جمعه 10 فروردين 1403   08:29:53

(مهار تورم، رشد تولید)

print

کرسی ترویجی «این‌همانی شخصیت و نفس؛ مشکلات و پاسخ‌ها» برگزار شد

  • خلاصه :کرسی ترویجی «این‌همانی شخصیت و نفس؛ مشکلات و پاسخ‌ها» در راستای کرسی تخصصی «نیاز این‌همانی شخصیت به نفس» با ارائه حجت الاسلام والسملمین عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، در ابتدای این کرسی ترویجی که در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از طرف گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار گردید، دبیر جلسه، ذوالفقار ناصری ضمن بیان مقدمه‌ای دربارۀ موضوع این‌همانی شخصیت در فلسفه، به معیارهای مختلف متفکران درباره این‌همانی شخصیت پرداخت و گفت معمولاً معیارهایی که دیدگاه‌های مادی‌انگار در این زمینه ارائه می‌دهند، با توجه به مبانی الهیاتی و دینی قابل قبول نیستند و این متفکران مجبورند به معیارهای تجرد نفس روی آورند و موسوی‌راد که طرحی پژوهشی با عنوان این‌همانی شخصیت را در گروه فلسفه در حال تألیف دارند، در این کرسی ترویجی کوشیده‌اند همین ایده را استدلالی کنند.  
در ادامه موسوی‌راد به ارائه کرسی علمی خود پرداخت و گفت: امروزه در فلسفه‌ی غرب، نظریات مادی‌انگارانه‌ این‌همانی شخصیت نظیر معیار بدنی و زیستی، معیار مغزی، معیار حافظه و معیار استمرار روان‌شناختی با مشکلات زیادی مواجه شده است و ایرادات آن‌ها آشکار شده است.
اما همچنان برخی معتقدند نمی‌توان این‌همانی شخصیت را بر مبنای معیار نفس توضیح داد؛ زیرا پذیرش جوهری مجرد به نام نفس، با مشکلاتی نظیر عدم تبیین کیفیت ارتباط دو جوهر کاملاً متفاوت، عدم تبیین علت ارتباط نفس با بدنی خاص و ناسازگاری با اصل بستار علی فیزیک مواجه است.
اما وی با ارائه استدلال‌هایی و پاسخ به نقدهای مطرح مادی‌انگاران به این نتیجه رهنمون شد که معیار نفس با هیچ مشکل فلسفی و عقلی مواجه نیست و به بهترین وجه می‌تواند این‌همانی شخصیت را تبییین کند. 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما