پنجشنبه 9 فروردين 1403   19:56:32

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در نشست مشترک مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و بنیاد نخبگان استان قم مطرح شد:

دسترسی به آموزش های عرصه خلاقیت به صورت شبانه روزی در مدرسه فناوری فانوس

  • خلاصه :مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: هدف ما از راه اندازی مدرسه فناوری فانوس این است که طلاب و دانشجویان به صورت شبانه روزی به آموزش های اولیه عرصه خلاقیت دسترسی داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست مشترک مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و بنیاد نخبگان استان قم ابراز کرد: در کریدور میزبانی و رشد، که از پذیرش یک تیم ایده تا یک شرکت خلاق را شامل می شود، باید جنس کار آموزشی وسیع داشته باشیم که در این زمینه، امور آموزشی این مرکز را در قالب اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس هویت دادیم که این اپ، از طریق کافه بازار قابل دانلود است.

وی افزود: هدف ما از راه اندازی مدرسه فناوری فانوس این است که طلاب و دانشجویان به صورت شبانه روزی به آموزش های اولیه عرصه خلاقیت دسترسی داشته باشد که لازمه آن، تولید محتوا است.

وی یادآور شد: در مدرسه فناوری فانوس، تمام فرآیند آموزشی را به صورت محصول تبدیل و در سامانه ای قرار می دهیم.

* حضور 50 تیم ایده در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان این که تیم خوب ایده خوب می آورد، اظهار داشت: در این مرکز در قم، اصفهان و مشهد 50 تیم خوب حضور دارند.

وی گفت: میدان بزرگی به نام حوزه و دانشگاه در سراسر کشور وجود دارد که در این میدان بزرگ، دائماً باید ایده ورزی و تمرین و تجربه شکل بگیرد تا به دالان رشد برسد و به این منظور، باید موج آفرینی کرد.

* طراحی سامانه مدیریت رویدادهای ایده پردازی با عنوان «کاریزمن»

حجت الاسلام والمسلمین قطبی تصریح کرد: مدلی تحت عنوان «کاریزمن» را طراحی کردیم که یک سامانه مدیریت رویدادهای ایده ورزی بنام قدمگاه ایده ورزی است که نقطه آغاز این کار می باشد.

وی افزود: منطق مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در رویداد ایده پردازی «کاریزمن» بر اساس سلول های بنیادی است

* حمایت های آموزشی در راستای برگزاری رویداد ملی ایده پردازی «کاریزمن»

وی با اشاره به ارائه حمایت های آموزشی در برگزاری رویداد ایده پردازی یادآور شد: در قالب فایل های پشتیبان به صورت صوتی، تصویری، متنی و آماری اصل مسئله و موضوع رویداد «کاریزمن» را تبیین و ظرفیت ها را مطرح می کنیم؛ بعد از ثبت ایده، با حضور مشاوران و داوران، کارگاه های تمرین و تجربه را برگزار می کنیم و بعد از کسب تجربه، ایده را ویرایش کرده و سپس ثبت نهایی می کند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: این رویداد از یک طرف مسئله را تنزل می دهد و از طرف دیگر، فهم ایده پرداز را ارتقاء می دهد و در یک ترمینال به هم می رساند که به آن «قدمگاه ایده پردازی» می گوییم.

* تعاملات و همکاری های مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با مراکز مختلف

وی به تعاملات مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با مراکز مختلف پرداخت و گفت: اکنون با نهادها و دستگاه هایی که در این موضوعات فعالیت دارند مثل، بنیاد نخبگان، مراکز رشد، پارک های فناوری و جامعه المصطفی در قم و سراسر کشور ارتباط برقرار کردیم و مطالعه کرده تا نقطه پیوندها را پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به ظرفیت های مختلف بنیاد نخبگان قم تصریح کرد: با توجه به امکاناتی که بنیاد نخبگان قم داراست (که از جمله آنها می توان به وجود نسل ایده پرداز، طرح های ویژه با مدل های مختلف، و امتیازات ویژه نخبگان اشاره کرد)، اگر در حوزه آشنایی با آینده صنایع و فناوری ها فعالیت کنیم، می توانیم تحلیلی از آینده داشته باشیم که افق دید ایده پرداز را بالا می برد.

* تفکر جهانی در نخبگان؛ لازمه فتح قله های موفقیت

وی به سطح تفکر نخبگان پرداخت و افزود: نخبگانی که به جایی رسیدند، دیوارهای شهر خودشان را خراب کرده و در سطح جهانی فکر کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی ابراز کرد: گروه های مشاوره تعریف کنیم و ایده پردازان به این مشاوران مراجعه و از تسهیلات و طرح های شما استفاده می کنند؛ فهرست رویدادهای ملی ایده پردازی «کاریزمن» را آماده می کنیم و آن قسمت هایی که به هم نزدیک است را مشخص کنیم و با تقسیم کار، پیش خواهیم رفت.

وی در خصوص رویداد کاریزمن گفت: موضوع را جزئی اما توانمان را متمرکز کردیم ولی گستره را کشوری قرار دادیم، چرا که فعالیت ما مجازی است و تقریباً از همه استان ها شرکت کننده داریم.

* زمینه های همکاری مشترک مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و بنیاد نخبگان استان قم

در این نشست مشترک، حسین شیرازی «معاون بنیاد نخبگان استان قم» بر ضرورت شکل گیری تعاملات عملیاتی اشاره و ابراز کرد: در زمینه های مختلف اشتراکاتی میان بنیاد نخبگان استان قم و مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق وجود دارد که امکان تعامل در آن عرصه ها بوده که آمادگی برگزاری رویداد های مشترک، تسهیلات فناور (مانند نخبگان فناور را بعنوان سرباز جذب کنیم)، طرح احمدی روشن (شش دوره از این طرح انجام شده است که هر دوره 10 ماه به طول می انجامد) از جمله آنهاست.

وی به تشریح طرح احمدی روشن پرداخت و یادآور شد: طرح مذکور به این صورت است که که پس از تشکیل تیم، گروه های نخبگان دعوت می شوند و زیر نظر اساتید نخبه روی طرح کار می کنند و 50 درصد از بودجه را می شود در این طرح تأمین کرد. در این طرح تلاش کنید که نتیجه طرح به یک کتاب یا پایان نامه ختم نشود، بلکه به یک محصول، یک اپلیکیشن که کاربردی باشد و خدمتی را ارائه کند، منتهی گردد. نظر مقام معظم رهبری هم همین است، ولی ما فلسفه مان را به این سمت نبرده ایم.

وی افزود: بسیاری از افراد در نظام وظیفه مشکل دارند که ما آمادگی داریم تا آیین نامه ای را برای شما ارسال کنیم تا برای فناوران، هم تخصصی و هم حوزوی از این امکان استفاده کنند.

معاون بنیاد نخبگان استان قم اظهار داشت: سایر آیین نامه ها را در اختیار مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق قرار می دهیم و در سایت مرکز بارگذاری کنید تا در دسترس و قابل استفاده ایده ورزان باشد.

وی گفت: از جمله طرح های بنیاد نخبگان استان می توان به طرح شهید رضایی اشاره کرد که هم دانشجویان و هم طلاب می توانند از این طرح استفاده کنند؛ در این طرح 40 میلیون سالانه (اعم از حقوق ماهیانه، پژوهانه، فناورانه، کمک آموزش یاری، پژوهش یاری، ارتباط علمی، هدیه ازدواج) کمک می کنیم.

شیرازی تصریح کرد: مشاور ثبت اختراع از دیگر خدماتی است که مشاوره فرآیندی می دهیم تا اختراع را ثبت کند؛ برگزاری دوره های مشترک از جمله خدمات این بنیاد است، مانند دوره های کسب و کار، بیزینس پلن، حل مسئله، هوش هیجانی، دوره های فرهنگی ویژه نخبگان که این کار باعث صرفه جویی و هم افزایی می شود که در این راستا از اساتید بزرگتر و قوی تر استفاده می گردد.

وی با اشاره به طرح افق افزود: باید برنامه های ترویجی بگذاریم تا علم به نتیجه ای برسد و صرفاً تئوریک نباشد؛ در این زمینه، آمادگی داریم تا در دوره هایی، تاریخچه و آینده علوم انسانی را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

وی به تشریح طرح «شهاب» پرداخت و یادآور شد: این طرح به منظور شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزی برگزار می شود که از پایه چهارم تا پایه نهم دانش آموز را بررسی می کنیم و استعداد اصلی وی شناخته می شود و سپس، نفرات برتر را به پژوهش سراهایی معرفی می کنیم.

معاون بنیاد نخبگان استان قم در خصوص فرآیند تیم سازی اظهار داشت: شاید کسانی ایده های خوبی داشته باشند ولی تیم سازی خوبی نداشته باشند اگر دوره هایی مثلا دوشنبه های استارتاپی و... را فراخوان کنید و افرادی حضور پیدا کنند و تجربیات و تخصص های یکدیگر را به اشتراک بگذارند، ممکن است تیم سازی شکل بگیرد و خروجی خوبی داشته باشند.

وی با بیان این که  انتخاب قاب و برش جزئی در موضوعات ایده پردازی نقاط قوت و ضعف دارد، در این روش، مستقیماً به هدف می زنیم ولی ممکن است که موضوع مد نظر، دغدغه همه افراد نباشد و این باعث می شود تا ورودی کم شود.

شیرازی در پایان با اشاره به این که در حوزه فرهنگ ایده نداریم، تصریح کرد: مناسب است که مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دریچه ای را باز گذاشته و معضلاتی که دغدغه هسته مرکزی و چالش ها را لیست کنید، با این کار، ایده پرداز این لیست را ملاحظه می کند و در هر کدام از چالش ها که تمایل داشت، فعالیت کند.
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما