چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403   05:19:07

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

جوانان؛ از جنگ تحمیلی تا جنگ اقتصادی...

نگاهی به نقش جوانان در بیانیه گام دوم

  • خلاصه :امروز در آستانه سیر نوین انقلاب و ورود به دهه پنجم، بار سنگین و البته حیاتی راهبری انقلاب بر دوش جوانان گذارده شده و این مهم در تاکید رهبری نسبت به جامعه جوان همزمان با انتشار بیانیه گام دوم ظهور و بروز یافته است.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، انقلاب اسلامی در بهمن 57 با پشتوانه جوانان به پیروزی رسید. گهواره نشینانی که بارقه های امید بنیانگذار کبیر انقلاب را در سال 42 –همزمان با تبعید حضرت امام(ره)- رفته رفته روشنی بخشیدند و در بهمن 57 به گل نشستند و در ادامه با خون خود گلبرگ های انقلاب نوپای ایران را آبیاری کردند. جوانان در عرضه های مختلف و در راستای فهم و اشاعه آرمان های والای اسلام و انقلاب همواره خط مقدم استضعاف در مقابل استکبار بوده اند. در هشت سال دفاع مقدس، این جوانان بودند که راهبری استراتژیک جنگ را متحمل شدند. در عرصه سازندگی و بعدها در برهه های حساس سیاسی و اجتماعی، قشر جوانان همواره خوش درخشیده است.

امروز در آستانه سیر نوین انقلاب و ورود به دهه پنجم این جوان بالغ، باز بار سنگین و البته حیاتی راهبری انقلاب بر دوش جوانان گذارده شده. این مهم در تاکید رهبری نسبت به جامعه جوان همزمان با انتشار بیانیه گام دوم ظهور و بروز می یابد آنجا که تاکید می شود جوانانی بایستی برنامه‌های توسعه محور را پیش برده و مردم‌سالاری و احزاب را شکل دهند.

**جوانان؛ موتور محرک مردم سالاری

هر جامعه‌ای اگر بخواهد در مسیر پیشرفت، توسعه و گسترش مردم‌سالاری حرکت کند، جوانان نقشی پررنگ خواهند داشت دارند؟ همچنین باید به نقش جوانان در انقلاب اسلامی توجه کنیم، اگر ما به این دو مطلب توجه کنیم، می‌توانیم ضرورت و اهمیت مفهوم جوانان در بیانیه گام دوم پی ببریم. اگر به عقب‌تر برگردیم باید بگوییم هر جامعه‌ای نیازمند یک موتور محرکه است، به هر حال جامعه از گروه‌های مختلف سنی و اشتغالی شکل گرفته است، در این وضعیت که یک جامعه متکثر داریم، بخشی از جامعه به عنوان یک موتور محرکه است، یعنی قسمتی که وظایف جامعه را به دوش می‌کشد که منجر به آن می‌شود جامعه حرکت به سمت توسعه شکل گیرد و مردم‌سالاری نهادینه شود و امورات جامعه انجام شود.  

مسلما قشر فرتوت و پا به سن گذاشته‌ی جامعه، موتور محرکه مطلوبی در تراز انقلاب اسلامی نیست، البته که این افراد به عنوان نقطه قوت تعقل و تجربه یک جامعه عمل می کنند؛ اما آنچه در سازندگی و پویندگی مورد نیاز است، جوانان آن جامعه هستند؛ یعنی جوانان هستند که برنامه‌های توسعه را پیش می‌برند و برنامه‌های مردم‌سالاری و احزاب را شکل می‌دهند که اهمیت بسیاری دارد. از طرفی با نگاهی به جوامع غربی در می یابیم با افزایش کهن‌سالی روبه‌رو هستند و این باعث شده دولت‌ها به سمت جذب مهاجران پیش روند. به عبارتی جوامع غربی به واسطه اینکه با افول سنی جوان مواجه است، به سمت جذب مهاجران پیش رفتند. زیرا نسل جوان نیروی محرک سیاست، فرهنگ و هنر است. جامعه ایران اما یک جامعه جوان است، هر چند جامعه ایران نیز به سمت کهن‌سالی و فرتوت شدن پیش می‌رود. 

**چرا جوانان مخاطب بیانیه گام دوم هستند؟

آنچه در سطور بالا گفته شد، آغازی است بر الزام توجه ویژه به جوانان نسل سوم و خاصه چهارم انقلاب، در بیانیه "گام دوم". قاطبه جامعه جوان در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت می‌کند. اما چرا باید به این جوانان توجه کرد. باید یادآور شد در سال های آغازین انقلاب اسلامی نیز جوانان همواره مخاطب حضرت امام(ره) بودند و همان جوانان انقلاب 57 را به ثمر رساندند. اگرچه گروه‌های اجتماعی مختلفی در انقلاب درگیر بودند، اما آن گروهی که بار سنگین انقلاب را به دوش کشید، جوانان بودند. جوانانی که در قالب روحانی، بازاری و دانشجو به عنوان فعال سیاسی اجتماعی حضور داشتند. لذا بار انقلاب اسلامی را این افراد به دوش کشیدند. پس از آن با ورود به منازعه داخلی و جنگ تحمیلی سال‌ها درگیر بودیم. در این مقطع نیز جوانان بودند که بار انقلاب را به دوش کشیدند. اگرچه رهبری خردمندانه امام(ره)، جوانان را مدیریت می‌کرد و در عین حال نخبگانی در جامعه حضور داشتند، اما آنچه این فرآیند را طی کرد، جوانان بودند، با در نظر گیری این مهم، به نقش جوانان در این برهه حساس پی خواهیم برد.

باید دریابیم در سابقه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، جوانان چه نقشی ایفا کردند و تنها در این صورت درک خواهیم کرد ;i چرا جوانان در بیانیه "گام دوم" رهبری اهمیت می یابند. لذا اگر دریابیم جایگاه جوانان در جامعه چه بود و چه نقشی در انقلاب داشتند، خواهیم دانست چرا جوانان در بیانیه "گام دوم" مخاطب قرار گرفتند.  


محمد شارعی؛ مشاور علمی مجمع اساتید مسلمان
تحلیلگر ارشد "گام دوم" در رادیو گفت وگو؛ صدای جمهوری اسلامی ایران

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما