پنجشنبه 9 فروردين 1403   22:44:21

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «فلسفه سیاسی و کارآمدی دولت» منتشر شد

  • خلاصه :کتاب «فلسفه سیاسی و کارآمدی دولت» اثر محسن جبارنژاد در 371 صفحه به چاپ رسید.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، کتاب «فلسفه سیاسی و کارآمدی دولت» اثر محسن جبارنژاد است که در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 371 صفحه منتشر شد.  
زاویه ورود اثر حاضر به بحث کارآمدی، فلسفه به ویژه با تأکید بر فلسفه سیاسی اسلامی است. فلسفه سیاسی اسلامی، یک دانش اسلامی محسوب می شود. چناکه در یک تلقی کلان تر بخشی از سنت اسلامی محسوب می شود. ما امروزه متأسفانه حداقل در دو حوزه فلسفه سیاسی با این سنت تا حدود زیادی بیگانه ایم.
کتاب حاضر با هدف شناسایی ظرفیت های فلسفه سیاسی اسلامی در جهت تدارک و تمهید بنیادهای کارآمدی دولت برای بهره مندی دانشجویان و طلاب علوم دینی تهیه شده است.
نگارنده بر این باور است فلسفه سیاسی اسلامی ظرفیت مناسبی جهت تأمل در باب کارآمدی در اختیار دارد. البته بخش مهمی از این ظرفیت، توسط حکمای مسلمان (اعم از فارابی، ملاصدرا، خواجه، ابن سینا و...) اندیشیده یا تصریح شده که ضروری است به جهان فیلسوف رفت و تصریحات او را فهم کرد. گاه نیز باید فیلسوف را به معاصرت درآمده و بخش های نااندیشیده یا ناگفته او در باب کارآمدی را خود اندیشید و نتیجه گرفت.
ساختار اثر
نوشتار حاضر از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش اول بر نسبت میان فلسفه سیاسی و کارآمدی متمرکز است. در این بخش ابتدا چرایی فلسفه سیاسی و ضرورت آن در بحث کارآمدی مورد تأمل قرار گرفته است؛ نیز به مفهوم شناسی کارآمدی دولت پرداخته شده است.
بخش دوم این اثر حاصل پنج نشست با حضور استادان و صاحب نظران بوده است. در هر کدام از این نشست ها ابتدا یکی از استادان فلسفه سیاسی در خصوص کارآمدی و فلسفه سیاسی مباحثی را ارائه می کنند و در ادامه سایر استادان مدعای مطرح شده را به نقد می کشند یا درباره آن پرسش مطرح می کند و گاه نیز سایر استادان نظراتشان را در خصوص موضوع جلسه ابراز می دارند. عناوین این نشست ها عبارتند از: دولت کارآمد و کارآمدی دولت با تأکید بر فصول منتزعه فارابی، کارآمدی دولت از منظر فلسفه سیاسی، کارویژه های فلسفه سیاسی در وجوه متکثر حکومت اسلامی، کارآمدی از منظر حکمت متعالیه و با تأکید بر مفاهیمی نظیر هویت و... ، و تبیین کارآمدی و مشروعیت در فلسفه سیاسی فارابی.
برشی از اثر
* چهار ویژگی دولت کارآمد
دولت کارآمد دولتی است که اولاً فرصت ها و تهدید های طبیعی و مدنی را بشناسد. ثانیاً بکوشد فرصت ها را حفظ کند و حداکثر استفاده از آنها را داشته باشد. ثالثاً در مورد تهدیدها یا شرور است. از نظر فارابی دولت کارآمد دولتی است که تهدید ها را تبدیل به فرصت کند. فارابی از مثال سیل بهره می گیرد که با سدسازی می توان آن را به فرصت تبدیل کرد؛ رابعاً اگر نمی تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند (چه اینکه اصولا برخی تهدیدها قابل تبدیل شدن به فرصت نیستند، مثل برخی بیماری ها نظیر فلج اطفال، وبا، ملاریا، طاعون و....) اینها را باید ریشه کن کرد و اگر امکان ریشه کنی نباشد، به حداقل کاهش داد.
علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir  مراجعه کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما