پنجشنبه 9 فروردين 1403   16:46:56

(مهار تورم، رشد تولید)

print

گزارشی از سفر علمی استاد لک زایی به پاکستان/تاکید بر همکاری گروه های ایران و پاکستان/ ضرورت توجه کشورهای اسلامی به بومی‌سازی علوم انسانی ـ اسلامی

  • خلاصه :معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی در سفری علمی به پاکستان با رؤسای دانشگاه‌های مختلف این کشور دیدار و بر همکاری گروه های علمی دو کشور ایران و پاکستان تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در سفری علمی به پاکستان که به مناسبت فرار رسیدن چهل و چهارمین پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت، با رؤسای دانشگاه‌های مختلف این کشور دیدار و بر همکاری گروه های علمی دو کشور ایران و پاکستان تاکید کرد.

*دیدار از دانشگاه علامه اقبال پاکستان
وی در «دانشگاه علامه اقبال» پاکستان و در دیدار با رؤسای دانشگاه‌های مختلف پاکستان به موضوع «تحول علوم انسانی پس از انقلاب اسلامی» پرداخت و ضمن تأکید بر مباحث اسلامی‌سازی، حکمی‌سازی و بومی‌سازی علوم انسانی بر ضرورت توجه کشورهای اسلامی به بومی‌سازی علوم انسانی ـ اسلامی تاکید کرد.
رییس اتاق فکر تحول علوم انسانی ـ اسلامی ادامه داد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران که پس از انقلاب اسلامی تأسیس شده بیش از چهارهزار منشورات دارند که در این زمینه می‌تواند قابل استفاده باشد.
وی افزود: همکاری ایران و پاکستان، مخصوصاً در بحث علوم انسانی متعالیه و علوم سیاسی متعالیه و توحیدی ضرورتی غیر قابل انکار است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

*شرکت در همایش امت اسلامی از نگاه اقبال
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی همچنین با حضور در همایش «امت اسلامی از نگاه اقبال» به سخنرانی در موضوع «شاخص‌های حکمرانی اسلامی در اندیشه اقبال لاهوری» پرداخت و بر شاخص‌هایی مانند توحیدی‌بودن، مبتنی بر خودی بودن و... و هم‌چنین به استعاره‌های دیگر اقبال که آنها را برجسته می‌کند مانند استعاره سیاست موسوی و فرعونی و یا سیاست مصطفی و بولهبی که هر کدام یک بار معنایی خاصی دارند، اشاره کرد.
در این جلسه نیز، بحث‌های متنوعی در رابطه با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی ایران و پاکستان صورت گرفت و معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی نیز زمینه‌های همکاری دانشگاه‌های پاکستان با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) که هردو وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی هستند را تبیین کرد.

*بازدید از دانشگاه قائد اعظم
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی همچنین با حضور در دانشگاه قائد اعظم که معتبرترین دانشگاه و دانشگاه‌ درجه یک پاکستان با ده هزار دانشجو و حدود 300 نفر هیأت علمی است، از این دانشگاه بازدید و در جلسه ای با هیأت رییسه این دانشگاه شرکت کرد.
قائد اعظم «محمدعلی جناح» مؤسس پاکستان است. پاکستان یک مؤسس سیاسی دارد که محمدعلی جناح می‌باشد و یک مؤسس فکری دارد که علامه محمد اقبال لاهوری است و این دانشگاه برهمین اساس نامگذاری شده است.  
همچنین رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور در این دانشگاه، از دانشکده علوم سیاسی بازدید و در همایشی با موضوع «روابط ایران و پاکستان» که اساتید در آن از منظرهای مختلف (روابط اقتصادی ایران و پاکستان، روابط فرهنگی ایران و پاکستان و...) مقاله ارایه کرده بودند، حضور یافت.
وی در این همایش طی سخنانی به موضوع «روابط سیاسی ایران و پاکستان» پرداخت و ایران را از دو منظر به بحث گذاشت.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در بخش اول به روابط علمی ـ سیاسی به معنای آخرین وضعیت ارتباط میان دانشمندان علوم سیاسی ایران و پاکستان پرداخت و ضمن بیان پیشنهاداتی گفت: همان‌طور که ما نباید یکدیگر را از چشم غربی‌ها بشناسیم، به همین ترتیب به لحاظ نظریه‌های علوم سیاسی هم نباید از منظر تئوری‌های غربی یکدیگر را تحلیل کنیم.
وی درادامه گزارشی از تحولات علوم سیاسی در ایران و تلاش‌های گسترده‌ای که پس از انقلاب اسلامی برای تولید نظریات اسلامی سیاسی شده ارایه داد و پیشنهاد کرد که دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها و گروه‌های علوم سیاسی‌ دو کشور با هم همکاری داشته باشند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دوم سخنان خود به روابط سیاسی دو کشور به لحاظ عملی پرداخت و اظهارداشت: از این منظر دو مفهوم کلیدی در روابط خارجی و سیاست خارجی داریم که یکی مفهوم تعارض و دیگری مفهوم توافق است.
وی با بیان اینکه کشورها با کشورهایی روابط حسنه دارند که آنها را همراستا با منافع خودشان ببینند عنوان داشت: ما در جمهوری اسلامی، همه کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای اسلامی را همراستا با منافع خودمان می‌دانیم و از این نظر با پاکستان هم روابطی مبتنی بر توافق و دوستانه ای داریم و نباید اجازه بدهیم کسانی که می‌خواهند این روابط را از طریق ناامنی در مرزهای دو کشور، خدشه‌دار کنند، به اهدافشان برسند.
در ادامه یک توافقنامه میان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه قائد اعظم برای همکاری‌های بعدی امضا شد.

*دیدار از  مرکز «اسلامی نظریاتی کنسول»
در ادامه این سفر علمی، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی از مرکز «اسلامی نظریاتی کنسول» بازدید کرد.
این مرکز برای برای پاکستانی‌ها حکم شورای نگهبان در ایران را دارد و 20 نفر عضو دارد که برای 3 سال انتخاب می‌شوند. وزیر دادگستری اعضا را به نخست وزیر پیشنهاد می‌دهد و نخست وزیر به رییس جمهور و رییس جمهور حکم آنها را می‌زند. در وضعیت فعلی 18 نفرشان مرد و 2 نفرشان زن و متشکل از یک شیعه و 19 نفر اهل‌سنت (در دوره‌های قبلی دو نفر شیعه و 18 نفر اهل‌سنت) می‌باشند.
یکی از مهم‌ترین تقاضاهای آنها در این جلسه آشنایی با قانون‌گذاری در فقه شیعه در جمهوری اسلامی ایران بود تا بتوانند از تجربیات ایران بهره‌مند شوند که در این رابطه مقرر شد این موضوع از طریق مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

*دیدار با کمیسیون آموزش عالی پاکستان
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی بعد از این جلسه به همراه اعضای «اسلامی نظریاتی کنسول» جلسه ای با کمیسیون آموزش عالی پاکستان داشتند.
این کمیسیون با توجه به این که در پاکستان یک وزارت تعلیم و تربیت بیشتر وجود ندارد، وظایفش با «وزارت آموزش و پرورش»، «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «معاونت علمی ریاست جمهوری» ایران و حوزه‌های علمیه برابری می‌کند و در بخش‌های مختلف از سیاست‌گذاری گرفته تا برنامه‌ریزی تا تقسیم بودجه و کل حکمرانی در پاکستان توسط همین دستگاه انجام می‌شود.
تعیین ضوابط مجلات علمی ـ پژوهشی، اعطای مجوز به مجلات، اعطای مجوز برای تأسیس دانشگاه‌ها، رشته‌ها (وظایف شورای گسترش ایران و شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران) نیز برعهده همین کمیسیون است و نهادی بسیار قدرتمند می باشد که وظایف سیاست‌گذارانه وزارتخانه‌های دیگر را هم دارد.
در این جلسه نیز به تبادل نظر در مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی پرداخته شد و توافق نامه هایی در موضوعات مختلف انجام شد.
در این سفر که به مناسبت فرار رسیدن چهل و چهارمین پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب «رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی «رئیس دانشگاه قرآن و حدیث» و احمدی «مسئول بین‌الملل عتبات در کربلا» نیز حضور داشتند.
اخبار تفصیلی هر یک از نشست ها و دیدارها، بزودی بصورت ویژه نامه ای مستقل منتشر خواهد شد.

 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما