جمعه 31 فروردين 1403   22:29:29

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق مطرح کرد:

روش های کسب درآمد و تاب آوری مشاغل

  • خلاصه :رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق مؤلفه «فرامنطقه ای بودن محصول» را روشی در جهت پایداری کسب و کار دانست و تأکید کرد: یکی از شاخص هایی که پایداری و تاب آوری کاری را برای صاحبان کسب و کار به ارمغان می آورد، فرامنطقه ای و چندفرهنگی بودن محصول آنهاست.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در وبینار آموزشی با موضوع «روش های کسب درآمد و تاب آوری مشاغل» که به همت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق برگزار شد، گفت: مدل های درآمدی کسب و کار باید در مدار جریان درآمد قرار بگیرد.
وی تکرارپذیری را یکی از مؤلفه های جریان سازی درآمد دانست و ادامه داد: برای پایدارسازی و تاب آوری کسب و کار می بایست جریان کاری قابلیت تکرار توسط من و دیگران را داشته باشد؛ همچنین برای تکرارپذیری جریان کسب و کار باید ابتدا، انتها، فرآیند، نظم وترتیب کار مورد نظر را بشناسیم. 
حجت الاسلام والمسلمین قطبی افزود: به طور مثال می توان به کار در آزمایشگاه های دارو اشاره داشت که کارشناسان و متخصصین برای تولید داروهای جدید طی آزمایشاتی که انجام می دهند تمام مراحل و واکنشات را ثبت می کنند، تا در صورت مثبت بودن جریان کاری بتوانند به راحتی آن را تکرار کنند.
وی تصریح کرد: در جریان پایداری کسب و کار علاوه بر تکرارپذیری می بایست کسب و کار ما قابلیت تکثیرپذیری و تولید در تعداد بالا را  نیز داشته باشد؛ به عبارتی محصول ما باید وارد خط تولید در تعداد بالا شده و به دست مشتریان خود در بازار برسد.
لزوم رعایت قاعده تکثیرپذیری در کسب و کار
رئیس مرکز ملی و نوآوری اشراق گفت: اگر قاعده تکثیرپذیری در کسب و کار ما وجود نداشته باشد، نمی تواند به عنوان کسب و کار تاب آور و پایدار به مسیر خود ادامه دهد.
وی با اشاره به تعمیم پذیری به عنوان یکی دیگر از شاخص های پایداری کسب وکار اظهار کرد: یکی دیگر از مدل های پایداری و تاب آوری کسب و کار، تعمیم پذیری و قابلیت استفاده چند باره از یک محصول و خدمت است؛ به طور مثال بارگذاری فیلم ها و کلیپ ها در اپلیکیشن هایی مانند آپارات با کیفیت های مختلف جهت استفاده مشتری در محیط های مختلفی مانند تلفن همراه یا تبلت و لپ تاپ نمونه ای از تعمیم پذیری کسب و کار می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی خاطرنشان کرد: به هر میزان که بتوان محصولاتی با قابلیت تعمیم پذیری بالاتر تولید و ارائه کرد، ارزشمندتر بوده و جامعه مخاطبین بزرگتری را در بر خواهد گرفت.
تکنیکال سازی؛ یکی از روش های مؤثر در تاب آوری کسب و کار
وی در ادامه بیان کرد: یکی از روش های مهم و مؤثر در تاب آوری کسب و کار، تکنیکال سازی کسب وکار می باشد؛ در این روش تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمت برخی از مراحل تولید و عرضه را به سیستم و تکنولوژی می سپارد.
رئیس مرکز ملی و نوآوری اشراق گفت: در روش تکنیکال سازی کسب و کار می توان از میزان هزینه ها کاست و در عین حال شاهد افزایش دقت و سرعت عمل بود.
وی با اشاره به تکنیکال سازی کسب و کار به عنوان یکی از مؤلفه های مهم پایداری و تاب آوری کسب و کار تصریح کرد: می توان گفت اگر کسب و کاری امروزه نتواند 40 یا 50 درصد یا حتی شاید 60 درصد از  فرآیند کسب و کار را به روش تکینکال پیش نبرد، نمی تواند در عرصه کاری خود قامت بلند کرده و پیشرفت کند.
دنیای امروز، دنیای تکنولوژی است
حجت الاسلام والمسلمین قطبی عنوان داشت: تکنولوژی با تمام آسیب هایی که برخی مخاطبین آن را در برمی گیرد، با شتاب پیش می رود؛ دنیای امروز دنیای تکنولوژی بوده و ما شاهد سرعت رشد باورنکردنی آن در سرتاسر دنیا هستیم. لکن نمی توان از این مسئله چشم پوشی کرد. بلکه باید ما نیز وارد عرصه شویم و مدیریت و کنترل آن را به دست گیریم.
وی کاهش مراحل و فرآیند را از دیگر شاخص های پایداری و تاب آوری کسب و کار دانست و خاطرنشان کرد: منظور از کاهش مراحل و فرآیند در مسیر کسب و کار در واقع حذف یک سری کارها از فرآیند کسب و کار بوده که می تواند در جهت پایدارسازی شغل و کسب کار مؤثر واقع شود.
رئیس مرکز ملی و نوآوری اشراق افزود: در روش کاهش مراحل و فرآیند ما شاهد کاهش هزینه ها و در عین حال افزایش دقت و تاب آوری در کسب و کار خواهیم بود.
وی تأکید کرد: ذخیر سازی یا انبار کردن نیز روشی در جهت پایدارسازی و تاب آوری شغل بوده که شامل انبار سازی مواد، محصول و ارزش می باشد؛ در این روش تولید کننده یا ارائه دهنده خدمت به دنبال امکان ذخیره و نگهداری محصول یا ارزش آن در دارز مدت هستند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی اضافه کرد: در روش انبارسازی به دلیل دیجیتال بودن برخی کسب و کارها، تولید کنندگان ممکن است با مشکلاتی روبه رو شوند؛ لکن با مشاوره و مشورت با متخصصین مربوطه می توانند روش ذخیره سازی در کسب و کارهای دیجیتالی را نیز آزموده و از آن بهره گیرند.
وی استانداردسازی را شاخص دیگری در پایداری کسب و کار دانست و گفت: استانداردسازی و تعیین ملاک های استاندارد فرآیند، خدمات و محصول در واگذاری فرآیند به افراد با تخصص پایین تر بسیار پرکاربرد است. 
رئیس مرکز ملی و نوآوری اشراق ادامه داد: در مواردی که باید کار را به متخصصین واگذار کرد اگر بتوانیم ملاک ها و استانداردها را تعیین نماییم می توان افراد با تخصص پایین تر را جذب کرد، که در نتیجه از هزینه ها کاسته می شود و در عین حال دیگر نگرانی از جهت شکست کار وجود ندارد.
تولید انبوه می تواند به کاهش قیمت ها منجر شود
وی خاطرنشان کرد: تولید انبوه یا به اصطلاح صرفه به مقیاس از مؤلفه های دیگر تاب آوری کسب و کار می باشد؛ از مزایای این روش می توان به کاهش قیمت ها و در اختیار گرفتن بازارهای بزرگ اشاره کرد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به اینکه چند محصولی یا صرفه به محدوده از متغیرهای مهم دیگر در جهت پایدار کردن کسب و کار به شمار می رود، یادآور شد: صرفه به محدوده در کسب و کار زمانی اتفاق می افتد که از یک خط تولید و عرضه برای تولید هم زمان چند محصول مرتبط استفاده شود؛ در این روش در واقع با یک سرمایه گذاری به تولید چند محصول می توان دست پیدا کرد.
وی بیان کرد: در روش چند محصولی کسب و کار تولید کنندگان می توانند حائز افزایش مشتری و در عین حال کاهش هزینه ها شوند.
تاب آوری با کمک گرفتن از مشتری
رئیس مرکز ملی و نوآوری اشراق عنوان داشت: کمک گرفتن از مشتری در برخی فرآیندها مانند واگذاری بخش هایی از قبیل مونتاژ، تولید محتوا و نظر سنجی می تواند به رونق و پایداری کسب و کار ما بیفزاید.
وی ضمن بیان مثالی در جهت تبیین شاخص «کمک از مشتری در برخی از فرآیندها» به عنوان یکی از مؤلفه های تاب آوری کسب وکار اظهار کرد: یکی از خدماتی که امروزه تولید محتوا را به  مشتریان خود واگذار کرده است می توان به «ویکی پدیا» اشاره داشت؛ که توانسته در دنیا به شهرت بزرگی دست یابد.
روان سازی تبادل 
حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: روان سازی تبادل به عنوان یک مؤلفه در پایدارسازی کسب و کار به ایفای نقش می پردازد؛ در این روش تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصول می بایست قوانین، مقررات و مراحل تبادل با مشتری را تسهیل نمایند.
وی ادامه داد: سخت کردن مراحل کسب و کار، تنها به پراکندگی مشتریان از اطراف ما منجر می شود زیرا در این صورت کسب و کار ما منحصر به نظر نمی رسد. 
رئیس مرکز ملی و نوآوری اشراق توجه به نرخ بازگشت مشتری و فعالیت در جهت جذب او را روشی دیگر برای تاب آوری شغل و کسب و کار دانست و خاطرنشان کرد: روش های ارزان جذب و نگهداری مشتری باید مورد توجه صاحبان کسب وکار قرار گیرد؛ زیرا در این روش ما به دنبال بالا بردن بازید مشتریان از محصول خود هستیم، که در نتیجه می تواند فروش بالا را برای ما رقم زند. 
وی مؤلفه «فرامنطقه ای بودن محصول» را روشی دیگر در جهت پایداری کسب و کار دانست و تأکید کرد: یکی دیگر از شاخص هایی که پایداری و تاب آوری کاری را برای صاحبان کسب و کار به ارمغان می آورد، فرامنطقه بودن محصول است.
تولید محصولات فرامنطقه ای
حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان کرد: در فرامنطقه ای بودن محصول، تولیدکنندگان می بایست بتوانند محصولی با قابلیت بی زبانی و چند فرهنگی تولید کنند تا به تاب آوری بالاتری در کسب و کار خود دست یابند؛ در این روش دامنه نیاز محصول ما دنیا بوده که دیگر به ترجمه و دوبله نیازی ندارد.
وی اظهار کرد: تولید محصولات با قابلیت حذف نیاز به مکان، امکانات گران و اشغال کننده فضا، مؤلفه بسیار مهمی در تاب آوری شغل به شمار می رود؛ امروزه استفاده از فضای دیجیتال یکی از روش ها برای حذف مکان و امکانات گران است. 
رئیس مرکز ملی و نوآوری اشراق با اشاره به تبدیل هزینه ها به سرمایه به عنوان روشی دیگر در جهت پایداری کسب و کار عنوان داشت: از هر بار انجام دادن یک کار، بخشی از آن به سرمایه و دارایی تبدیل می شود.
وی افزود: هرچقدر بتوانیم سرعت تولید و تبادل را افزایش دهیم به همان میزان پایداری کسب و کار ما بالاتر می رود؛ از جمله می توان گفت که از طریق توزیع همزمان یا کارگاه های خانگی می توان به سرعت بالا دست یافت.
حفظ طولانی مدت مشتری برای خرید چند محصول 
حجت الاسلام والمسلمین قطبی ارزش طول عمر مشتری را شاخص مؤثر دیگری در زمنیه افزایش پایداری کسب و کار دانست و ادامه داد: در مسیر این مؤلفه سعی می شود که از تمام روش های ممکن برای حفظ و نگهداری طولانی مدت مشتری استفاده شود؛ زیرا حفظ طولانی مدت مشتری می تواند منجر به خرید چند محصول از تولید کننده شود.
وی عنوان داشت: فضای برخورد و تبادل محصول بین تولیدکننده و مشتری را ترمینال منقطقی می نامند؛ در برخی موارد ترمینال های تعامل میان تولیدکننده و تقاضا کننده مبهم و پیچیده می باشد در نتیجه مشتری به راحتی به محصول مورد نیاز خود دسترسی نخواهد داشت.
موج سواری کنیم
رئیس مرکز ملی و نوآوری اشراق در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از فرصت های خاص، ویژه و کم یاب که در اصطلاح  به آن موج سواری گفته می شود، روشی دیگر در جهت تاب آوری کسب و کار به شمار می رود.
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما