سه‌شنبه 4 ارديبهشت 1403   17:02:38

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در گفت و گویی تبیین شد؛

نمایش دستاوردهای 11 ساله مؤسسه امام رضا(ع) در نمایشگاه مراکز آموزشی حوزه علمیه

  • خلاصه :معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی از نمایش دستاوردهای علمی 11 ساله مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در نخستین نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی حوزوی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین شمس‌الله مریجی در گفت و گویی اظهار داشت: در این نمایشگاه که از سوم آبان ماه 1400 به طور رسمی در مسجد مقدس جمکران بازگشایی شده، قرار است مدیران ارشد حوزوی، استادان حوزه‌های علمیه، موسسه‌های آموزش عالی فعال در عرصه علوم اسلامی و علوم انسانی کشور، از دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی حوزوی، بازدید کنند.

وی گفت: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به‌عنوان یکی از موسسه‌های آموزشی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی در این نمایشگاه حضور یافته و به ارائه دستاوردهای علمی خود در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و علمی می‌پردازد.

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: این موسسه عالی حوزوی ازجمله مراکز حوزوی آموزشی است که در راستای مأموریت‌های این نهاد مقدس در سال ۸۹ تاسیس شده است.

وی افزود: موسسه امام رضا(ع) با هدف تأمین نیروی انسانی فاضل متخصص و کارآمد در حوزه فرهنگ دینی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی شکل ‌گرفته و تاکنون ۹۰۰ فارغ‌التحصیل داشته است.

معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه نیاز به وجود رشته‌های تخصصی و مباحث میان رشته‌ها و گرایش به علوم مضاف از مهم‌ترین انگیزه‌های ایجاد موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بوده است، اظهار داشت: ایجاد محیط علمی مکمل در کنار آموزش‌های حوزوی برای تربیت مجتهدان متخصص در علوم انسانی اسلامی به‌منظور برقراری ارتباط و انضمام شایسته میان این علوم و علوم حوزوی از دیگر اهداف راه‌اندازی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی اظهار داشت: در این نهاد آموزشی و پژوهشی پس از مطالعه مفاهیم فکری، فرهنگی و محتوایی تولیدات غرب، بازنگری و بررسی‌های عالمانه روی آن‌ها صورت می‌گیرد و بر اساس آموزه‌های نورانی اسلام ناب ارزیابی و بازتولید می‌شود.

معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی به رویکردهای اساسی این موسسه آموزش عالی اشاره و از مهم‌ترین آن را تأکید بر آموزش تخصصی بین رشته‌های مهارتی و کاربردی، بهره‌گیری از اساتید مسلط به مباحث بین‌رشته‌ای شامل فقه سیاست و فقه مدیریت، روی‌آوری به مسائل آموزشی نوین در کنار هدایت و تجمیع فعالیت‌های تبلیغی، بهره‌گیری از ظرفیت شناسی مراکز آموزشی و مراکز تخصصی مرتبط، در هم آمیختن بحث‌های بنیادی، مهارتی، کاربردی و تربیت فقیه مبلغ، کار اجتهادی در حوزه‌های مختلف دین‌پژوهشی و روش‌شناسی و روشمندی در هر گروه علمی اشاره کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر گروه‌های فعال علمی در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) شامل تاریخ اسلام، مشاوره اسلامی، علوم اجتماعی، کلام اسلامی، فقه مضاف و تبلیغ است.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی به خدمات آموزشی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در خارج از قم اشاره کرد و گفت: تاکنون دوره‌های مختلف آموزشی توسط این مرکز آموزشی در شهرستان‌های مختلف با موضوع تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) و امامت اهل‌بیت(ع) ویژه طلاب حوزه علمیه اهواز و زاهدان، مذاهب اسلامی ویژه طلاب حوزه علمیه زابل و دوره مشاوره اسلامی ویژه طلاب حوزه علمیه تهران برگزارشده است.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی گفت: همچنین تاکنون ۹ عنوان کتاب درسی شامل درس‌نامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی،اهل‌بیت و تمدن اسلامی، مآخذ شناسی تاریخ اسلام، مهدویت، تاریخ خلفا، سیره فرهنگی و اجتماعی اهل‌بیت(ع)، تاریخ شیعه، جنبش‌ها، قیام‌ها و حکومت‌های شیعی، جامعه‌شناسی و تبلیغ منتشر شده است.

وی بیان کرد: از سال ۹۰ تا ۹۹ نیز دانش‌پژوهان در ۱۲ رشته فارغ‌التحصیل شده و بیش از ۱۰۰ نشست پژوهشی تخصصی درزمینه‌های مختلف به همراه  کارگاه های تخصصی علمی و فرهنگی در موضوع روش تحقیق و مقاله‌نویسی برگزارشده است.

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) همچنین با اشاره به طرح مشق اجتهاد در این موسسه گفت: این طرح در سال ۹۶ طراحی و سال ۹۷ به مرحله اجرا درآمد که هدف اصلی در آن روش‌مند ساختن تحقیقات علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه بود. در دو سال گذشته جلسه‌های مختلف به همراه میزگردهای تخصصی در استان‌های قم، اصفهان، مشهد و تهران برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) می‌توانند به نشانی  https://iri.dte.ir/  مراجعه کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما