پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   10:16:06

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

مدیر حوزه های علمیه:

اهتمام حوزه به معنویت پژوهی یک ضرورت است

  • خلاصه :مدیر حوزه های علمیه با اشاره به ضرورت معنویت در دنیای معاصر گفت: در دنیای معاصر این مقوله جایگاهی بزرگی پیدا کرده و اهتمام حوزه به آن یک ضرورت است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، آیت الله علیرضا اعرافی در افتتاحیه همایش «معنویت و علوم اسلامی» که به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به ضرورت معنویت در دنیای معاصر اظهار داشت: شاید روزگاری مقوله معنویت و دانش و علوم مرتبط با آن در ضمن مباحث دیگر مورد توجه قرار می گرفت و پرداخت مستقیم به آن ضرورت نداشت، اما در دنیای معاصر این مقوله جایگاهی بزرگی پیدا کرده و اهتمام حوزه به آن یک ضرورت است.

وی گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی و نهادهای دیگری که به این موضوع پرداختند، حقیقتاً وارد یک قلمرو لازم، ضروری و راهبردی شده اند و باید تقدیر و تشکر کرد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: یک الگویی از بحث و تحقیق در بسیاری از موضوعات وجود دارد که راهنمای بسیار خوبی برای واکاوی دقیق یک موضوع می باشد و آن الگو، این است که یک موضوع را از چهار پنج منظر از عام به خاص بررسی و مورد بحث قرار دهیم تا زوایای بسیار دقیق و نظریه اسلامی در آن موضوع آشکار شود.

وی افزود: بنده این الگو را در مهدویت در سخنرانی های مختلف پیاده کرده ام. در موضوعات اصیل و پایدار انسانی با یک نگاه کلان و عام بررسی کرده سپس در نگاه دینی به صورت علم در مرحله سوم در مرحله خاص تر و ادیان توحیدی و ابراهیمی و سپس در مرحله اسلام به معنای فرامذهبی و در مرحله پنجم در سطح اندیشه شیعی و مکتب اهل بیت می سنجیم.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: اگر بسیاری از موضوعات را در این ساختار بریزیم، از عام به خاص نقاط اشتراک این لایه ها مشخص می شود و نهایتاً به نقطه پایانی که دیدگاه ما است و در صدد تبیین و تقریر آن هستیم، خواهد رسید و این الگو ساختاری است که به بحث جهت دهی می دهد.

وی با بیان سطح اول معنویت گفت: در معنویت یک عام کلی وجود دارد، حتی آن مشرک هم نمی تواند به کلی معنویت را رها کند، چه بسا یه شمه ای از آن را در هنر بروز دهد و در لایه هایی از زندگی و فعالیت هایش معنویت را جاری کند، و سطح اول معنویت و با نگاه عام ملحدان و منکران را هم در بر می گیرد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به معنویت در مکتب و ادیان تصریح کرد: حتی نحله هایی که اخروی نبوده و خدای ابراهیمی را هم قبول ندارند، معنویت در این سطح را در حوزه دینی خود دارند.

وی افزود: معنویت یک حس دارای استقلال ذاتی در درون آدمی است اما با وجود استقلالش شعاعی دارد که بر اضلاع دیگر هم پرتو می افکند، در حالی که هویت مستقل دارد اما نقش مقسمی و روحی هم دارد که در کالبد اضلاع دیگر شخصیت هم پرتو افکنی می کند.

آیت الله اعرافی با بیان این که برای اجرای درختواره رشته و گرایش ها از دفتر تبلیغات اسلامی استمداد می طلبیم، اظهار داشت: بایستی گفتمانی بسازیم که تمام مؤسسات در تولید محتوا و متن نقش ایفاء کنند؛ این نشست ها می تواند پشتوانه ای برای توسعه مرزهای علوم اسلامی و تنوع بخشی به گرایش ها و رویکردهای علوم اسلامی از جمله حوزه معنویت باشد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما