جمعه 10 فروردين 1403   00:35:45

(مهار تورم، رشد تولید)

print

حجت الاسلام دکتر پارسانیا:

برنامه ریزی برای نظام آموزش و پروش نباید از آن سوی مرزها باشد

  • خلاصه :رییس کمیته علمی همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» گفت: نباید برنامه ریزی برای نظام علمی ما از آن سوی دنیا نباشد، بلکه بایستی خودمان متناسب با هویت دینی خودمان این برنامه ها را بریزیم.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی،  حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست خبری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، با بیان این که این همایش نزدیک به دو سال کار تمهیدی داشته و قبل از آن نیز چند سال کارهای تحقیقی داشته است، اظهار داشت: غرض از این همایش، کاربست نظریه علم دینی در نظام آموزش و پرورش است.

وی افزود: نظام آموزش عالی و نظام آموزش و پرورش هر دو به این نیاز دارند که در یک سیاست گذاری کلان برای علم از زمینه های نظری نسبت به علم دینی و علم متناسب با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بهره گیری کنند.

رییس کمیته علمی همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» با بیان این که تنقیح این که علم اسلامی چیست هم بحثی دامنه دار و پر اهمیت است، عنوان کرد: اجمالاً علم دینی، علمی است که متناسب با فرهنگ و جامعه اسلامی باشد، در پنج دهه اخیر در جهان اسلام توجه ویژه ای به مسأله علم شده است و در مواجهه با جهان غرب در صد ساله اخیر توجهات جامعه اسلامی در مقاطع مختلف منعطف به مسائل خاصی بوده است.

وی با اشاره به تحولات به وجود آمده در جهان اسلامی و نیاز جدی به بررسی دوباره علم دینی در آن گفت: مسأله تکنولوژی و فناوری، استقلال جهان اسلام، توسعه جهان اسلام اهمیت دوچندان علم دینی را روشن کرد و در مقطع بعدی روشن اندیشان جهان اسلام چه در کشورهای عربی و چه در شرق جهان اسلام و همچنین با اندکی تأخیر در خود ایران متوجه این شدند که جهان اسلام برای حفظ هویت خود و احیای ویژگی تمدنی خود ناگزیر باید نگاهی به معرفت علمی درون خود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار داشت: گزینش دانش هایی که متناسب با نیازهای فرهنگ و تاریخی صورت بگیرد نیز اهمیت زیادی دارد و تا این مسأله انجام نشود، اغراض دیگر به موفقیت نمی رسد؛ تعیین نسبت علم با هویت اسلامی و دینی جهان اسلام جریان های چندگانه ای را پدیده آورده که با رویکردهای متخلف به مسأله پرداخته اند و از جمله در اروپا، آمریکا و آسیای جنوب شرقی دیده می‌ شود.

وی تصریح کرد: البته انقلاب اسلامی در خیزش تمدنی جهان اسلام پیشگام بود و در پرداختن به این مسائل فعال شد تا جایی که تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین راستا بود.

رییس کمیته علمی همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» با بیان این که در بیش از دو دهه اخیر حوزه علمیه قم ورود خوبی به این مباحث داشته است، گفت: نسبت عقل و وحی با نقل آثار فراوان و گفتگوهای پرتحرکی را داشته است و فیلسوفان جهان اسلام نسبت به این مسأله موضع های متعددی داشته اند و کارهای فارابی، غزالی، ابن رشد و ابن سینا و ادامه آن تا قرن نهم در این مورد، زبان زد است اما در پنج دهه اخیر مسأله شکل جدیدی پیدا کرد.

وی با تأکید بر این که اکنون این مباحث متوجه علومی می باشد که از جهان غرب آمده است، گفت: ما نیاز به استفاده از تجربیات علمی دیگران داریم ولی تجربه چگونه استفاده کردن را هم باید داشته باشیم تا بعد از صد سال بدانیم چگونه برخورد صرفاً انفعالی نداشته باشیم و برنامه ریزی برای نظام علمی ما از آن سوی دنیا نباشد و خودمان متناسب با هویت دینی خودمان این برنامه ها را بریزیم.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار داشت: بزرگان اساتید حکمت و علم در این عرصه وارد شده اند و بین این رویکردها گفتگوهای جدی هم وجود داشته است و غرض این همایش، درگیر کردن افکار است تا آورده های این جریان ها در نظام آموزش ما کاربردی شود و منجر به ارائه الگو و تولید ادبیات برای نظام آموزش و پرورش شود.

وی بیان داشت: تا کنون شش پیش همایش برای این منظور شکل گرفته تا تضارب آراء درون حوزه نسبت به نظریه علم دینی به بحث گذاشته و نقد شود و افراد و اشخاصی که در این زمینه مطالعاتی داشته اند، با هم گفتگو کرده اند.

رییس کمیته علمی همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» خاطرنشان کرد: این که اقتضای این نظریه چه سیاست هایی را مطالبه می‌ کند و نظام آموزش و پرورش در قالب این نظریه چه وظایفی دارد و این که چگونه کتاب های موجود بازخوانی شود، در بخشی از مقالات صورت گرفته و روش های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.


 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما