جمعه 10 فروردين 1403   10:31:29

(مهار تورم، رشد تولید)

print

مدیر گروه تبلیغی جهادی خاتم دفتر تبلیغات اسلامی:

مدیر گروه تبلیغی جهادی خاتم/ اولویت مان در عرصه تبلیغ، حضور در مدارس می باشد

  • خلاصه :مدیر گروه تبلیغی جهادی خاتم دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: هدف اصلی ما از ایجاد یک گروه تبلیغی، ارتباط گیری و اثرگذاری بر کودکان، نوجوانان و جوانان بوده و هست؛ به همین دلیل حضور در مدارس، اولویت اول این گروه در عرصه تبلیغ می باشد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام و المسلمین سيدمهديار محمودی مدیر گروه تبلیغی جهادی خاتم استان تهران و از مبلغان فعال معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار ما، از فعالیت های تبلیغی گروه خود، سخن گفت.
متن این مصاحبه را با هم می خوانیم:

خیلی خوش آمدید؛ ابتدا به عنوان مدیر گروه تبلیغی، گروه تان را معرفی نمایید.
گروه تبلیغی جهادی خاتم از سال 1393 فعالیت خود را در اسلامشهر تهران شروع کرد. فعالیت این گروه با دو نفر شروع شد، اما اکنون حدود چهل نفر عضو این گروه هستند. از آنجا که منطقه اسلامشهر، از مناطق حاشیه ای شهر تهران است، دچار آسیب های متعددی است که مرتفع کردن آنها تلاش جدی مبلغین را می طلبید؛ به لطف خداوند و با حمایت های بسیار خوب امام جمعه محترم واوان حجت الاسلام و المسلمین حمزه محمدی، فعالیت های گروه گسترش یافت. الحمدلله احساس می شود تلاش های خالصانه مبلغین عزیز، اثر گذار بوده زیرا بازخورد های خوبی دریافت کرده ایم.
در ایام کرونا نیز، این گروه فعالیت های بسیاری انجام داده است و در فضای مجازی کانال هایی در زمینه کودک و نوجوان و ارائه معارف دینی برای مربیان ایجاد کرده ایم. از مهمترین فعالیت های گروه در ایام کرونا برگزاری اولین جشنواره های مجازی توسط گروه خاتم بوده که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. همچنین با وجود محدودیت های کرونایی، در ماه مبارک رمضان و فصل بهار و تابستان، با همراهی حدود بیست مبلّغ برادر و خواهر، برنامه هایی چون غرفه کودک، مشاوره تربیت فرزند، پاسخگویی به شبهات و تبلیغ چهره به چهره در بوستان علوی قم داشتیم.

هدفتان از ایجاد گروه تبلیغی چه بوده است؟
هدف اصلی ما، ارتباط گیری و اثرگذاری بر کودکان، نوجوانان و جوانان بوده و هست؛ به همین دلیل حضور در مدارس، اولویت اول گروه خاتم بوده است. البته در مناسبت هایی مثل ماه محرم، ایام فاطمیه و اعتکاف و... هم در سطح شهر برنامه هایی برای عموم مردم داشتیم که به لطف خداوند با استقبال همراه شد.
از آنجایی که خانواده، محل اصلی تربیت فرزندان است، با همراهی دفتر تبلیغات اسلامی و با استفاده از روانشناسان متخصص در مدارس، کارگاه های آموزشی برای والدین دانش آموزان برگزار و تلاش کردیم از آسیب های موجود بکاهیم.

برای محقق شدن این اهداف چه برنامه هایی تاکنون انجام داده اید؟
روحانیون توانمند با حضور در مدارس سعی کرده اند با ایجاد ارتباطی صمیمی، فاصله ذهنی ایجاد شده بین روحانیت و مردم را از بین ببرند. رفتارهای خوب مبلغان، فضای منفی موجود را تا حد زیادی تغییر داد، صحبت ها و شبهات دانش آموزان شنیده شد و نسبت به پاسخگویی و انتقال معارف اقدام گردید.
علاوه بر این، با هماهنگی معلمان و مسئولان مدارس، تلاش شد که محتوای فرهنگی مدارس تأمین شود تا به طور غیر مستقیم، دانش آموزان از محتوای مناسب بهره مند شوند.
در طرحی دیگر، با همراهی برخی از مدیران، اردوی زیارتی قم به صورت مستمر برنامه ریزی می شود. در این سفرهای یکروزه، روحانی مدرسه، مدیریت فرهنگی دانش آموزان را برعهده دارد. حضور در بیت امام خمینی(ره) و شنیدن روایت های آنجا، بازدید از موزه آستان مقدس و زیارت حرم مطهر و جمکران و دیدار با علما، خاطره شیرینی در ذهن دانش آموزان به یادگار می گذارد.
طرح «رمان تیک» شاید از ابتکارهای این گروه بود. زیرا احساس شد که در مدارس دخترانه، برخی دانش آموزان درگیر رمان های نامناسب و مخرّب شده اند. در این طرح با همراهی مدرسه، تعدادی از رمان های جذاب که بار فرهنگی مثبتی دارند، توسط مبلغین معرفی و امانت داده شد. در حقیقت با جهت دهی به این نوع از تمایلات دانش آموزان بسیاری از آسیب های مرتبط با آن مرتفع شد که به لطف الهی این طرح نیز با استقبال دانش آموزان همراه شد.
برنامه های دیگری چون برگزاری جشن های دانش آموزی با حضور عمو روحانی، مسابقه های دانش آموزی، ترویج نمادهای دینی در مدارس و... نیز اجرا شده است.

در چه مکان ها و چه ایامی از سال فعالیت تبلیغی دارید؟
در طول سال تحصیلی، مبلغان دانش آموزی به صورت هفتگی در مدارس حضور دارند و مدارس دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف، میزبان روحانیون هستند. در مناسبت های خاص نیز برنامه های عمومی در بخش های پرتردد شهر برقرار است.
در فضای مجازی نیز در قالب سه کانال:
«مهمان کوچک خدا» (https://eitaa.com/mehman_kochak)
بازی های کودکانه (https://eitaa.com/bazim) 
و کلیپکده تربیتی (https://eitaa.com/ktarbeyati) 
با حدود 20،000 مخاطب، به طور روزانه محتوای متناسب کودک و نوجوان در اختیار اولیاء و مربیان قرار می گیرد.

به نظر شما تبلیغ گروهی چه برتری هایی نسبت به تبلیغ فردی دارد؟ ظرفیت ها، فواید، موانع و آسیب های تبلیغ گروهی به نظر شما چیست؟
از مهمترین ویژگی های این تبلیغ، داشتن یک هویت جمعی است. حضور مبلغان متعدد، زمینه انتقال تجارب را فراهم می کند. بدون شک این هم اندیشی موجب پیشرفت هریک از اعضای گروه و با کیفیت تر و موثرتر شدن فعالیت گروه می شود. در واقع هر مقدار فعالیت های گروه ادامه پیدا کند، نقص های موجود، بیشتر ترمیم شده و به قوت آن افزوده می شود.
در فعالیت گروهی است که می توان برای هر عملیات میدانی، مناسب ترین و ماهرترین فرد در آن زمینه را انتخاب و به کارگیری کرد تا میزان اثر گذاری و کیفیت فعالیت بیشتر شود.
یکی از آسیب های فعالیت های گروهی، آن است که اگر در گزینش اعضا دقت کافی صورت نگیرد، ممکن است فعالیت های گروه با اخلال مواجه شود.

اگر قرار بود دو مشکل از مشکلات گروه تبلیغی شما حل شود تا فعالیت تبلیغی تان کارآمدتر شود، علاقه مند بودید کدام مشکلات حل شود؟
در شرایط موجود، مهمترین دغدغه مبلغین، مسئله معیشت است. اگرچه مسئولان دفتر تبلیغات مشغول تلاش هستند، اما واقعیت آن است که در حین اعزام ها، بارها دیده و شنیده ایم که مبلغین دغدغه هایی از این جنس دارند و این قطعا از کیفیت فعالیت آنها خواهد کاست. 
حمایت از سرگروه ها و ارائه مشوّق هایی برای مبلغین فعال گروه، قطعا در افزایش انگیزه و کارآیی گروه اثرگذار است. البته این نکته به مسئولین رده بالای دفترتبلیغات نیز منتقل شده است؛ امیداوریم از طریق اطلاع رسانی شما، شاهد تحقق آن باشیم.

اگر بخواهید سه ویژگی مثبتی که در گروه تان برجسته است را بیان نمایید، چه ویژگی هایی نام می برید؟
از نظر بنده، مهمترین مؤلفه اثرگذاری فعالیت های گروه، حضور جهادی و خالصانه مبلغین است؛ این را به وضوح دریافته ایم. همراهی خوب دفتر امام جمعه محترم واوان اسلامشهر نیز بسیار راه گشا بوده است.
ایجاد رابطه ای گرم و صمیمی با مدیران مدارس و جلب اعتماد ایشان نیز در موفقیت این گروه، اثر مهمی داشته است.

از طرح های تبلیغی مؤثر و شاخصی که تا کنون اجرا کرده اید توضیحی بفرمایید.
چنان که عرض شد، طرح رمان تیک و اردوی زیارتی قم از طرح های موفق گروه خاتم بوده است.
به منظور ارتقای کیفی فعالیت مبلغان دانش آموزی، کتاب «کمک مربی» نیز توسط این گروه به چاپ رسیده است. این کتاب، به صورت مختصر و مناسب به چهل بازی کلاسی، جدول های مناسبتی، اشعار و معما و... برای اداره کلاس ها پرداخته است.

مبلغین و سایر گروه های تبلیغی دیگر، جهت استفاده از طرح ها و پیشنهادات گروه شما از چه طریقی می توانند ارتباط بگیرند؟
مخاطبین گرامی می توانند با شماره 09127579049 در فضای مجازی و یا به صورت تماس تلفنی با گروه تبلیغی جهادی خاتم ارتباط برقرار نمایند.

در پایان از وقتی که در اختیار ما گذاشتید خیلی متشکریم و برای شما و اعضای گروه تان از خدواند متعال طلب توفیق و موفقیت را خواستاریم.
بنده هم از شما تشکر می کنم؛ امیدواریم این تلاش ها مورد رضایت و خشنودی حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء و نائب بر حق ایشان، مقام معظم رهبری حفظه الله قرار بگیرید و ماهم در زمره سربازان جهاد عظیم این روزها، یعنی جهاد تبیین قرار بگیریم.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما