پنجشنبه 9 فروردين 1403   15:38:26

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در گفت و گویی تبیین شد:

گزارشی از فعالیت پاسخگویی تلفنی و پیامکی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در ایام کرونا

  • خلاصه :مدیر گروه پاسخگویی تلفنی و پیامکی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به بیان گزارشی از فعالیت های این گروه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد اصغری در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: بر خلاف پاسخگویی اینترنتی یا فضای مجازی که در منزل انجام می‌شود، پاسخگویی تلفنی مرکز با حضور کارشناسان در مرکز انجام می‌گیرد.

وی گفت: تقریباً از اواخر بهمن ماه 98 که با مسئله کرونا در کشور مواجه شدیم و کارشناسان تلفنی مرکز مجبور بودند که در محل کار حضور پیدا نکنند، شرایطی را فراهم کردیم که به صورت تلفنی در منازل خود بتوانند فعالیت پاسخگویی را انجام دهند و حدود دو سه ماه پاسخگویی در منزل انجام شد.

مدیر گروه پاسخگویی تلفنی و پیامکی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: در واقع اگر این تدبیر به وجود نمی‌آمد، ما مجبور بودیم که پاسخگویی تلفنی را تعطیل کنیم، اما بحمدلله با فراهم‌سازی شرایط پاسخگویی در منزل به صورت تلفنی و با همکاری بسیار خوب همکاران من در این بخش، توانستیم این فعالیت مهم راحفظ نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین اصغری اظهار داشت: با توجه به اینکه این مدل از پاسخگویی به صورت آنلاین و با گفتگوی مستقیم کارشناس دینی با پرسشگر صورت می‌گیرد، از جذابیت خاص و فوائد متعددی برخوردار است.

وی در خصوص پاسخگویی از طریق صندوق پست صوتی افزود: در عین حال برای پرسشگرانی که موفق نمی‌شوند در ساعات پاسخگویی زنده سؤالات خود را مطرح نمایند، فرایندی به نام "پست صوتی" را فراهم نموده‌ایم که در صورتی که پرسشگر در خارج از ساعت پاسخگویی زنده با مرکز تماس بگیرد، می تواند با راهنمایی سامانه پاسخگویی در این فرایند قرار بگیرد و سؤال خود را مطرح نماید؛ سؤال مزبور پس از ضبط در اختیار کارشناس قرار می‌گیرد و ظرف 24 ساعت پاسخ به پرسش توسط کارشناس فراهم می‌شود و طی فرایندی در اختیار پرسشگر قرار می‌گیرد.

* تنها پاسخگوی 40 درصد از سؤالات به صورت زنده هستیم

مدیر گروه پاسخگویی تلفنی و پیامکی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با اشاره به حجم تماس های بالا تصریح کرد: با توجه به حجم بالای تماس‌های مردمی از سراسر کشور، با تمام تلاشی که می‌کنیم اما متأسفانه تنها پاسخگوی حدود 40 درصد از سؤالات مردمی به صورت زنده هستیم.

وی، مسائل بودجه ای را علت عدم امکان افزایش ساعت پاسخگویی این بخش عنوان کرد و گفت: علت این که امکان پاسخگویی بیش از ظرفیت مزبور را نداریم، مربوط به بحث نیروی انسانی است؛ ما خوشبختانه هم زیرساخت مناسب و پیشرفته‌ای برای پاسخگویی در اختیار داریم و هم کارشناسان زبده و مجرب که همگی از فارغ التحصیلان رشته‌های تخصصی حوزوی در مقاطع ارشد و دکتری هستند و سال هاست که در امر پاسخگویی فعالیت می‌کنند اما متاسفانه در طول سال گذشته و سال جدید در دو مرحله میانگین کلی ساعات پاسخگویی کارشناسان را به خاطر شرایط بودجه‌ای کاهش دادیم و طبیعی است که اگر این فعالیت ملی و کشوری و در حال منحصر به فرد بخواهد ادامه پیدا کند نیاز به حمایت داریم.

حجت الاسلام والمسلمین اصغری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا مردم در تماس با مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی جهت دریافت پاسخ پرسش هایشان هزینه ای را متقبل می شوند، اظهار داشت: ما هزینه‌ای بابت خدمات نمی گیریم و هزینه‌ای که وجود دارد، صرفاً هزینه مخابراتی است.

* پاسخگویی جهادی در ایام کرونا

وی با اشاره به پاسخگویی جهادی برخی از طلاب در ایام کرونا افزود: با به وجود آمدن شرایط کرونا در کشور و نیازمندی به پاسخگویی به برخی از سوالات ویژه و جدید در این خصوص از یک طرف و با توجه به اینکه از سوی دیگر امکان افزایش ساعات پاسخگویی برای ما وجود نداشت برخی از همکاران من و طلاب فرهیخته به صورت کاملا جهادی و خودجوش و بدون دریافت هیچ حق الزحمه‌ای فعالیت پاسخگویی را دنبال نمودند.

* همکاری حدود 300 نفر از حوزویان در پاسخگویی تلفنی

مدیر گروه پاسخگویی تلفنی و پیامکی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: این واحد با همکاری قریب به 300 نفر از فضلا و اساتید حوزه علمیه در رشتههای مختلف علوم اسلامی، از طریق شماره تلفن سراسری 096400 ، روزانه 12 ساعت (از ساعت 8 تا 20) و با استفاده از 300 خط تلفن (10 خط E1) در خدمت هموطنان عزیز می باشد.

* پاسخگویی تلفنی روزانه به هشت هزار پرسش

وی گفت: توفیقاتی که این مرکز در طول راه اندازی این خدمت کسب کرده است، پاسخگویی روزانه به بیش از هشت هزار پرسش است.

* سیر تکامل پاسخگویی تلفنی در مرکز

حجت الاسلام والمسلمین اصغری به سیر تکامل پاسخگویی تلفنی در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرداخت و اظهار داشت: در ابتدای شروع به کار در سال 85، پاسخگویی تلفنی با خطوط تلفن سانترال و با ثبت تماس به صورت کاغذی راه اندازی گردید؛ در ادامه نرم‌افزار دستکتاپی کارتکس در سال 87، جهت ثبت تماس‌ها و مدیریت پاسخگویی تلفنی طراحی شد و با خرید مرکز تماس مبتنی بر VoIP در سال 91، نرم افزار کارتکس توسعه داده شده و به این مرکز تماس متصل گردید.

وی افزود: در اواسط سال 92، با پیاده سازی فرآیندهای پاسخگویی تلفنی با سیستم مدیریت فرآیندهای شرکت تذرو (TBS)، پاسخگویی تلفنی از طریق سامانه جامع پاسخگویی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی راه اندازی شد؛ در همین زمان، پاسخگویی تلفنی آفلاین (صندوق صوتی) نیز با سامانه مذکور پیاده سازی گردید.

* پاسخگویی تلفنی به بیش از 650 هزار پرسش در ایام کرونا

مدیر گروه پاسخگویی تلفنی و پیامکی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ضمن بیان آماری از تماس های دریافتی جهت پاسخگویی تلفنی تصریح کرد: تعداد کل تماس های ورودی به بخش تلفنی و صندوق صوتی در ایام کرونا 957 هزار و 332 تماس می باشد که از این تعداد، تنها 363 هزار و 494 تماس در بخش تلفنی و 15 هزار و 811 تماس در بخش صندوق صوتی موفق به دریافت پاسخ شده اند و با توجه به این که برخی از افراد بیش از یک سؤال مطرح می کنند، در مجموع به 654193 پرسش، پاسخ داده شده است.

وی گفت: در ایام کرونا (ابتدای اسفندماه 1398 تا 10 تیرماه 1399) مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی از میان تعداد تماس های ورودی به این مرکز، توانسته به 379 هزار و 305 تماس پاسخ دهد که هر تماسی گاهاً شامل پنج سؤال یا بیشتر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین اصغری در خصوص پاسخگویی پیامکی اظهار داشت: سامانه پاسخگویی پیامکی به منظور پاسخگویی به سؤالات فقهی (احکام شرعی) راه اندازی شده و با شماره «30009640»  به صورت روزانه پاسخگوی سوالات احکام است.

* پاسخگویی پیامکی به بیش از 85 هزار پرسش در ایام کرونا

وی با اشاره به تعداد پرسش های پاسخ داده شده در بخش پیامکی خاطرنشان کرد: بخش پاسخگویی پیامکی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به گروه فقه و احکام اختصاص دارد و از یکم اسفندماه 98 الی 10 تیرماه 99 به تعداد 85 هزار و 446 پیام پاسخ داده شده است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما