شنبه 1 ارديبهشت 1403   09:59:22

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تبیین کرد؛

برگزاری 5 رویداد ملی ایده پردازی «کاریزمن» تا پایان سال جاری

  • خلاصه :مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به برگزاری رویداد ملی ایده پردازی «کاریزمن» از سوی این مرکز، گفت: از مهرماه تا پایان سال جاری، قریب به پنج کاریزمن را در سطح ملی برگزار خواهیم کرد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در اولین جلسه مشترک شورای علمی رویداد ملی «کاریزمن» فی ما بین میز آموزش و پرورش دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، با بیان این که چهار پنج کاریزمن از سوی میزهای قطب های فکری و فرهنگی سفارش شده است، ابراز کرد: مبنا را بر آن گذاشته ایم که از ابتدای مهرماه 1400، هر ماه یک رویداد ملی کاریزمن را کلید بزنیم و مهرماه برای دانش آموزان حس و حال بهتری دارد و نتیجه آن را می توان در مدارس اجرا کرد.

وی افزود: در محورهایی که در حوزه آموزش و پرورش می توان کار کرد، باید به یک قاب کوچک برسیم، چرا که هر چه قاب کوچکتر شود، منطقی تر است.

وی با اشاره به این که ایده های تربیتی دانش آموزی را محدود به مدل های حضوری یا مجازی نمی کنیم، یادآور شد: باید قاب موضوع، ایده های تربیتی دانش آموزی باشد و موضوعیت آن، کار دانش آموزی است.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: ما به شخصیت هایی نیاز داریم که بتوانند تبیین مسئله کرده و چالش و نیاز را تشریح و ظرفیت های ایده پردازی را تبیین کنند، زمینه ها و نمونه هایی که مخاطب بفهمد که قاب مسئله محدود است و هر کاری و هر چیزی نیست؛ ثانیاً نمونه‌هایی خوب است که ذهن را در فضا با مدل های خلاق بیاورد، یعنی کار تازه و جدید؛ مثلاً برگزاری زیارت عاشورا خوب است، اما تازه نیست.

* از ثبت نام در کاریزمن ها تا داوری و برگزاری کارگاه


وی ضمن تشریح مراحل شرکت در کاریزمن ها گفت: برای کاریزمن ها سامانه ای طراحی شده که مخاطب و ایده پرداز پس از ورود به سامانه و انتخاب کاریزمن، نسبت به ثبت نام شرکت در این رویداد ملی اقدام می کند و پس از مشاهده کلیپی در خصوص کاریزمن مورد نظر، ایده خود را ثبت می‌کند و در ادامه، به مشاور متصل و ارتباط می‌گیرد و در فضای تمرین و تجربه، وارد کارگاه می ‌شود و دوباره ایده را تکمیل می‌کند، سپس ایده‌ها روی پنل داوران رفته و مورد ارزیابی قرار می گیرد؛ در ادامه، داوران نمره می دهند و برترین‌ها انتخاب می‌شوند و رویداد پایانی برگزار خواهد شد؛ زمانی که به سامانه مراجعه می شود، لینک کارگاه در سامانه وجود دارد و پس از نوبت گیری، لینک باز می شود و کارگاه تمرین و تجربه قابل استفاده خواهد بود و مشاور فرایند را ارتباط می‌دهد و مخاطب را در سامانه پیش می‌برد و همه این مراحل در یک سامانه جمع شده است و در کانال ها و گروه های فضای مجازی پراکنده نیست؛ این مراحل در این فاز قرار دارد و در فازهای بعد، سامانه پیگیری می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی تصریح کرد: در فازهای بعدی، ایده پرداز پس از ورود به سامانه، موضوعات ایده های تربیتی دانشگاهی و دانش آموزی با دامنه ایده های حضوری و مجازی را مشاهده می کند و افرادی که می‌تواند مسئله مورد نظر را تبیین کنند، زمینه ها را ارائه خواهند کرد.

* افزودن قابلیت «یارکشی» جهت کسب امتیاز ایده ها

وی یادآور شد: امسال در سامانه این قابلیتی تحت عنوان «یارکشی» را اضافه کرده ایم و یک فرصتی را با آن ایده هایی که از مرحله اول به مرحله دوم آمده اند را در صفحه کاریزمن قرار می دهیم و لینک اشتراک هم دارد؛ کسی که ایده را داده است، لینک ایده خود را دریافت می کند و به ده‌ها نفر از رفقای خود ارسال کرده و می‌گوید به من رأی دهید؛ همچنین می‌توانیم در جلسه داوری، افراد شرکت کننده که ایده پرداز هم هستند، رأی بدهند؛ این امکان را هم داریم که در رأی گیری وزن رأی داوران و رأی دهنده ها چقدر باشد؛ اینها باید مصوب بشود تا در سامانه اجرا کنیم.

وی افزود: در بحث داوری ها در سال گذشته اختلافاتی وجود داشت؛ علت این اختلافات آن بود که افرادی که تبیین کرده بودند و افرادی که داوری می‌کردند دو دسته بودند و نگاهشان به رویداد متفاوت بود. بر خلاف سال گذشته، برای امسال مؤلفه‌هایی برای داوری تعریف و در سایت منتشر می شود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز داشت: مسلماً این ایده که به جنبه نوآورانه اش یک بار رأی می‌دهیم، یک بار هم به کاربرد سازی و قابلیت ایجاد رأی خواهیم داد؛ و اینکه در این ایده چقدر کار تربیتی انجام می‌شود، یک بار دیگر رأی می دهیم؛ لذا وقتی مؤلفه های داوری مشخص شد، داوری تعدیل می‌شود.

وی به فواید وجود اختلافات در داوری ایده ها یادآور شد: اختلاف در داوری طبیعی است، به همین خاطر دو سه داور با تعریف شاخص های داوری انتخاب می کنیم؛ اینکه داور از اول همراه با رویداد باشد، کمک می‌کند تا داورها تبیین ها را گوش کنند؛ در ضمن این اختلاف‌ها باعث می‌شود که مخاطب مباحثی را فرا بگیرد؛ یک داور نقص ها را محکم بیان می کند و داور دیگر دلایل دفاع را محکم مطرح خواهد کرد؛ بدین ترتیب، مخاطب هم نقص ها و هم قوت‌ها را می‌فهمند.

* صدور شناسه یونیک به منظور جلوگیری از کپی برداری ایده ها و مزیت آن

وی با بیان این که برای اینکه از ایده ها کپی برداری نشود، در مرحله ثبت، شناسه یونیک صادر می‌شود، گفت: در سامانه مان کسی که ایده را ثبت می‌کند، شناسنامه سابقه دارد؛ مثلاً اگر یک روز اتفاقی افتاد و در مراجع قضایی و حقوقی بخواهد ادعایش را ثابت نماید، می توانیم تأییدیه ای بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ابراز کرد: در بخشی از سامانه ثبت ایده مرکز، حکم امضا دارد و ایده پرداز ادعا می کند که صاحب این ایده است و حداقل ادعا ثبت می‌شود. البته در فضاهای عمومی و بزرگ دنیا آگاهی می دهند که این ایده را که ثبت کردید، عملاً عمومی کردید.

وی با اشاره به این که ایده پرداز واقعی می تواند ایده هایش را تقویت کند، افزود: کسی که ایده ای را کپی می کند، فقط لبه ایده را دارد و عمق را دارا نیست و صاحب ایده هست که عمق دارد و منعطف است.

در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین شریعتمداری «دبیر میز آموزش و پرورش دفتر تبلیغات اسلامی» تصریح کرد: ایده های تربیتی اجرایی در مدرسه و نمونه کارهایی که در مدرسه اجرا می شود، جذاب و یک کار تربیتی است.

وی اظهار داشت: در انتخاب موضوعات، مباحث سبک تر را برگزینید؛ باید در موضوعاتی که طلبه ها دستشان بازتر است، وارد شویم و تمرین ایده باید یک ورزش برای طلبه ها شود.
 
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما