جمعه 31 فروردين 1403   01:57:21

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

با همکاری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی؛

اکران مستند «آن زمستان» برگزار شد

  • خلاصه :مستند «آن زمستان» با موضوع شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی و اثر احمد شریف‌زاده با همکاری معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در سینما آوینه قم اکران شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، صادق خرازی ناقد مستند «آن زمستان» پس از اکران مستند این مستند، که بواسطه ارتباط دیرین پدرشان با آیت‌الله مصباح نشست و برخاست داشته است در مورد شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی و اینکه مستند «آن زمستان»  تا چه حد بازتاب ‌دهنده زندگی ایشان بوده، به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداخت.

وی آیت ‌الله مصباح را فیلسوفی بزرگ و عالمی ربانی عنوان کرد که هر کسی نمی‌ تواند در مورد او سخن بگوید و ایشان را قضاوت کند.

ناقد مستند «آن زمستان» تصریح کرد: بنده از زمانی که در سازمان ملل متحد مشغول بودم، چندین بار توفیق میزبانی از آیت‌الله مصباح را داشتم؛ در دوره‌‌ای که ایشان طلاب مستعد را برای آشنایی با «فلسفه غرب» به نیویورک و کانادا آوردند، بنده توفیق همکاری با ایشان را تجربه کردم.

وی ضمن تشکر از عوامل تولید مستند «آن زمستان» افزود: یکی از ایراداتی که در ساختار این مستند وجود دارد، تجملاتی نشان دادن زندگی آیت‌الله مصباح است که این گذاره در زندگی واقعی ایشان به هیچ عنوان وجود نداشته است.

خرازی اظهار داشت: آیت ‌الله مصباح یزدی از ابتدای انقلاب جزء مریدان و نزدیکان امام خمینی؟ره؟ بودند و سخنانی که برخی از دوستان اصلاح‌ طلب در مورد ایشان مطرح می ‌کنند، صحیح نیست؛ به اعتقاد بنده، بهتر بود در این مستند به تبارشناسی آیت‌الله مصباح و سیر زندگی علمی و سیاسی ایشان پرداخته می‌شد.

در ادامه، حجت‌الاسلام عباس محسنی «دیگر ناقد این نشست» گفت: از آنجا که ساخت این مستند 4 سال به طول انجامیده است، می توان دریافت که عوامل تولید با کوهی از محتوای خام روبرو بوده‌ اند که گزینش مطالب و تدوین آن کار بسیار دشواری است.

وی تصریح کرد: مستند «آن زمستان» سیر اتفاقات را ثبت می کند و تصرفی در وقایع ندارد، پس مشخص است که برای این مستند، سناریویی از پیش تعیین‌ شده‌ وجود نداشته است؛ ویژگیِ دیگر مستند «آن زمستان»، این است که دوره‌ پر التهابی را انتخاب کرده است، دوره ‌ای که آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان رهبر فکری و معنوی یک جریان سیاسی وارد انتخابات می‌شود و به اصطلاح متعارف با شکست انتخاباتی مواجه می‌شود.

محسنی افزود: اولین انتقادی که می‌توان به این مستند وارد کرد، موسیقیِ آن است؛ موسیقیِ فیلم، القاکننده‌ یک فضای مأیوس و تاریک است که مخاطب را اذیت می‌کند، البته نقاط قوت جدی هم در این فیلم وجود دارد که نمی ‌توان نادیده گرفت.

وی اظهار داشت: مستند «آن زمستان» به هیچ ‌وجه تصویر پر زرق و برقی از زندگی آیت‌الله مصباح به نمایش نمی‌گذارد، تصاویری که از درون منزل ایشان تهیه شده است، به خوبی نشان‌دهنده زندگیِ ساده و مؤمنانه ایشان است و از این جهت، انتقادی به فیلم وارد نیست.

این منتقد حوزوی گفت: مستند «آن زمستان» به خوبی نشان می‌دهد که آیت‌الله مصباح در اوج تنش‌های سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی از مسائل معنوی غافل نمی‌شوند و همواره بر این نکته تأکید دارند که مسائل دنیایی «هدف غایی» انسان نیست.

در پایان، احمد شریف‌زاده «کارگردان مستند آن زمستان» تصریح کرد: در ساخت این مستند، قرار ما بر این بود که زندگیِ اکنون سوژه را روایت کنیم و کنش آیت‌‌الله مصباح در یک بازه زمانیِ خاص را مورد بررسی قرار دهیم، به همین خاطر به پیشینه و تلاطم های زندگی ایشان نپرداختیم.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب این مستند «عامه جامعه» هستند و ما سعی کردیم تصویری بی‌طرفانه از زندگی آیت‌الله مصباح را به نمایش بگذاریم، شاید برخی از طلاب و حوزوی ها این اثر را نپسندند اما نمی‌توان فقط به ذائقه یک بخش از جامعه توجه داشت و طیف‌هایِ دیگر را نادیده گرفت.

قرار است در ادامه این سلسله نشست ها، مستندهای ساخته شده توسط طلاب و یا با موضوعات مرتبط با حوزه به نمایش در آید.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما