جمعه 10 فروردين 1403   00:37:41

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

آیت الله شاهرودی فقیهی جامع نگر و دقیق بود

  • خلاصه :رییس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آیت الله هاشمی شاهرودی را تکمیل کننده مکتب شهید صدر دانست و گفت: دقت های جامع و تفریع فروع مختلف نه تنها در فقه بلکه در اصول از خصوصیات ایشان بود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیف الله صرامی در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با شخصیت مرحوم آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، ایشان را شاگرد مکتب فقهی اصولی نجف دانست و اظهار داشت: ایشان از شاگردان برجسته شهید صدر هم در فقه و هم در اصول بودند و دقت های جامع و تفریع فروع مختلف نه تنها در فقه، بلکه در اصول از خصوصیات ایشان است.

وی با اشاره به نوآوری و اندیشه ورزی مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: در کتاب «بحوث فی علم الصول» که تقریر درس شهید صدر می باشد، بسیاری از موارد جاهایی که شهید صدر بحثی را مطرح کرده است، مرحوم آیت الله شاهرودی در حاشیه، نظر و اشکال خودشان را بیان می کنند که در برخی موارد مختلف نظر استادشان است.

رییس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که فقه مرحوم آیت الله شاهرودی اصول محور و قاعده محور است و در چارچوب حرکت می کند، افزود: فقه ایشان یک فقه جامع نگر و تکمیل‌کننده دیدگاه شهید صدر در رابطه با مرتبط بودن ابواب مختلف فقهی است و وقتی بحثی را مطرح می کنند، تأثیرات هر بحث بر ابواب دیگر را هم مطرح می‌کنند و این باعث تکامل فقه و اصول ایشان می شود.

وی با اشاره به این که موضوع شناسی و توجه به واقعیات زمان و مکان به خصوص در فقه ایشان به صورت بارزی وجود دارد، گفت: این خصوصیت ناشی از شخصیت فقهی جامع ایشان بود که در صحنه اجتماع حضور داشتند، چه در زمانی که در عراق بودند و چه در ایران بعد از انقلاب؛ ولی به دلیل معاصر بودن هنوز آثار ایشان در حوزه های علمیه شناخته شده نیست.

حجت الاسلام والمسلمین صرامی به اهتمام مرحوم آیت الله شاهرودی بر تدوین دائره ‌المعارف فقه اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: دائره ‌المعارفی کردن فقه شیعی از ابتکارات دوره معاصر بوده و یکی از افرادی که در این جهت تلاش کرده، ایشان بودند که فقه را دسته بندی کرده که از کارهای اساسی است که ما در گذشته نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: دسته بندی فقه در چارچوب دائره ‌المعارف می تواند برای آگاهی بخشی و تحقیق و پژوهش نسبت به بخش های مختلف فقه بسیار مؤثر باشد و در زمان ما یکی از کمبودها بود که ایشان با تأسیس بنیاد دائره ‌المعارف فقه اهل بیت(ع) این کار را شروع کردند و هنوز هم به اتمام نرسیده است.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما