پنجشنبه 30 فروردين 1403   05:58:02

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رییس جامعه المصطفی العالمیه:

اتحاد ملت های مسلمان زمینه ساز ایجاد تمدن اسلامی است

  • خلاصه :رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که مهم ترین هدف انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی است، اظهار کرد: اتحاد ملت های مسلمان، زمینه ساز ایجاد تمدن اسلامی است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسملین علی عباسی در افتتاحیه همایش بین المللی «گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب» که به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن شیخ طوسی برگزار شد، با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش اظهار داشت: امروز نیاز ما به گفت و گوهای فرهنگی بیش از هر زمان دیگری است.

وی گفت: در زمانی که بر تفرقه تأکید می شود و دست هایی برای دامن زدن به این نزاعات تلاش می کنند، جای تشکر دارد از افرادی که این موضوع مهم یعنی گفت و گوهای فرهنگی میان ایران و جهان عرب را با یک چشم انداز تمدن نوین اسلامی طرحی کرده اند، زیرا در کنار ارتباطات رسمی که میان ایران و کشورهای برادرمان وجود دارد، تقویت ورود به این گفت و گو و دپیلماسی فرهنگی و علمی از ضروریات است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که ملت ایران با برادران عرب و سایر ملت ها و دولت های اسلامی سرنوشت مشترکی وجود دارد، تصریح کرد: بیش از هزار سال است در حوزه تمدنی واحد زیست کرده ایم و از این پس نیز باید چنین باشد.  

وی افزود: منطقه ما تحت عنوان آسیای جنوب غربی که کانون اصلی حضور تمدن اسلامی است پیش از ظهور اسلام هم از مهم ترین کانونهای تمدنی بشر بوده و امروز نیز به دلایل متعدد دارای ظرفیت ایجاد تمدنی جدید است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی اظهار داشت: مجموعه انسانی بزرگی که در این سرزمین زیست کرده اند و تاریخ ساخته اند، امروز نیز به وحدت نیاز دارند؛ علی رغم تکثر قومیتی که از ابتدای تمدن اسلامی وجود داشته است، محورهایی این جمعیت و انسان را به هم پیوند داده است؛ فارابی، خوارزمی، بیرونی، رازی، کندی و هزاران دانشمند بزرگی که در ایجاد تمدن سهیم بوده اند، از قومیت متعدد اما با آرمان های واحد در کنار هم زیست کرده اند.

وی با بیان این که شاکله فرهنگی تمدنی، زمینه پیوند عمیقی میان مجموعه انسانی از شبه قاره تا شمال آفریقا فراهم کرده است، گفت: اما متأسفانه با وجود تمدن جدید وضعیت تغییر کرده است زیرا تمدن جدید با بنیان های فکری رایج مردم منطقه متفاوت و دارای بیگانگی جدی با لایه های عمیق تمدن سابق در منطقه است زیرا انسان گرایی در برابر خدا گرایی، همچنین سودگرایی و فردگرایی همچنین جدایی دین از عرصه عمومی لایه های عمیق تمدن جدید است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: تمامی این شاخصه های تمدن جدید با تمدنی که در این سرزمین وجود داشته، تفاوت دارد؛ محصول تلخ تمدن جدید برای دنیا موردی به نام استعمار است و نمی توان تاریخ استعمار را از تاریخ تمدن جدید جدا کرد که هنوز هم اثر این پدیده در تمامی دنیا از جمله منطقه ما مشاهده می شود.

وی با بیان این که ایجاد تفرقه از آثار منفی تمدن جدید است، افزود: صاحبان استعمار تلاش کردند با ایجاد شناسه های کاذب، اجزا تشکیل دهنده تمدن اسلامی را جدا کنند و برای قومیت عرب، ترک و ایرانی شناسنامه هایی در تعارض با یکدیگر ایجاد کردند که موجب بزرگ به اجزا کوچک در برابر هم تبدیل شود و امروز نیز شاهد این اقدام فرهنگی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی اظهار داشت: دو قرن است نوعی بیداری در میان مسلمانان برای بازگشت به هویت تمدنی مشاهده می شود و متفکرانی این درد را درک و تلاش کردند تا ملت های مسلمان را به تمدن سابق بازگردانند و انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی برای بازسازی تمدن اسلامی مطابق با نیازهای زمانه است.

وی بازسازی و احیای تمدن اسلامی را مهم ترین هدف انقلاب اسلامی دانست و افزود: پیشرفت علمی از زیرساخت های ایجاد تمدن جدید است و امروزه با چهار دهه فشار و تحریم شاهد هستیم که این آرمان تمدنی چه فرصتی را برای پیشرفت علمی ایجاد کرده است و رشد مراکز علمی قابل مقایسه با قبل نیست و امروزه جایگاه شانزدهم در تولید علم به ایران اختصاص دارد که اگر ظرفیت دنیای اسلام در کنار هم قرار گیرد، سهم بزرگتری در تولید علم را می توانیم به دست آوریم.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با انتقاد از عدم رشد علمی جهان اسلام، تصریح کرد: مجموعه بزرگ اسلام که در رشد علمی پیشگام بوده است، امروزه رشد چندانی ندارد که باید بررسی و به این سؤال پاسخ داده شود و انقلاب اسلامی گام بزرگتری در ایجاد رشد علمی برداشته است که می تواند الگوی مراکز علمی در دنیای اسلام باشد.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام افزود: توطئه تکفیری، توطئه کوچکی نبود و گمان می رفت ده ها سال جهان اسلام را درگیر خود کند و می توانست آثار و پیامدهای منفی فراوانی برای منطقه داشته باشد؛ گرچه به صورت کامل از توطئه تکفیری خلاص نشده ایم و کماکان در دنیای اسلام دامن زدن به بدبینی ها دارد تعقیب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی اظهار داشت: اندیشه تکفیری مانع بزرگی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است زیرا اندیشه ای که برادر و خواهر مسلمان خود را بر نمی تابد، نمی تواند تمدن سازی با رویکرد جهانی داشته باشد، بلکه پیش شرط ایجاد تمدن، تأکید بر ارزش های انسانی است و کسی که هم کیش خود را نمی تواند تحمل کند، چگونه می تواند مدعی ایجاد تمدن باشد.

وی با بیان این که امروزه برخی مسائل همانند ملیت منشأ مشکلات فراوانی است، گفت: در حالی که بیشترین تقارب فرهنگی میان ملت ایران و عراق وجود دارد اما امروزه دیده می شود که برای فعال کردن ملیت و ایجاد تفرقه و مانع ایجاد شدن اتحادی که ضرورت و پیش نیاز خلق تمدن اسلامی است، تلاش های فراوانی صورت می گیرد.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که برگزاری گفت و گوها بسیار نیاز است، خاطرنشان کرد: اگر اجزا تمدن اسلامی در کنار هم قرار گیرند، می تواند زمینه ساز شکل گیری تمدن جدید اسلامی باشد و محصول این تمدن شیرین خواهد بود.
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما