نويسنده: جمعي از نويسندگان
ناشر: دانشگاه اديان و مذاهب
ناشر اصلي: قم
قطع: شوميز
تعداد صفحات: 502
نوبت و سال انتشار: نوبت اول 1389ش
قيمت: 85000
شابك: 6-66-8090-964-978
چكيده:
در اين پژوهش مصاديق و مفاهيم مختلف از انديشه موعودگرايي و انديشه منجي موعود در اديان مسيحيت، يهوديت، زرتشت، بودايي، اسلام و فرقه هاي مختلف اهل سنت و شيعه در قالب مقالات متعدد مورد بحث و بررسي قرار گرفته است .
موضوع: كلام - فلسفه
توضيحات:
در اين پژوهش مصاديق و مفاهيم مختلف از انديشه موعودگرايي و انديشه منجي موعود در اديان مسيحيت، يهوديت، زرتشت، بودايي، اسلام و فرقه هاي مختلف اهل سنت و شيعه در قالب مقالات متعدد مورد بحث و بررسي قرار گرفته است . در اين مقالات، نگارندگان به دنبال پاسخ به اين سؤال اساسي هستند كه آيا همه مصاديق انديشه منجي موعود در اديان و ملل مختلف جهان همسو با آرمان هاي موعود گرايانه اسلام و تشيع ارزيابي ميشود و يا اينكه همه موعود باوريها در اديان مختلف به يك گونه اند؟ و آيا ميشود موعود همه اديان را مهدي موعود مورد قبول و اعتقاد تشيع دانست؟ در اين راستا مقالات متعددي در مورد گونه شناسي انديشه منجي موعود در آيينهاي زرتشتي ، هندو ، بودا ، اديان چيني ، يهوديت ، مسيحيت ، سنت نبوي ، اسلام ، مذاهب اهل سنت ، تشيع ، عرفان و تصوف اسلامي ارائه شده است كه در هر يك از اين مقالات مفاهيم و مصاديق مختلف منجي موعود و مهدويت مورد بحث و بررسي قرار گرفته و ديدگاههاي مختلف ارباب مذاهب و اديان در اين زمينه منعكس گرديده است كه حاصل ديدگاههاي متفاوت اديان مختلف در مسأله موعود باوري در مباحث ذيل خلاصه ميشود : از مجموعه اين ديدگاهها انديشهاي جهاني از مسأله موعود باوري استخراج ميشود. به اين معنا كه هر دين و آئيني به نحوي به ظهور منجي جهاني باور دارد. انديشه موعود باوري در اديان مختلف مبتني بر انديشه نجات است و اندك اديان و مذاهبي را ميتوان يافت كه نسبت به اين موضوع بيتفاوت باشند و با اندك ملاحظاتي درباره برخي از ديدگاههاي مطرح شده در كتاب ميتوان چنين نتيجه گرفت كه در دين و فرهنگ همه مردم جهان خميرمايه انديشه نجات وجود دارد و اين مسأله گوشه اي از فرهنگ و زندگي آنها را تشكيل ميدهد . نتيجه ديگري كه از مقالات ارائه شده در زمينه انديشه منجي موعود ميتوان گرفت آن است كه موعود باوري، انديشه اي ماهيتاً واحد و يا انديشه هايي اساساً متباين ميباشد و نقاط مشترك و متمايز فراواني را ميتوان در انديشه هاي مختلف در اين زمينه استخراج كرد و اين حقيقت را بيان كرد كه موعود باوري در همه موارد در اديان و مذاهب مختلف به صورت واحدي نبوده و انواعي دارد و اگر چه به نظر ميرسد تفاوتهاي موعود باوري در اديان كاملاً مهم و انكار ناپذير است ، اما شايد در پرتو تبيين همين وجوه متمايز و نقاط تفاوت موعود باوريها و با قدري تأمل و تعمق در سطح و مستواي دين تمايز است ، اين حقيقت آشكار گردد كه اين نقاط متمايز در موعود باوري چندان جوهري و اساسي نيستند . به عبارت ديگر نقاط مشترك ميان مصاديق مختلف انديشه منجي موعود در اديان از اهميت جوهريتري نسبت به وجوه تمايز ميان آنها برخوردار است . در ميان مصاديق و مفاهيم مختلف ارائه شده در مورد انديشه موعود باوري دخالت خداوند متعال در زمين و سرنوشت بشر و آينده جهان و ختم به خير شدن اوضاع آن كاملاً محسوس است. و تقريباً همه اديان و مذاهبي كه به وجود يك منجي موعود جهاني باور دارند آينده اي روشن براي جهان تصوير نموده اند و اراده اي فوق طبيعي و فوق بشري را كه قاهر بر همه اراده ها و قدرتهاست را در پس پرده مسأله موعود باوري اذعان نموده اند كه اين مسأله در اديان توحيدي بسيار ملموس تر به چشم ميخورد . در مورد اديان غير توحيدي مثل بودايي و آئينهاي چيني نيز مجرد يك نيروي اخلاقي و جادويي كه بر همه نيروهاي ديگر غلبه ميكند و جهان را به سمت خير و صلاح هدايت ميكند نيز كاملاً محسوس است . يگانه يا چندگانه بودن موعود اديان نيز مسأله اي است كه در اين مقالات به بحث درباره آنها پرداخته شده است . خاستگاه موعود باوري ، مثبت يا منفي بودن انديشه موعود باوري ، كاركردهاي انديشه موعود جهاني ، رابطه موعود باوري با مسأله جهاني شدن و رابطه آن با صلح يا جنگ جهاني از ديگر مباحث قابل استخراج از مقالات اين كتاب است .