جمعه 31 فروردين 1403   06:35:17

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به منظور مدیریت بهتر پروژه های نرم افزاری دفتر تبلیغات اسلامی؛

اتوماسیون تولید و توسعه نرم افزار (دواپس DevOps) طراحی و پیاده سازی شد

  • خلاصه :رئیس اداره توسعه سیستم های سازمانی مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی از طراحی و پیاده سازی اتوماسیون تولید و توسعه نرم افزار (دواپس DevOps) خبر داد و به تشریح مزایای آن پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، سید ابوالحسن نظام دوست در گفت و گویی با اعلام این خبر اظهار داشت: طی سالیان متمادی و بر اساس نیازهای روز ، تغییرات تکنولوژی و ... نیاز به نرم افزارهای مختلفی در دفتر احساس می شده است. برای تهیه این نرم افزارها، دو راهکار عمده وجود دارد:. اولین راهکار، خرید نرم افزارها از شرکت های توسعه دهنده نرم افزار است که برای نمونه می توان نرم افزار «چارگون» را نام برد که خود به تنهایی شامل 15 نرم افزار مختلف است که البته فقط با یک نرم افزار فرایند ساز آن، حدود 45 فرایند مختلف تولید شده است.

وی گفت: «سیناوب» که برای فرایند دریافت و داوری مقالات به کار می رود و یا نرم افزار «سیمرغ» که در حوزه کتابخانه ها استفاده می شود مثال های دیگری در این حوزه می باشند.

رئیس اداره توسعه سیستم های سازمانی مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی با بیان این که دومین راهکار، توسعه و تولید نرم افزارهای تخصصی دفتر می باشد که هیچ شرکتی در آن موضوع، نرم افزاری تولید و ارائه نکرده است، تصریح کرد:  در این راهکار عمدتاً بخش تحلیل نیازمندی ها، استقرار و پشتیبانی توسط دفتر و بخش توسعه و کد نویسی آن توسط افراد یا شرکت های پیمانکار انجام می شود.

وی افزود: در راهکار دوم، مشکل عمده این بود که در حین یا پس از تولید نرم افزار، یا کدهای آن در اختیار دفتر قرار نمی گرفت و یا اگر این اتفاق می افتاد، هیچ تضمینی نبود که کد در اختیار قرار گرفته، دقیقاً همان کد نرم افزار یا دقیقا آخرین نسخه کد باشد یا اگر بعداً کد تغییر کرد، آخرین نسخه آن در اختیار دفتر قرار بگیرد؛ بنابراین، هیچ وقت کدهای نرم افزارهای دفتر صد در صد معتبر نبودند.

نظام دوست به مزایای اتوماسیونی شدن تولید و توسعه نرم افزار (دواپس DevOps) پرداخت و اظهار داشت: علاوه بر این، پیمانکاران دسترسی کامل به سرورهای دفتر جهت بارگذاری نرم افزارها را داشتند؛ در واقع راهکار دواپس ، تضمین می کند که آخرین و به روزترین کد، صد در صد در اختیار کارفرما قرار  می گیرد و اجبار دسترسی را حذف می کند؛ به این معنی که دیگر مجبور نیستیم دسترسی سرور را به پیمانکاران بدهیم.

وی گفت: راهکار DevOps ، تمامی نسخه های نرم افزار را نگهداری می کند، به این معنی که مثلاً اگر در نسخه آخر اتفاق بدی بیفتد (عمدی یا سهوی) بتوان بدون نیاز به پیمانکار، به نسخه های قبل بازگشت و وابستگی کامل به یک پیمانکار را کمرنگ می کند، به طوری که تغییر پیمانکار راحت تر خواهد بود.

رئیس اداره توسعه سیستم های سازمانی مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی تصریح کرد: خوشبختانه طی سه سال اخیر، این راهکار در مدیریت فناوری اطلاعات مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی طراحی و پیاده سازی شده و در صورتی که کارفرمایان محترم قسمت های مختلف دفتر (آی تی های مراکز و...)، از این امکان استفاده کنند، همیشه مطمئن خواهند بود که آخرین کد و نسخه های قبلی کد را در اختیار دارند و نیاز به دسترسی اضافی به پیمانکار نیز از بین می رود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع به زبان ساده، پیمانکار هر زمان که کد نویسی خود را به مرحله قابل ارائه رساند، برای انتشار آن در سرور، به سرور دسترسی ندارد؛ بلکه باید کد خود را در Git (مدیریت نسخه های کد) دفتر بارگذاری کند، بر اساس فرایندهای پیچیده و فنی، و به صورت اتوماتیک، کد ایشان به نرم افزار تبدیل (بیلد گرفته می شود) و در سرور نهایی منتشر می شود. کد نویس هیچ دخل و تصرفی در این فرایند ندارد؛ بنابراین، ما مطمئن هستیم چیزی که روی سرور منتشر شده و قابل مشاهده است، دقیقاً حاصل کدی است که در اختیار داریم و دسترسی پیمانکار به سرور نیز حذف شده است.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما