پنجشنبه 9 فروردين 1403   13:40:31

(مهار تورم، رشد تولید)

print

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی:

تأسیس مرکز ملی اشراق گامی در جهت توسعه نوآوری و خلاقیت در حوزه فرهنگ دینی است

  • خلاصه :معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به جای خالی فرهنگ در میان مراکز ایده پردازی، پارک های علم و خلاقیت و شرکت های نوآوری گفت: تأسیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، گامی در جهت توسعه نوآوری و خلاقیت در حوزه فرهنگ دینی است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسملین مهدی علیزاده در نشست خبری «معرفی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» که در سالن نشست های معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به پیشینیه اهتمام این دفتر به مقوله نوآوری اظهار داشت: در احادیث معصومان و نظام معارف دین آمده است که انسان نباید دو روزش مثل هم باشد و برای این که بتوانیم روزگار جدید را متفاوت و فرصت شناسانه به پیش ببریم، باید به حرکت های نوآور توجه کنیم.

وی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی شجره مبارکه ای است که به دست امام خمینی(ره) تأسیس شده و این مسیر با رهبری رهبر معظم انقلاب در حال شکوفایی و بالندگی است و دفتر تبلیغات اسلامی مدت هاست که بحث نوآوری را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: از جمله فعالیت های ما در این عرصه، توجه به مسائل پر اهمیت فرهنگ و اجتماع و ایجاد سامانه قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی است که یک ساختار جدید در این دفتر محسوب می‌ شود که این قطب ها در ذیل خود میزهای تخصصی مسأله محور را قرار می‌ دهد.

وی افزود: امروز ما 17 مسأله پر اهمیت را در میزکارهای تخصصی چند ضلعی خودمان در حوزه آموزش، پژوهش، تبلیغ و رسانه دنبال می‌ کنیم و همچنین ارتقای سطح فعالیت های فضای مجازی را داریم، چراکه اعتقاد ما این است که همگام با ضریب اهمیت بیشتر یافتن رسانه های جدید، دفتر تبلیغات اسلامی لازم است که سطح حرکت خود را در این زمینه گسترش بدهد و لذا معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه در دفتر تبلیغات اسلامی شکل گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با اشاره به توجه دفتر تبلیغات اسلامی به اقتضائات جدید اظهار داشت: از جمله نشر دیجیتال با برند «پژوهان» یکی از نرم افزارهای تخصصی قابل توجه در سطح کشور و قابل رقابت با کتابخوان های کشور می باشد و مقوله مهمی که جزو نوآوری های دفتر محسوب می‌ شود، تبلیغ تخصصی است.

وی گفت: با توجه به پیشرفت و پیچیده شدن نیازهای کشور، نیازمند تبلیغ تخصصی هستیم، از جمله تبلیغ در زندان ها، تبلیغ تخصصی دانش آموزی، دانشجویی و خانواده که نظام تربیت مبلغ تخصصی هم شکل گرفته است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نیز به صورت به روز در خدمت جامعه دینی کشور است و همه شهروندان می‌ توانند پرسش های دینی خود را به صورت دائمی با این مرکز در ارتباط گذاشته و پاسخ های خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به پیشینه برگزاری رویدادهای خلاق از سوی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: ضرورت اهتمام به نوآوری و کسب و کار در بحث دینی بر کسی پوشیده نیست چراکه یکی از دستاوردهای جدید بشری در سطح جهانی، پرداختن به مقوله ایده پردازی است.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده اظهار داشت: در سطح جهان اهمیت ارزش افزوده و خلق فرصتی که ایده های نو به خود اختصاص می‌ دهد، جدی است و کشورها به دنبال ایجاد زمینه های لازم برای این مسأله هستند، بنابراین، تربیت ذهن های خلاق و سرمایه گذاری روی ایده های نو، جزو شاخص های آخرین دستاوردهای بشری برای پیشرفت و توسعه است.

وی با بیان این که در کشور ما در حوزه صنعت به مقوله رشد و مراکز خلاقیت و ایده پردازی توجه شده است، گفت: ولی عرصه فرهنگ با تأخیر رو به رو بوده است و ما در عرصه فرهنگ به صورت عمومی و فرهنگ دینی به صورت اختصاصی نیازمند توجه کافی به خلاقیت و نوآوری هستیم، چون در جهانی زندگی می‌ کنیم که عرصه رقابت ادیان و مذاهب در آن نمود ویژه ای دارد، از این رو، باید مراکز با بهره گیری از بهترین امکانات روز بتوانند پیام خودشان را به صورت جذاب تری به مخاطبان و جامعه هدف خودشان برسانند.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم ورود طلاب به عرصه های ایده پردازی تصریح کرد: حوزه های علمیه در این زمینه نیازمند حرکت رو به جلو هستند و مراکز حوزوی کم و بیش به این مسأله پرداخته اند؛ به همین دلیل، دفتر تبلیغات اسلامی از سال گذشته برای این مسأله برنامه ریزی کرده است.

وی افزود: امروز مسؤولیت بزرگ جهانی حوزه های تشیع را پیش رو داریم و باید به این مسأله در محیط پرشتاب و متغیر جهانی و فاکتور رقابت جدی میان ادیان و مذاهب که سعی می‌ کنند پیام جذابی برای ملت ها و نژادها  و اقوام ها داشته باشند، توجه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با تأکید بر این که حوزه های علمیه بعد از انقلاب اسلامی شاهد جذب استعدادهای فراوان و امید بخشی است، اظهار داشت: هنوز جای ایجاد یک اکوسیستم و فضای تخصصی رشد ایده های جدید خالی است و ما در دفتر تبلیغات اسلامی تلاش کردیم با استفاده از مجموعه تجارب بشری و نمونه های موفق رویش های ایده پردازی به این مسأله ورود کنیم.

وی افزود: مرکز ثقل و محوریت این مرکز با به کارگیری حوزه های علمیه است ولی به این معنا نیست که از سایر ظرفیت ها، تخصص ها و ایده های دغدغه مندان تعالی فرهنگ دین استفاده نکنیم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به راه اندازی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ذیل این معاونت تصریح کرد: ارتباط جدی و خوبی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و مجموعه های ذیل معاونت علوم شکل گرفته و رفت و آمدهای مکرر و دید و بازدیدهای مختلفی داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: ستاد فعالیت های نرم و هویت ساز ریاست جمهوری نیز بیشتر در تلاش است تا بحث خلاقیت، نوآوری و حمایت از ایده های جدید را به عرصه فرهنگ تعمیم بدهد که از جمله برش های اصلی فرهنگ، فرهنگ دینی است و ما با این ستاد نیز همکاری خوبی داریم و امروز بعد از حدود یک سال در آستانه افتتاح مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق هستیم.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما