جمعه 31 فروردين 1403   23:21:22

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در نشست «دیدار با اصحاب قلم» مطرح شد:

ضرورت ورود محققان جوان در عرصه احیای آثار

  • خلاصه :محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: کار احیای آثار، کاری نیازمند صبر است که سختی های خاص خود را دارد اما متأسفانه نیروهای جوانی که بخواهند در این عرصه فعالیت کنند، کم هستند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، غلامرضا نقی جلال‌آبادی در چهل و سومین نشست «دیدار با اصحاب قلم» که در غرفه نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، به معرفی دو اثر پژوهشی خود با عنوان «اصل شیعه و اصولها» و «فردوس الاعلی» پرداخت و اظهار داشت: بخش کلامی موسوعه علامه کاشف الغطا در 14 جلد سال گذشته منتشر شد که تصحیح دو جلد «اصل شیعه و اصولها» و «فردوس الاعلی» بر عهده بنده بود.

وی گفت: اثر دیگری که مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تازگی منتشر و به نمایشگاه عرضه شده است، «منتقد المنافع» است که مجموعه ای از کتاب الطهاره و کتاب الصلاه می باشد که کتاب الطهاره را سال‌های گذشته در شش جلد منتشر کردیم که دو جلد آنها را بنده کار کردم و  کتاب الصلاه را در چهار جلد اخیراً به چاپ رساندیم که دو جلد آن را بنده تصحیح کردم.

محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: کتاب «منتقد المنافع» شرحی بر مختصر النافع است که شروح زیادی بر کتاب مختصر النافع نوشته شده اما این شرح، شرح بسیار مفصل و خوبی است که مورد نظر مقام معظم رهبری واقع شد و ایشان در نمایشگاهی که در گذشته آمده بودند، و منتقد المنافع را دیدند و حضوراً هم خدمت ایشان رسیده بودند، از این اثر تعریف کردند و فرموده بودند که این کتاب باید چاپ شود و به دفتر تبلیغات اسلامی نیز سفارش کرده بودند و بودجه چاپ آن نیز از طرف ایشان اختصاص یافت و کار شد.

نقی جلال آبادی اظهار داشت: کتاب الصلاه از بحث قبله شروع شده و مسائلی که مربوط نماز مطرح است را شامل می شود اما کتاب الطهاره بیشتر به شرایط لباس نمازگزار پرداخته و در کتاب‌های مفصلی از جمله جواهر الکلام و یا حدائق که کتاب های فقهی هستند، ندیده‌ایم که به این گستردگی وارد شده باشند اما در این اثر، تمام مسائلی که در ارتباط با لباس نمازگزار وجود دارد، مطرح شده است.

وی گفت: این کتاب می تواند منبعی برای تحقیقات در مسائلی از جمله لباس مشکی و یا انگشتر به مناسبت پوشش باشد که روایات مربوطه جمع آوری و در 550 صفحه تصحیح شده است.

محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: کتاب «اصل الشیعه و اصولها» کتاب بسیار مورد نظر تمام علما و اندیشمندان است چرا که این کتاب پاسخی به یکی از اشکالاتی که علما و اندیشمندان اهل تسنن به شیعه داشتند که گفتند که شیعه اصل ندارد و مذهب تولید شده بعد از پیامبر(ص) و خلفا و در زمان حضرت علی(ع) تأسیس شده است و مرحوم کاشف الغطا نظرش این بود که ثابت کند که شیعه اصل و نصبش ماقبل اهل تسنن بوده، لذا ایشان با توجه به کتاب‌های اهل تسنن، شخصیت های شیعه ای که جزء صحابه پیامبر(ص) بودند را به تصویر کشانده است و شعرا، متکلمین، اصولیین و تاریخ دانان شیعه را مطرح و در این کار بیشتر از منابع اهل سنت استفاده شده است.

وی افزود: این کتاب بسیار مورد نظر واقع شده و در کشورهایی مثل لبنان، عراق و پاکستان بارها به چاپ رسید و در زمان حیات مؤلفش 12 مرتبه منتشر شد و در زمان ما نیز ترجمه شده است که یکی از ترجمه‌های روان آن، توسط آیت الله مکارم شیرازی انجام شده است و دیگران نیز ترجمه کرده اند و در دانشگاه ها و حوزه های علمیه تدریس می‌شود و مورد عنایت می باشد که در 400 صفحه منتشر شده است.

نقی جلال آبادی درباره احیای آثار اسلامی اظهار داشت: کار احیای آثار، کاری نیازمند صبر است که سختی های خاص خود را دارد اما متأسفانه در این زمان ها شخصی حوصله احیای این نوع آثار را ندارد ولی مورد نیاز است چرا که هنوز آثار خطی زیاد می باشد و لازم است که محققین با حوصله وارد این عرصه شده و آنها را احیا کنند.

وی ضمن اعلام آمادگی انتقال تجربیات در این زمینه خاطرنشان کرد: در این زمینه آمادگی داریم که تجربیات خود را منتقل کنیم اما متأسفانه نیروهای جوانی که بخواهند در این عرصه فعالیت کنند، کم هستند.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما