شنبه 1 ارديبهشت 1403   06:09:39

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در کمیسیون «توسعه و تمدن؛ چالش ها» مطرح شد:

ایجاد تمدن بدون پیوستگی ایران و جهان عرب امکان ندارد

  • خلاصه :در کمیسیون «توسعه و تمدن؛ چالش ها» در همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب» بر پیوستگی ایران و جهان عرب برای ایجاد تمدن نوین اسلامی تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین حبیب حاتمی در آیین اختتامیه همایش بین المللی «گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب» که به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن شیخ طوسی این پژوهشگاه برگزار شد، با ارائه گزارشی از کمیسیون «توسعه و تمدن؛ چالش ها» اظهار داشت: در این کمیسیون شش مقاله ارائه شده است.

رییس کمیسیون «توسعه تمدن و چالش های همایش بین المللی گفت وگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب» ادامه داد: نخستین مقاله از سوی مهدی فیروزی با عنوان «توسعه نیافتگی، چالشی اساسی در برابر شکل گیری تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام» ارائه شد که می گوید توسعه یافتگی از مهم ترین مسائل حقوق بشر در دنیای امروز است.

وی افزود: در این مقاله سه نسل از حقوق بشر یعنی حقوق سیاسی، مباحث اجتماعی و توسعه یافتگی مورد بررسی قرار گرفته است و می گوید توسعه نیافتگی، چالشی اساسی در برابر تمدن نوین اسلامی معرفی شده که علت عمده آن هم به بحث ساختاری و مخاصمات بین المللی باز می گردد.

علی العبودی ارائه دهنده دیگر در کمیسیون «توسعه و تمدن؛ چالش ها» است که اعتقاد دارد در طول تاریخ چالش های سیاسی زیادی در پیش روی گفت و گوی تمدن های نوین داریم و می گوید مسأله مداخله استعمار به ویژه آمریکا که عراق امروز از نمونه های بارز آن است، موجب شده که نتوانیم گفت وگوی دقیقی داشته باشیم.

همچنین وی وجود مقدسات و حوزه علمیه را موجب برکات زیادی می داند و معتقد است راهکار نهایی برای عبور از مشکلات سیاسی تبعیت از ولی فقیه است و با همراهی از علمای راستین می توان از این مباحث عبور کرد؛ وی در نهایت می گوید تمامی مشکلات را نباید به گردن عوامل خارجی انداخت، بلکه از داخل نیز نباید غافل شد.

حجت الاسلام والمسلمین حاتمی به مقاله «تمدن نوین اسلامی ایران و جهان عرب در پرتو پیوستگی های تاریخی و فرهنگی پژوهشی» از محمد ملک زاده اشاره کرد و اظهار داشت: اگر به دنبال تمدن نوین هستیم، بدون پیوستگی ایران و جهان عرب محقق نخواهد شد زیرا در طول تاریخ متغیرهای همگرا و واگرای زیادی داشته ایم که باید به این متغیرها توجه شود و لازم است امروز به تقویت همگرایی و دوری از واگرایی بپردازیم.

ملک زاده در مقاله خود با عنوان «تمدن نوین اسلامی ایران و جهان عرب در پرتو پیوستگی های تاریخی و فرهنگی» گردهمایی سران کشورهای اسلامی را به عنوان فرصت طلایی معرفی کرده و می گوید البته نمی توان عوامل تاریخی، گرایش های ناسیونالیستی و اختلافات شیعه و سنی همچنین عواملی که پس از انقلاب اسلامی ایران که به ترس از ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران مطرح می شود را نادیده گرفت.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما