تربيت، گوهر وجود انسان را تراش ميدهد و لوح روح او را نقش ميزند و شاكله وي را شكل مي-دهد. در مكتب توحيدي انبياء، تمام اركان نظام تربيتي از مباني و اهداف تا روشها و ابزارها با محوريت منشأ هستي و سرچشمه خير و حقيقت و زيبايي، تعريف و تنظيم ميگردد. در نظام ارزشگذاري انبيا دو ارزش در طول هم براي انسان مطرح است: ارزش «ايمان و تزكيه نفس» و ارزش «اصلاح جامعه و خدمت به خلق». بدين ترتيب نيمرخ انسان طرازِ دين با تعبير «مؤمن خدوم» ترسيم ميگردد.
نسبت ميان اين دو بعد و صورتبندي نگاه جامع تربيتي اسلام تؤام با هشدار نسبت به خطرات و آسيبهاي اخلاقي حركتهاي اصلاحي و لزوم آمادگي روحي براي مواجهه با آن، موضعي است كه مؤلّفِ رهسپرده و مجاهد اين كتاب با بياني بديع بدان پرداخته است.