پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   12:53:19

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

فراخوان مقاله همایش ملی «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» اعلام شد

  • خلاصه :رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی از برگزاری همایش «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در نشست خبری دومین همایش ملی «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» که به همت قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشکده اخلاق و معنویت و مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: پس از برگشت غرب به دین در عصر جدید معنویت‌های نوظهوری ایجاد شدند که بسیاری از طالبان حقایق را به سوی خود جلب می‌کند؛ نه تنها در غرب عصر ظهور خرده فرهنگ‌های معنوی است، بلکه در جامعه ایران نیز در دهه آینده شاهد شکل گیری معنویت‌های نوظهور هستیم.

وی با اشاره به شباهت عرفان‌های تقلبی به معنویت اصیل، گفت: جریان‌های انحرافی تلاش می‌کنند با تکیه بر ریشه‌های فطری معنویت، نسخه‌های تقلبی برای آن ایجاد کنند؛ ریشه بسیاری از سخنان آنان و آدابی که پیگیری می‌کنند، نسخه‌ای از معنویت‌های حقیقی و دینی است، زیرا کسی دیگر سکه پنج تومانی جعل نمی‌کند، چون بازاری ندارد و تقلبی ساختن از روی جنس با ارزش صورت می‌گیرد.

رییس دومین همایش ملی «معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی» تصریح کرد: در همایش نخست تلاش داشتیم جامعه دینی و مردم را با چهره واقعی فعالان معنویت‌های نوظهور آشنا کنیم که در آن همایش، یک ادبیات علمی گسترده و عمیق ایجاد شد و برای نخستین بار فرقه‌های نوظهور، در محیط آکادمیک حوزوی مورد کنکاش قرار گرفتند؛ تا پیش از اولین همایش گفته‌ها بسیار بود، اما غالب این گفتار‌ها فاقد دانش بودند.

وی افزود: در همایش نخست، ابعادی از این فرقه‌ها گشوده شد که جامعه کمتر به آن آشنا بود، زیرا به دنبال آسیب شناسی فرقه‌های معنوی بودیم، ولی در همایش دوم هیأت علمی همایش گام جدیدی را برداشته که به دنبال بحث تطبیقی است؛ محققان تلاش می‌کنند با مقایسه و بررسی نقطه به نقطه جریان‌ها و افکار به درون مایه اندیشه فرقه‌ها پی ببرند که از این طریق، آسیب شناسی درستی صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه به دنبال مقایسه معنویت اصیل اسلامی با معنویت‌های نوظهور هستیم، اظهار داشت: شورای علمی همایش با جلسات مکرر و مفصل با استفاده از نظرات اندیشمندان به محور‌هایی دست پیدا کرده که می‌تواند موارد لازم دقت و بررسی در بحث عرفان‌های نوظهور را شکل بدهد؛ چنین تلاش جمعی توسط محققان به صورت دقیق در حوزه معنویت اسلامی در مقایسه با حرکت‌های معنوی در دنیا کاری نو خواهد بود.

وی گفت: به نظر می‌رسد اگر این همایش با اهتمام محققان و اساتید به اهداف خود برسد، دستاوردی است که محافل آکادمیک ایران برای امروز جهان خواهند داشت؛ در حال حاضر، معنویت مهم‌ترین مسأله فرهنگی جهان امروز است و این همایش می‌تواند محققان ما را با این نیاز جهانی روبرو کند.

رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: چیزی که ما در معنویت قرآن کریم و اهل بیت(ع) داریم، در جهان علم و دین بی نظیر است و معارف معنوی ما در قرآن کریم و در ادعیه معصومان و کلمات اهل بیت(ع) از بخش‌های درخشان معنویت و فرهنگ اسلامی است که متأسفانه در جامعه ما نیز شناخته نشده است.

وی با اشاره به دو بعد علمی و عملی این همایش افزود: مهم‌ترین مسأله بطن جامعه در دنیای امروز، مسأله معنویت است که از بستر جامعه به محیط‌های آکادمیک آمده است و این مقوله علمی زمانی می‌تواند موفق بیرون بیاید که هر دو بعد دیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با ابراز امیدواری از عمق بخشی حرکت این همایش در مبارزه با معنویت‌های نوظهور با کمک رسانه ها، اظهار داشت: لازم است بدنه فرهنگی ما درگیر مسأله بشوند و از هر حیث می‌توانند کمک کنند که حاصل همایش «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» محققان ما را آشنا کند و در کف میدان اساتید و مسؤولان دستگاه‌های مرتبط که باید جنس کار را بشناسند و بتوانند در فضای همایش مشارکت داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای علمی این همایش از اساتید توانمند موضوع معنویت در حوزه و دانشگاه هستند و علاوه بر مطرح بودن آن در در محافل آکادمیک، میدانی نیز هستند و امیدواریم این نگاه نظری و عملی به عرصه معنویت ما را به اهداف مد نظر برساند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما