جمعه 10 فروردين 1403   13:58:07

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به مناسبت روز فناوری اطلاعات تبیین شد؛

وجود متخصصین عرصه IT در دفتر تبلیغات اسلامی/ استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی

  • خلاصه :رییس مدیریت فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به نقش نیروی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات در پیشرفت سازمان گفت: در مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی، بیشترین افتخاری که در حوزه محصولات فناوری داریم، توسط متخصصین داخلی مجموعه دفتر طراحی، پیاده سازی و تولید شده است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، سید حسن هانی در گفت و گویی به مناسبت روز فناوری اطلاعات، به نقش IT در سازمان پرداخت و اظهار داشت: قرن اخیر را قرن فناوری اطلاعات نامگذاری کردند و اگر اطلاعات پردازش نشود و دانش و حکمت درون آن استخراج نگردد، قابل استفاده نیست، به خصوص با سیستم های جدید که با حجم وحشتناکی از اطلاعات تولیدی مواجه است.

وی، فناوری اطلاعات را لازمه محور توسعه عنوان کرد و گفت: عملاً فناوری اطلاعات دیگر یک ابزار و یک لازمه توسعه به تنهایی نیست، بلکه همه دنیا قبول کرده اند که تنها راه محور توسعه بحث فناوری اطلاعات است.

رییس مدیریت فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی به اهمیت نقش فناوری اطلاعات در مراکز دینی پرداخت و تصریح کرد: این در همه زمینه ها تعمیم داده می شود، به خصوص در مجموعه ای مثل دفتر تبلیغات اسلامی عملاً بخش اصلی مان بخش دانشی و اطلاعاتی هست، یعنی در حوزه و مراکز اسلامی عمدتاً با داده ها در ارتباط هستیم.

* بهره مندی از فناوری اطلاعات؛ لازمه جبران عقب ماندگی نسبت به سایر کشورها

وی افزود: اگر نتوانیم از این نوع تکنولوژی های جدید برای فراوری اطلاعات استفاده کنیم، نمی توانیم به نسبت دیگر کشورها رشد داشته باشیم؛ به دلیل این که در بسیاری از زمینه ها عقب ماندگی زیادی را نسبت به سایر کشورها داشته ایم و یکی از دلایلش این است که نتوانستیم از این حوزه به خوبی استفاده کنیم.

هانی با اشاره به جنبه اقتصادی فناوری اطلاعات اظهار داشت: مقام معظم رهبری چندین سال است که مباحث اقتصادی را به عنوان شعارهای سال انتخاب کردند؛ اقتصاد دیجیتال در دنیا یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه است.

وی گفت: در حال حاضر بزرگترین و برترین شرکت های اقتصادی دنیا، شرکت های حوزه فناوری اطلاعات هستند و بیشترین تعداد کاربر را شرکت های فناوری اطلاعات دارند و این مسأله، گویای نقش فناوری اطلاعات است.

* تأثیر فناوری ها بر حوزه فرهنگ و زندگی اجتماعی

رییس مدیریت فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به رسوخ بیش از پیش فناوری اطلاعات در متن زندگی تصریح کرد: جنبه دیگر فناوری اطلاعات که باید مورد توجه ما باشد، تأثیر فناوری ها در حوزه فرهنگ و زندگی اجتماعی است؛ حوزه فناوری اطلاعات رسوخ بیشتری در زندگی ما دارد و در حال تأثیرگذاری در تک تک آحاد ملی است و این مسأله در جذب، انتقال و صادرات فرهنگ نقش دارد و همچنین، چالش های سنگینی را برای ما ایجاد می کند، چه در کشورهای بزرگی که صادرکننده فرهنگ فناوری هستند و چه کشورهای کوچکی مثل ما که چالش های فرهنگ سنتی خود را داریم و هم بحث مقابله با این فرهنگ.

وی افزود: به خاطر ابعاد مختلفی که فناوری داراست، الزاماً باید بتوانیم نقش مناسب و بهینه ای در استفاده از آن را برای خودمان پیدا کنیم.

* نقش نیروی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات در پیشرفت سازمان

هانی به ضرورت وجود نیروی متخصص در سازمان ها اشاره کرد و اظهار داشت: هیچ گاه در سیستمی ابزار به تنهایی کار نمی کند؛ اگر بهترین خودرو جهان را داشته باشید اما راننده متخصصی که بتواند از آن استفاده کند را در اختیار نداشته باشید، عملاً آن خودرو تفاوتی با یک فرقون نخواهد داشت. در تمامی زمینه های علمی، نیروی متخصص نقش اساسی را بازی می کند، به خصوص حوزه فناوری اطلاعات که پیچیدگی های به شدت بالایی دارد.

وی با بیان این که کشورهای مختلف دنیا در رقابت برای جذب نخبگان حوزه فناوری اطلاعات هستند، گفت: متأسفانه از کشورهایی مهاجر فرست هستیم و لازمه اش این است که برای جبران این مسأله، ارزش گذاری مناسبت تری روی خدمات آنها انجام دهیم.

* وجود متخصصین عرصه IT در دفتر تبلیغات اسلامی

رییس مدیریت فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی، بیشترین افتخاری که در حوزه محصولات فناوری داریم، توسط متخصصین داخلی مجموعه دفتر طراحی، پیاده سازی و تولید شده است.

وی به بیان وضعیت کنونی فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی نسبت به سایر سازمان ها پرداخت و افزود: در دفتر تبلیغات اسلامی به نسبت بسیاری از سازمان ها از وضعیت مناسب تری برخوردار هستیم؛ با توجه به این که در چندین سازمان دیگر مراجعه دارم، مجموعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در این نهاد حوزوی بسیار خوب پیاده سازی و اجرا می شود اما واقعیت این است که وضعیت باید بهتر شود و ظرفیت هوشمندسازی را در عناصر خدماتمان ارتقاء دهیم.

* محدویت های بودجه ای و کمبود نیروی انسانی متخصص در عرصه IT دفتر

هانی اظهار داشت: در حوزه نیروی انسانی به دلیل بحث های بودجه ای دچار مشکلات و چالش هایی هستیم و محدودیت هایی برای جذب نیرو داریم. در بسیاری از زمینه ها می توانیم با بستر فناوری اطلاعات این قضایا را جبران کنیم و این می تواند به مجموعه خدماتی که به طلاب و جامعه و دانشجویان ارائه می دهیم، کمک کند تا از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء پیدا کند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه آموزش مجازی در دفتر تبلیغات اسلامی در ایام کرونا گفت: همانطور که در دوران کرونا در بحث آموزش مجازی یک خدمت خیلی ساده و اولیه فناوری اطلاعات دفتر، توانست چالش های آموزشی مجموعه را حل کند، عملاً می توانیم در سایر زمینه ها هم این کار را انجام دهیم و این اتفاق خوبی است که می تواند برای ما رخ دهد.

رییس مدیریت فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که وضعیت کنونی IT دفتر با نقطه مطلوب چه مقدار فاصله دارد، تصریح کرد: هیچ گاه نباید نقطه ای را که در حال حاضر در آن قرار داریم، به عنوان نقطه آخر در نظر بگیریم، بلکه همیشه باید افق های جدیدی را برای خودمان فرض کنیم و سعی شود به سمت آنها حرکت کرد، کاری که خوشبختانه در دفتر انجام شده و همیشه پروژه های پیش رو داشته ایم.

* استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی

وی افزود: در حال حاضر هم یک سری پروژه های پیش رو در دفتر تعریف شده و استفاده مناسب از هوش مصنوعی جزو دستوراتی است که ریاست محترم دفتر داده اند و سعی می کنیم با پروژه های راهنمایی که انجام می دهیم، این فضا را برای خودمان به خوبی ترسیم و پیاده سازی کنیم.

هانی در پاسخ به سؤالی در خصوص چشم انداز فعالیت های فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: این چشم اندازها به سیاست هایی بر می گردد که در دفتر پیاده سازی می شود؛ واقعیت این است که اگر دفتر بخواهد نقش بدیل خود را داشته باشد یا ارتقاء دهد، از مراکز و قطب هایی هستیم که قرار است در حوزه فرهنگ و دانش علوم اسلامی در جامعه نقطه اتکای کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نقطه اتکای کشور باشیم، باید به اسلحه های جدید مجهزتر باشیم که یکی از اسلحه های جدید، همین حوزه های فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است که امیدوارم در راهبردها و مباحث پایه ای دفتر تبلیغات اسلامی نهادینه شود، به نحوی که با برخی از اتفاقات جزئی مثل کاهش بودجه دچار چالش نشویم.
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما