جمعه 10 فروردين 1403   01:19:37

(مهار تورم، رشد تولید)

print

سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی:

اصطلاح نامه فقه در مقیاس بین المللی تدوین شده است

  • خلاصه :سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که اصطلاح نامه فقه در مقیاس بین المللی تدوین شده است، گفت: این اثر برای اولین بار در جهان اسلام انجام شده است. 

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یعقوب نژاد «معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی این پژوهشگاه» در دیدار دست اندرکاران اصطلاح نامه فقه با آیت الله علوی گرگانی با بیان این که این اثر در جهان اسلام پیشینه ای ندارد، اظهار داشت: غربی ها در علوم و فنون کاری را انجام دادند که به آن تزاروس می گویند و در علوم اسلامی این کار تاکنون انجام نشده و حتی در کشورهای عربی هم که بررسی کردیم، این اثر برای اولین بار انجام شده است.

وی گفت: این اثر در سال 97 از دفتر یونسکو در مقابل کارهای مشابه جزو کارهای برتر شناخته شده است و اکنون در wsis (جامعه اطلاعاتی جهان) که هر چند سال یک نشستی دارند که امسال در سوئیس برگزار می شود، پایگاه تولید شده مبتنی بر این اصطلاح نامه، جزو 5 نامزد برنده جایزه در سوئیس است.

سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که اصطلاح نامه فقه در مقیاس بین المللی تدوین شده است، تصریح کرد: خوشبختانه دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی حوزوی جزو افتخاراتش است که می تواند در صحنه های بین المللی حضور داشته باشد.

وی افزود: در اصطلاح نامه ها مصطلحات هر علم شناسایی و رابطه میان آنها مشخص می شود، چرا که هیچ اصطلاحی در هیچ علمی بدون این که ارتباط با آن علم داشته باشد، وارد نمی شود و میان اصطلاحات ارتباط(مترادف، ساختاری) وجود دارد؛ هر علمی درختواره و نظامواره ای برای خود دارد که در این نوع کارها نظامواره علوم کشف می شود و وقتی که این کار اتفاق افتاد، اطلاعاتی که وجود دارد، در بسترهای نرم افزاری به این درخت متصل می‌شود و اطلاعات موجود تسلط نسبی پیدا می کند که در علوم خودمان این کار را نکرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد اظهار داشت: در تدوین اصطلاح نامه فقه حدود 40 نفر فعالیت کردند که از جمله آنها می توان به آیات صالحی مازندرانی، خائفی، ممدوحی و طلاب فاضلی که هم حوزوی بودند و هم از سطوح علمی خوبی در بحث های دانشگاهی برخوردار هستند، از مشاوران ما بودند و ما را کمک کردند.

وی گفت: بیش از 50 هزار اصطلاح در فقه شناسایی شده است و می توانیم مدعی باشیم که یک موضوع شناسی از فقه اتفاق افتاده و عملاً مرز فقه مشخص شده است.

سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این اثر را در یک سیستم نرم افزاری قرار دهیم، مصطلاحات جدید و بحث های جدیدی که گفته می شود، به این سیستم اضافه می شود و به نوعی معلوم می شود که چه فردی حرف تازه‌ای گفته است.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما