پنجشنبه 9 فروردين 1403   14:44:20

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

مشاورین کنگره بین المللی اربعین در قم گردهم آمدند/ تاسیس اندیشکده اربعین در دفتر تبلیغات اسلامی

  • خلاصه :شورای مشاورین کنگره بین المللی اربعین با حضور نمایندگان برخی از مراکز علمی و فرهنگی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، نشست شورای مشاورین کنگره بین المللی اربعین با همکاری مراکز مختلف علمی و فرهنگی از جمله دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 
در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین اصفهانیان "دبیر کل کنگره بین المللی اربعین و مدیر عامل مؤسسه اصحاب الحسین(ع)" به بیان اهداف این کنگره در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: جریان عظیم اربعین پدیده ای الهی است و در زمانه ای واقع شد و شروع به موج اندازی در عالم کرد که دقیقاً نقشه راهبردی آمریکایی ها برای جریان مذهبی در خاورمیانه بوسیله داعش کلید خورده بود.
وی بزرگترین برنامه ائتلاف بخش غیبت کبری را اربعین دانست و گفت: حضور جریان علمی در فضای اربعین ضرورت داشته که توسط مجموعه های مختلف ساماندهی شده است و امیدواریم جریان های شکل گرفته در یک پازل واحد، خدمت رسانی داشته باشند. 
دبیر کل کنگره بین المللی اربعین با بیان این که بایستی همکاری های گسترده علمی و هنری را به شکل مردم نهاد سامان دهیم، تصریح کرد: معنا ندارد که ظرفیت عظیمی مانند اربعین باشد اما مسائل جهان اسلام روز به روز متعدد شود، در صورتی که در اتحاد، ظرفیت حل مشکل است. 
وی با بیان این که در فضای اربعینی امسال در تاریخ 18 و 19 مهرماه در دانشگاه نجف برنامه علمی خواهیم داشت، افزود: در روزهای 20 تا 22 مهرماه در مسیر پیاده روی اربعین خواهیم بود و بنا داریم با کمک اساتید حاضر در فضای کنگره در مواکب حاضر در مسیر پیاده روی به صورت گروه های 3 و 4 نفره مباحث را دامن بزنند و به بحث امت سازی پرداخته شود؛ در نهایت چهارشنبه 24 مهرماه این ظرفیت در قالب مراسمی به آستان مقدس حسینی ارائه خواهد شد. 

*تاسیس اندیشکده اربعین در دفتر تبلیغات اسلامی
سپس، رجبعلی اسفندیار "رییس مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی" به راه اندازی قطب های فکری و فرهنگی در دفتر تبلیغات اسلامی و پیگیری بحث مسأله محوری پرداخت و از تأسیس اندیشکده اربعین در این پژوهشگاه در آینده خبر داد. 
وی با بیان این که با تأسیس این اندیشکده بنایی بر تأسیس سازمان نیست بلکه یک شورای سیاستگذاری است که قدم هایی برای اربعین بردارد، گفت: نخبگان با برنامه ریزی مراکز علمی می توانند در این کنگره عظیم با هم مرتبط شوند و این ارتباط زمینه پژوهش های مختلف در خصوص اربعین را فراهم می کند. 
رییس مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بخش زیادی از اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه در فضای پیاده روی اربعین شرکت می کنند؛ بنابر ساماندهی داریم تا از این ظرفیت استفاده کنیم و به گونه ای نخبگان خود را با نخبگان جهان اسلام مرتبط کنیم. 

*اربعین فرصتی طلایی برای تشیع است
در ادامه، حسن عبدی پور "رییس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی" اظهار داشت: این پژوهشگاه قصد دارد اندیشکده اربعین را تأسیس کند که مقدمات آن در حال انجام است و طبیعتاً این اندیشکده یک مجموعه علمی فراسازمانی خواهد بود که اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) و همه مراکز علمی بتوانند در این اندیشکده حضور داشته باشند.
وی با بیان این که اربعین فرصتی طلایی برای تشیع است، گفت: بایستی همه امکانات خود را بسیج کنیم تا از ظرفیت اربعین که یک آیینه تمام عیار برای تشیع است، زیبایی های تشیع در ایام اربعین دیده می شود. 
رییس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مراسم پیاده روی اربعین را از بین برنده دسیسه های دشمنان دانست و تصریح کرد: با همه آسیب ها و مشکلاتی که بعضاً دیده می شود، دریای معنویتی که در اربعین شکل می گیرد، هر دسیسه و کینه را از بین می برد.
وی افزود: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همه مراکز علمی دین پژوهی یک سری تولیداتی داشته اند و اکنون پلتفرمی به نام اربعین تأسیس شده و ما باید داشته های خود را به نوعی نشان دهیم. 

*حضور اساتید و نخبگان در مسیر پیاده روی اربعین
در ادامه این نشست، فواد ایزدی "مدیرکل مجمع اساتید مسلمانان جهان" با بیان اینکه این مجمع متشکل از اساتید زباندان داخلی و خارجی است، بر ظرفیت شناسایی اساتید در محیط اربعین تأکید کرد و اظهار داشت: مراسم پیاده روی اربعین، فضایی برای شناسایی اساتید سراسر جهان را فراهم می کند.
وی گفت: حدود ۱۴۰۰ عمود در مسیر اربعین وجود دارد که برای هر 100 عمود فضایی در نظر گرفته شده و اساتید حضور دارند.
مدیرکل مجمع اساتید مسلمانان جهان تصریح کرد: موکب هایی را که می خواهیم همکاری داشته باشند، شناسایی شده و می شوند و بیشتر باید روی موکب هایی تمرکز کنیم که اساتید قصد دارند زمانی را در آنها بگذرانند.
وی با اشاره به این که در عمودهای مشخص دو استاد دانشگاه حضور دارند، افزود: در هر مکانی که مشخص شده، یک استاد عرب زبان و یک استاد انگلیسی زبان حضور خواهند داشت.
ایزدی ضمن بیان درخواست هایی گفت: اگر پیشنهادی برای این کار مد نظر حاضران در جلسه است، استفاده می کنیم و اگر اساتیدی برای این کار مفید هستند، معرفی شوند.
در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین ربانی "مشاور رییس جامعه المصطفی" در این مراسم، بر ضرورت شناسایی آسیب های مراسم اربعین تأکید کرد و گفت: شناسایی آسیب ها می تواند بهره مندی از فرصت ها را بیشتر کند.

*اربعین تهاجم جبهه اسلام به جبهه کفر می باشد
سپس، حجت الاسلام والمسلمین رضایی "مدیرکل فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه" با اشاره به این که در جامعه المصطفی، اربعین یک برنامه اصلی است، اظهار داشت: در این ایام، تقریباً این نهاد حوزوی تعطیل می شود و بعید است که بالاتر از این بتوان به یک برنامه اسلامی اهمیت داد. 
وی با بیان این که هر ساله پنج شش هزار نفر از جامعه المصطفی برای پیاده روی اربعین اعزام می شوند، گفت: اربعین تهاجم جبهه اسلام به جبهه کفر می باشد و مرکز تربیت نیرو است. 
مدیرکل فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد که زوار غیر ایرانی اربعین به حدی باشند که زائران ایرانی و عراقی به چشم نیایند، نه این که کم شوند، بلکه غیر ایرانی ها زیاد شوند.
وی اربعین را زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) دانست و افزود: اربعین سبب خدشه دار شدن اعصاب دشمن شده و با تمام توان می خواهند امنیت را به هم بزنند و این جریان معنوی را به انحراف بکشند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی با بیان این که جامعه المصطفی برنامه های متعددی برای معرفی این جریان ها دارد، گفت: برگزاری دوره های مهارتی تربیت مدیر کاروان اربعین و انتشار اخبار و جریان های مختلف از شبکه های اینترنتی و مجازی در میان آحاد مردم عالم، از جمله این برنامه ها است. 
وی در پایان با بیان این که جامعه المصطفی راهنمای زائران برای مراکزی که زوارِ دیگر کشورها می آیند را در اختیار دارد، از درخواست ده ها موکب مبنی بر حضور مبلغینی به زبان های مختلف را داشته اند. 

*کمک لغو هزینه روادید به زائران اربعین
در این نشست، حسینی "نماینده وزارت خارجه" به بیان ظرفیتها و ملاحظات سیاسی ـ امنیتی سال جاری اربعین پرداخت و با بیان این که مرز شلمچه برای زائران خارجی در نظر گرفته شده است، گفت: امسال هزینه روادید لغو شد و به سفر زائران کمک کرد. 

*افزایش معرفت زائران ترک در فرصت پیاده روی اربعین
در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین ترابی "نماینده مؤسسه الکوثر ترکیه" اظهار داشت: این مؤسسه هر ساله کنفرانس اربعین را در ترکیه برگزار می کند و برای پیاده روی اربعین سازماندهی کاروان را داریم.
وی به برخی از فعالیت های این مؤسسه در راستای بزرگداشت اربعین حسینی پرداخت و گفت: چاپ کتاب و زیارتنامه در خصوص اربعین و تولید نرم افزار اربعین برای تلفن همراه به زبان ترکی استانبولی از جمله فعالیت ها در راستای اربعین است.
نماینده مؤسسه الکوثر ترکیه با بیان این که بایستی روی شبهات و انحرافات کار شود، تصریح کرد: متأسفانه کتاب هایی منتشر می شود که مراسم اربعین را جشنواره گردشگری تلقی می کنند.
وی بر افزایش معرفت زائران در فرصت پیاده روی اربعین تأکید و خاطرنشان کرد: بایستی زیارت همراه با معرفت را سر و سامان دهیم و با یک دیدگاه سازمانی به این مسأله بپردازیم که این مسأله نیاز به هم اندیشی دارد. 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما