جمعه 31 فروردين 1403   20:38:11

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

مدیرعامل خانه نوآوری و خلاقیت اشراق تشریح کرد؛

اسکمپر؛ تکنیک پیرایش ایده

  • خلاصه :مدیرعامل خانه نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: تکنیک اسکمپر می خواهد به ما بگوید که ایده های ما قابلیت تغییر و تحول و پختگی را داشته و می تواند حالت های متنوعی را پیدا کند.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در وبیناری با عنوان «اسکمپر؛ تکنیک پیرایش خلاقیت» که به همت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق برگزار شد، اظهار داشت: برای رشد و پختگی یک ایده خلاقانه باید از تکنیک هایی بهره برد؛ به عنوان مثال، اگر می خواهیم یک اردوی یک روزه تفریحی ورزشی دانش آموزان دبستان دخترانه با اتوبوس شهری در باغ بانوان را برگزار کنیم، می توانیم با اقداماتی همچون جایگزینی، ضمیمه، ادغام، اصلاح، حذف، وارونه سازی و تغییر و جابجایی آن را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم.

وی افزود: همچنین می توان ورودی ها، فرایند، عرضه و مصرف را در مورد هرکدام از اقدامات مورد توجه قرار داد. این کار را با مطرح کردن سؤال «آیا می شود؟» انجام می دهیم؛ مثلاً می گوییم "آیا می شود در این اردو مادران را جایگزین دختران کنیم؟" و یا می گوییم "آیا می شود مادران را ضمیمه دختران کنیم و آن ها را هم به اردو ببریم؟"

مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق خاطرنشان کرد: در مورد فرایند که در مثالی شامل اردوی یک روزه است، می توان گفت "آیا می شود کلاس را جایگزین اردو کنیم؟" یا مثلاً بگوییم "آیا می شود اردو را به نیم روزه اصلاح نماییم؟" و یا تفریح بدون اردو شدنی است؟؛ این ها همه حالت های مختلفی است که با اقدامات جایگزین کردن، ضمیمه سازی، ادغام، اصلاح، حذف، وارونه سازی و تغییر و جابجایی در مورد مؤلفه های مختلف ایده مورد نظر قابل بررسی هستند.

وی، مطرح کردن حالت های امکان پذیر را اصلی مهم در طراحی جدول اسکمپر دانست و گفت: باید برای هر کدام از مؤلفه ها، حالت هایی را مطرح کنیم که امکان اجرا شدن را هم داشته باشد. اگر هم که مورد امکان پذیری به ذهن شخص نرسید، می تواند خانه مرتبط با آن در جدول را خالی بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، جدول اسکمپر را حامل حداکثر 28 حالت ممکن برای ایده مورد نظر برشمرد و تصریح کرد: در این جدول، چهار مرحله ورودی ها، فرایند، عرضه و مصرف و هفت اقدام وجود دارد که حاصل ضرب آن ها در یکدیگر، 28 حالت ممکن را برای ما ایجاد می کند.

وی با اشاره به اهمیت پیرایش ایده افزود: باید دانست که هر ایده ای به ذهن ما برسد، قابلیت پیرایش و تغییر را دارد و هرگز نباید آن را ثابت و تحول ناپذیر بدانیم.

مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق بیان داشت: جدول اسکمپر علاوه بر ایده های خدمتی، برای ایده های مربوط به تولید محصولات نیز قابل استفاده است؛ به عنوان مثال، ایده ما تولید «اپلیکیشن قصه های شب برای کودکان سه تا هفت سال با موضوع معارف اسلامی» است؛ برای این مثال نیز می توان جدول اسکمپر را با یک ستون افقی شامل اقدامات جایگزینی، ضمیمه، ادغام، اصلاح، حذف، وارونه سازی و تغییر و جابجایی و ستون عمودی شامل ورودی ها، فرایند، عرضه و مصرف طراحی کرد.

وی گفت: در این مثال، مؤلفه های اصلی برای ورودی ها، فرایند، عرضه و مصرف به ترتیب معارف اسلامی، قصه شب، اپلیکیشن و کودکان سه تا هفت ساله است؛ اقدامات را می توان بر روی هر یک از این چهار مؤلفه پیاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار کرد: به عنوان مثال، می توان در مورد فرایند که قصه شب است، فیلم را جایگزین آن کرد، فیلم را به قصه ضمیمه کرد، قصه را به عام اصلاح کرد، یا قصه گویی از سوی بزرگترها برای کودکان را به قصه گویی کودکان وارونه کرد و یا آن را به شعر کودک جابجا کرد.

وی افزود: جدول مربوط به روش اسکمپر می تواند با توجه به دغدغه ها و سلیقه افراد مختلف، متنوع باشد اما روشی که ما در این جلسه به کار گرفتیم، از کارآمدترین شیوه های طراحی این جدول است.

مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق در پایان با تأکید بر مأموریت های اصلی تکنیک اسکمپر خاطرنشان کرد: این تکنیک می خواهد به ما بگوید که ایده های ما قابلیت تغییر و تحول و پختگی را داشته و می تواند حالت های متنوعی را پیدا کند.
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما