پنجشنبه 9 فروردين 1403   16:03:59

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان؛

نشست علمی دو صاحب نظر شیعه و سنی برگزار شد/ وحدت قومی و مذهبی یا وحدت انسانیت؟

  • خلاصه :نشست علمی با عنوان «پیامبر؛ محور وحدت مسلمان» به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اصفهان، با حضور دو تن از صاحب نظران شیعه و سنی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، نشست علمی با عنوان «پیامبر؛ محور وحدت مسلمان» همزمان با هفته وحدت به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با حضور دو تن از صاحب نظران شیعه و سنی برگزار شد.

این نشست، در فضایی علمی و قرآنی میان ماموستا طیب مرادی «از برادران اهل سنت شافعی مذهب» و محمد سلطانی «عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دکترای علوم قرآن و حدیث» برگزار شد.

در ابتدا سلطانی سخنان خود را با ذکر آیه ۵۶ سوره احزاب آغاز و بر لزوم بزرگداشت پیامبر اسلام و پیروی عملی از ایشان تأکید کرد و اظهار داشت: با وجود تسلیم عملی است که تفاوت میان مؤمن متقی و منافق مدعی روشن می‌شود.

وی گفت: طبق آیه ۶۲ سوره بقره، ایمان به مبدأ، معاد و رعایت فضایل اخلاقی و عمل صالح موجب رستگاری است و همین امر نه تنها در میان پیروان ادیان گوناگون، بلکه در میان مسلمانان نیز جاری است و آنچه اهمیت دارد عملکردهاست نه ادعاها.

* وحدت در انحصار جغرافیا نمی گنجد

در ادامه، مرادی با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجرات و با بیان اینکه اصل تفاوت‌ها یک امر طبیعی است، تصریح کرد: وجود تفاوت‌ها برای این است که تألیف و شناخت میان انسان ها شکل گرفته و با آن اوصاف انسانی تکمیل شود.

وی با بیان این که وحدت، تعامل و همزیستی مسالمت آمیز در فرهنگ قرآن است، افزود: قرآن انسان‌ها را فراتر از وحدت قومی و مذهبی به وحدت انسانیت فرا می‌خواند و این مسئله منحصر به یک روز و یک هفته نیست و اساساً در انحصار تاریخ و جغرافیا نمی‌گنجد.

مرادی اظهار داشت: وجود اختلافات میان انسان‌ها گریز ناپذیر است، اما نباید خروجی آن موجب تفرقه و تفرق شود؛ با شناخت و همزیستی و ارتباط نزدیک افراد، گروه‌ها و مجامع علمی بسیاری از اختلافات و سوء برداشت‌ها رفع می‌شود.

* تعامل علمی دانشمندان شیعه و اهل سنت

سلطانی نیز با اشاره به تعامل علمی دانشمندان شیعه و اهل سنت در قرون گذشته بر لزوم ارتباط مراکز علمی‌، اساتید، طلاب و دانشجویان تأکید کرد و گفت: باید پرچمداران و سخنگویان دین، عالمان دینی باشند، نه نادانان و کسانی که فاقد احاطه علمی به دین هستند، زیرا اظهارات و سخنان آنان موجب تفرقه، کینه توزی و عداوت خواهد شد.

مرادی خاطرنشان کرد: لازمه ارتباط و تألف صحیح مورد انتظار قرآن، داشتن شرح صدر است و حتی با داشتن فضایلی نظیر امانت داری و علم، همزیستی مسالمت آمیز ایجاد نمی شود.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما