به شب‌هاي ديگر پرداخت، گفت: طبق گزارش قرآن‌كريم اين كتاب آسماني در شب‌هاي قدر بر قلب نازنين پيامبر(ص) نازل شده است.

 

وي اضافه كرد: همچنين به نص قرآن‌كريم ملائكه در شب‌هاي قدر جهت ابلاغ امور ساكنين زمين بر وجود مطلق و ولي خدا، امام زمان(عج) نازل مي‌شوند و به وقوع پيوستن اين اتفاق‌ها در شب‌هاي قدر سبب برتري اين شب‌ها نسبت به شب‌هاي ديگر شده است.

 

اين نويسنده و پژوهشگر حوزوي شب‌هاي قدر را از بهترين ارزش‌هاي الهي براي مومنان دانست و ابراز داشت: قدر و تقدير براي مسلمانان و شيعيان امر مهمي است و توجه به قدر سبب مي‌شود كه افراد بدانند در چه موقعيت و جايگاهي قرار دارند و وظيفه‌اي آن‌ها نسبت به برنامه‌هايي كه خدا برنامه‌ريزي كرده چيست و هيچ كاري را بي حساب انجام نمي‌دهند.

 

حجت‌الاسلام بهمني توجه به تقدير را زمينه براي تفكر صحيح مسلمانان و سبب عظمت جامعه اسلامي دانست و گفت: زماني كه مسلمانان به تقدير اقرار مي‌كنند نسبت به درجه‌هاي بالاي از تفكر روحي و لطافت جسم و جان بدون دخالت هواي نفس مي رسند.

 

وي افزود: تقدير ريشه فكر است و كسي كه جذب تقدير شود نعمتهايي را كه خدا داده و موقعيتش را به درستي مي‌فهمد و قدم‌هاي سالم در جهت پيشرفت جامعه برمي‌دارد.

 

اين استاد حوزوي برگزاري نشست‌هاي علمي در شب‌هاي قدر را سنت پيامبر(ص) معرفي كرد و به مبلغان يادآور شد: مبلغان كه مربيان دين هستند هر شب در منابر نور مسائل دين را به مردم منتقل كنند و آنها را پيش از شب‌هاي قدر براي اين شب‌ها آماده كنند و مردم را به همايش‌هاي علمي و مصاحبه دعوت كنند و شب‌هاي خود را با مباحث علمي به پايان برسانند.

 

وي اضافه كرد: در سنت پيامبر(ص) كار‌هاي مانند غسل كردن، مراسم قرآن به سرگرفتن و قرائت دعاي جوشن‌كبير و برخي از سورها قرآن وارد شده است كه از آن‌ها نيز غافل نباشند.

 

مدير گروه علوم قرآني مركز فرهنگ و معارف قرآن به مردم توصيه كرد: براي درك بهتر شب‌هاي قدر، شب‌زنده‌داري و قرائت دعا به اندازه نياز استراحت كنند تا آمادگي لازم را داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام بهمني بخشيدن ديگران را سبب آمرزش گناهان خود فرد دانست ابراز داشت: مردم در شب‌هاي قدر به صله رحم با ارحام توجه ويژه‌اي داشته باشند و به ديدار افرادي كه با آن‌ها قطع رابطه كرده‌اند بروند و به حرمت اين شب‌ها از خطاهاي ديگران بگذرند تا خدا از خطاها و گناهانشان بگذرد.

 

 

انتهاي پيام/105

 

منبع: رسا
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 5200
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما