پنجشنبه 30 فروردين 1403   14:15:06

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رئیس قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی:

فرهنگ و تمدنی که ایمان و اعتقاد به وحی دارد، همواره در قبال پرسشهای مهمی است

  • خلاصه :رئیس قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی گفت: فرهنگ و تمدنی که ایمان و اعتقاد به وحی دارد، همواره در قبال پرسشهای مهمی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا در نشست تخصصی بین المللی «بررسی اندیشه های ضیاءالدین سردار» که در تالار گفت وگوی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ و تمدنی که ایمان و اعتقاد به وحی دارد، همواره در قبال این سه پرسش قرار می گیرد که چه نسبتی میان عقل و وحی است؟ چه نسبتی میان عقل و نقل است و چه نسبتی میان علم و دین است؟ پاسخ به دو پرسش اول و دوم در پاسخ به پرسش سوم تأثیرگذار است.
وی افزود: متفکرین مسلمان در پاسخ به دو پرسش اول به تفسیر پرداخته اند و جریان های تاریخی و تمدنی جهان اسلام بر اساس پاسخی که به دو پرسش نخستین داده ند، رابطه علم و دین را سامان داده اند و از یکدیگر امتیاز پیدا کرده اند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه غرب مسیحی نیز بر اساس پاسخ به پرسش های مزبور تعین و هویت تاریخی خود را پیدا کرده است، بیان داشت: مهمتر از همه این است که هویت جهان مدرن را نیز با نوع پاسخ متفکران این جهان به پرسش های مزبور می‌توان تعیین کرد.
وی بیان کرد: مسلمانانی که در غرب زیست کرده اند، در چالش بین هویت فرهنگی و تاریخی خود، با جهان مدرن، پرسش های تاریخی مربوط به نسبت عقل، وحی و نقل یا علم و دین را با پاسخ های جدیدی می یابند؛ این پاسخ ها چالش مزبور را با حذف مرجعیت علمی وحی و نقل حل می کند و آنها در مواجهه با این پاسخ ها مسیرهای مختلفی را طی کرده اند.
حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا افزود: کتاب «اسلامی‌سازی دانش» اثر لیف استنبرگ ماجرای حدود پنج دهه تلاش این بخش از جهان اسلام را در چهار جریان اجمالیون با محوریت ضیاءالدین سردار، سنت‌گرایان که در جستوجوی علم مقدس هستند با اندیشه‌های سیدحسین نصر، اسلمه المعرفه با روایت اسماعیل فاروقی و سازگاری علم و دین با روش موریس بوکای بازگو می کند.
وی گفت: مسیرهای چهارگانه فوق هر یک در قبال سکولاریزم معرفتی و علم جهان مدرن موضع گرفته اند و هر کدام جریان اجتماعی مربوط به خود را به وجود آورده‌اند و این جریان ها بیش از سه دهه با حمایت بخش هایی از کشورهای اسلامی مثل مالزی، پاکستان، مصر و عربستان نشست های مشترک و پیگیری را داشته‌اند.
رئیس قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی تصریح کرد: ترجمه این اثر توسط دانشجویان دوره دکتری درس روش شناسی اندیشه های اجتماعی متفکران مسلمان صورت گرفته که در دانشکده های علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و دانشگاه تهران در سال تحصیلی 97-1396 ارائه می شد و انگیزه این اقدام دعوتی بود که از ضیاءالدین سردار به غرض آشنایی با اندیشه های وی شده بود.
وی افزود: بدین ترتیب همراه با دعوت ضیاءالدین سردار، دو جلد کتاب نیز آماده شد، یکی همین ترجمه است و دیگری مجموعه ای از مقالات است که به معرفی بخش های مختلف اندیشه سردار، نظیر اجتهاد، پست مدرن، پست نرمال، علم دینی، آینده پژوهی و مانند آن می پردازد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما