پنجشنبه 30 فروردين 1403   13:20:08

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

وبینار «اکوسیستم نوآوری و فناوری فرهنگی» برگزار شد

  • خلاصه :وبینار «اکوسیستم نوآوری و فناوری فرهنگی» از سوی خانه خلاق و نوآوری اشراق وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز ) حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدصادق در وبینار «اکوسیستم نوآوری و فناوری فرهنگی» که به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق و از سری برنامه های نکوداشت هفته پژوهش و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه اکوسیستم، آن چیزی است که ما در مورد فناوری و نوآوری و کارآفرینی درباره آن صحبت می کنیم، تصریح کرد: اکوسیستم مجموعه ای از بازیگرانی است که در مسیر شکل گیری کسب و کارها حضور دارند و همگی به دنبال خلق یک ارزش مشترک متناسب با مأموریتشان هستند و اگر این خلق ارزش نباشد، اکوسیستم معنایی پیدا نمی کند.
وی افزود: بازیگران یک اکوسیستم کارآفرینی یک روابط درهم تنیده ای دارند و این روابط خیلی پیچیده هستند که با حذف یک عضو به دیگر اعضاء آسیب وارد می شود.
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار داشت: در اکوسیستم حدود بیش از 12 اجزاء و بازیگر داریم و از این تعداد به استارت آپ ها، شتاب دهنده ها، خانه های خلاق و نوآوری، و فضای کار اشتراکی می توان اشاره کرد.
وی بیان داشت: استارت آپ ها برای کسب و کاری هستند که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته اند و پتانسیل رشد بالایی دارند. از ویژگی های استارت آپ ها، خلق ایده و تبدیل ایده به ثروت می باشد که در نتیجه فروش محصولات را رقم می زنند که از نمونه های استارت آپ می توان به اپلیکیشن ماهک اشاره کرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق با بیان اینکه آپارات، بازار، آپ، دیجی کالا و تپسی از نمونه های موفق استارت آپ ها هستند گفت: شتاب دهنده ها به استارت آپ ها در زمینه های آموزش ها و یا مکانی که محل تجمع افراد مجموعه باشد، کمک می کنند و تأمین سرمایه گذار خطرپذیر جهت حمایت از تیم ها، یکی دیگر از وظایف شتاب دهنده هاست.
وی اظهار داشت: از جمله شتابدهنده های کشور می توان به شریف، دیموند، فردوسی، و برخی مراکز نوآوری که کار شتابدهی را انجام می دهند نیز اشاره کرد و مفهوم دیگری در کنار شتابدهنده ها به نام استارت آپ استودیو شکل گرفت که استارت آپ استودیو وظیفه فراهم سازی ایده اعتبار سنجی شده و استارت آپ و فراهم سازی تیم فنی می باشد.
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق تصریح کرد: در مدل اول شتابدهنده ها به عنوان فرد وارد می شوید و ایده را جلو می بردید اما در مدل دوم، عضو یک تیم بزرگتر می شوید و آنجا نقش آفرینی خودتان را دارید.
وی بیان داشت: یکی دیگر از اجزای اکوسیستم ها، خانه های خلاق و فناوری می باشند که تا کنون 96 خانه خلاق در سطح کشور فعالیت انجام می دهند و خلأ فعالیت فرهنگی در خانه های خلاق برطرف شد و در دانشگاه ها، رسانه ها، دانش آموزی، تعلیم و تربیت، انواع و اقسام خانه های خلاق کشور فعال هستند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق با بیان اینکه بخش بعدی فضای کار اشتراکی است که جهت استقرار اعضای تیم فراهم می شود و این فضاهای اشتراکی از طرف معاونت علمی وزارت علوم حمایت می شوند و بحث بیمه، مالیات و وزارت ارتباطات هم پای کار آمده است، اظهار داشت: حتی این امکان وجود دارد که شخص فعال در این فضای اشتراکی برای خود کد پستی یا حتی کد کارگاهی بگیرد و به عنوان یک کسب و کار حقوقی در فضای کار اشتراکی به کسب و کار خود ادامه دهد.
وی عنوان کرد: بخش دیگر، مراکز نوآوری هستند که با حمایت معاونت فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری حمایت می شوند و نقش آن ها شناسایی پژوهشگران و فناوران است و از پرورش ایده تا تولید محصول مورد حمایت قرار می گیرند. شباهتی با شتابدهنده ها دارند اما تفاوت هایی هم در بخش سهامداری و یا زمینه های دیگر با یکدیگر دارند و می توان به مراکز نوآوری دانشگاه ها مانند دانشگاه های صنعتی اصفهان یا شهاب دانش در کشور اشاره کرد.
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق تصریح کرد: بخش دیگر اجزای اکوسیستم، مراکز رشد هستند که خدماتی که واحد های فناور نیاز دارند را به آنها اختصاص می دهند. مجوز این مراکز را وزارت علوم می دهد و این مراکز انواعی دارند از قبیل پارکی، دانشگاهی و دستگاهی که حدود 224 مرکز رشد در کشور در حال فعالیت هستند و برخی ها از جمله پارک علم و فناوری استان قم یا خلیج فارس چندین مرکز رشد دارند و یا در مراکز رشد دانشگاهی از جمله دانشگاه قم، شهید بهشتی و مرکز رشد دانشگاه علامه هستند.
وی افزود: بخش بعدی، پارک علم و فناوری است که مجوز خودشان را از وزارت علوم تحقیقات و فناوری میگیرند و خدمات تجاری سازی به شرکت های رشد یافته یا بلوغ یافته قرار می دهند و بستر خوبی را برای شبکه سازی ایجاد می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق ادامه داد: از ویژگی های مهم پارک ها این است که شرکت هایی که در پارک ها مستقر می شوند، معافیت مالیاتی داشته و از ورود سرمایه گذار خارجی یا تسهیل مبادلات ملی و بین المللی حمایت دارند.
وی با بیان اینکه از انواع پارک های علم و فناوری می توان به پارک های دانشگاهی، غیر دانشگاهی، شهرک های علمی و تحقیقاتی و مناطق ویژه علم و فناوری اشاره کرد گفت: از جمله پارک های دانشگاهی می توان به پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، و از جمله پارک های غیر دانشگاهی نیز می توان به پارک علم و فناوری پردیس اشاره کرد.
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق با بیان اینکه حدود 49 پارک داریم، گفت: در اصفهان پارکی نداریم اما یک شهرک علمی و فناوری داریم که جزو پیشتازان علم و فناوری در کشور است و طبق دسته بندی دیگری پارک ها را می شود به دولتی و خصوصی تقسیم کرد که پارک های دولتی زیر نظر وزارت علوم فعالیت می کنند ولی پارک های خصوصی مانند پارک علم و فناوری ایرانیان به صورت خصوصی فعالیت خود را انجام می دهند.
وی با بیان اینکه بخش بعدی اکوسیستم بخش سرمایه گذاران است بیان داشت: سرمایه گذاران طرح های کارآفرینانه را غربال می کنند، مذاکره می کنند و شروع به سرمایه گذاری می کنند و بعد از بستن قرارداد، رصد فعالیت های شما را در برنامه دارند و استراتژی فروش یا خرید شرکت شما را می چینند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق اظهارداشت: چند مدل سرمایه گذار شرکتی داریم از جمله شرکت های سرمایه گذار خطرپذیر ، صندوق های پژوهش و فناوری، سرمایه گذار خطر پذیر شرکتی و فرشتگان کسب و کار. صندوق های غیر دولتی مانند سپهر، صندوق صنایع خلاق و کریمه که هر کدام از این موارد سایت دارند که می شود از خدمات آنها اطلاعات کسب کرد.
وی با بیان اینکه تأمین کنندگان خدمات نقش موثری در اکوسیستم دارند، عنوان داشت: برای مثال شهری را تصور کنید که پمپ بنزین ندارد و شما مجبورید استخراج نفت کنید تا آن را تبدیل به بنزین کنید و از آن استفاده کنید.
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق اضافه کرد: تأمین کنندگان چنین نقشی دارند و نقش شارژ کردن را دارند یا حتی در موارد حقوقی یک مشاور حقوقی را می توانیم از آنها بگیریم و از ایشان مشاوره بگیریم.
وی بیان داشت: برای مثال شرکت دات فلامینگو یک شرکت دانش بنیان است و در حوزه خدمات حقوقی و تجاری سازی فناوری فعالیت می کند و خدماتی را به استارت آپ ها می دهند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق با بیان اینکه رسانه ها نقش گفتمان سازی، جریان سازی و ترویج این فرهنگ نوآوری و فناوری برعهده دارند اظهارداشت: برخی از این رسانه ها معروفند ازجمله هفته نامه شنبه و تکراسا.
وی افزود: بخش مهم دیگری که در اکوسیستم بسیار زیاد اسمش به گوش میخورد، رویداد ها هستند و این رویداد ها نیز مدل های مختلفی دارند و از انواع آنها می توان به رویدادهای انگیزشی، آموزشی، شبکه سازی، رویداد بیان مساله و رویداد های سرمایه گذاری و همکاری اشاره کرد.
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق با تشریح هریک از این رویدادها گفت: در خانه خلاق و نوآوری اشراق هم رویداد تانا در حال برگزاریست که این رویداد در سطح کشوری تعریف شده است.
وی اضافه کرد: رویدادهایی هم هستند که ترکیبی بوده و هم آموزش و توانمندی سازی و هم سرمایه گذاری در آن کار می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق با بیان اینکه باید تشکیلات صنفی خودتان را بشناسید و بدانید که کدامیک از اصناف چالش های شما را حل می کنند، اظهار داشت: ما اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی را داریم، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، سرمایه گذاران خطرپذیر و همینطور حوزه های دیگر که با عضویت در این انجمن ها می توانید اعتبار فعالیت خود را بیشتر کنید.
وی با اشاره به نسل های مختلف دانشگاه ها گفت: دانشگاه های کارآفرین نسل سومند و خروجی خود را تحت شرکت های دانش بنیان و خلاق و فناور برنامه ریزی کردند که برای نمونه می توان به دانشگاه MIT آمریکا که به تنهایی سی هزار شرکت دارد و سالانه صدها شرکت جدید توسط فارغ التحصیلان این شرکت تأسیس می شود، اشاره کرد و دانشگاه های نسل چهارم هم نیاز های جامعه را برطرف می کنند.
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: بخش دیگر اکوسیستم مراکز حوزوی هستند که برای حمایت از جامعه نوآور حوزوی دست به اقداماتی زدند که از جمله آن ها می توان به ستاد راهبری نوآوری های اجتماعی حوزه علمیه که درحال حمایت از فناوران و نوآوران فرهنگی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه حاکمیت هم بخش بزرگی از این اکوسیستم است گفت: در ضوابط و قوانین، معاونت علمی از دولت نقش آفرین است و تبیین ضوابط و سیاست گذاری ها و حمایت های مادی و معنوی که از شرکت ها دارد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق افزود: در مجلس هم قانون جهش تولید دانش بنیان اخیراً تصویب شد که حمایت های ویژه ای را از شرکت های دانش بنیان و خلاق رقم بزند و ما در حال حاضر 7758 شرکت دانش بنیان و 1727 شرکت خلاق داریم و با ضوابط و قوانینی که دستگاه های حاکمیتی چیده اند، در حال حمایت از این شرکت ها هستند.
وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان حدود 110 حمایت از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت می کنند، گفت: می توان با مراجعه به سایت معاونت علمی این موارد را مشاهده کرد.
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق ادامه داد: بخش دیگر این خدمات تحت عنوان صندوق نوآوری شکوفایی است که بیشتر خدمات آن مالی از جمله تسهیلات و سرمایه گذاری بوده و به حوزه بازار شرکت های دانش بنیان کمک می کنند.
وی تصریح کرد: در قوه قضائیه هم مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت شرکت ها نقش آفرینی خود را انجام می دهند.
 
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما