پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   14:39:32

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی مطرح شد:

توصیه نائب رییس جامعه مدرسین خطاب به کسانی که حوزه را دچار رکود می دانند

  • خلاصه :نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به کسانی که حوزه را فضای دچار رکود می دانند، به آنان توصیه کرد تا از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی بازدید داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در آیین افتتاحیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: امیر مؤمنان حضرت علی(ع) می فرمایند "مَن تَسَلّي بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ؛ هر کسی که با کتاب آرامش پیدا می کند، هیچ آرامشی را از دست نداده است"؛ آرامشی که در سایه کتاب به انسان می رسد، تمام آرامش ها را به دست آورده است و این نقش و تأثیر کتاب بر زندگی و مسائل مربوط به حیات اجتماعی  و فردی ما است.

وی برگزاری این نمایشگاه را نشان دهنده کار سترگ و سنگین دفتر تبلیغات اسلامی عنوان کرد و ضمن بیان پرسشی مبنی بر این که اساساً پژوهش در جامعه اسلامی و انقلابی ما دارای چه نقش برجسته است؟ گفت: پژوهش همزاد با تحصیل و تدریس در حوزه های علمیه است.

نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بعید می دانم برهه ای از تاریخ آموزش، تحصیل و تدریس ما گذشته باشد که پژوهش در کنار آموزش رخ ننماید، تصریح کرد: همواره این تراوش قلم نویسندگان و پژوهشگران در کنار آموزش ها، مسائل دینی، تبلیغی،  تحصیلی و تدریسی حضور جدید داشته است.

وی افزود: نقش مفسران، متکلمان، فقیهان، اندیشمندان، محدثان و فیلسوفان برجسته ما نقشی بی بدیل و برجسته است و هم اکنون سر سفره احسان و عظمت عالمانمان که روزی نوشته اند و گران بهایشان را امروز در اختیار ما قرار داده اند، نشسته ایم.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که سابقه طولانی عرصه پژوهش فراز و فرودهای فراوانی داشته که در جایگاه خود باید علل آن بررسی و واکاوی شود، افزود: گاهی از اوقات به گونه ای شده که آثار بزرگان و دانشمندان ما را سوزاندند و اثری از آنها نیست و خیلی از آثار گران بهایی را که امروز گاهی در کتابخانه ها و جاهایی دیگر در کشورهای اسلامی پیدا می کنیم و می بینیم از دست دشمنان اسلام نجات یافته است.

وی با اشاره به احیای تراث گذشتگان در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: امروز ضرورت و اهمیت پژوهش در فضایی که در جامعه اسلامی و انقلابی ما به وجود آمده، کار بسیار ارزشمندی است و کار بزرگی که این دفتر انجام می دهد، احیای تراث گذشتگان است که در جای خود ارزشمند بوده و وظیفه ما احیای تراث آنها است و امروز باید تراث دیگری را برای نسل های آینده به جای بگذاریم که اگر امروز ما از گذشتگان به نیکی یاد می کنیم، آیندگان از تولیدات فکری و اندیشه ای ما به نیکی یاد کنند و سالیانی نمی گذرد که مردم رویکرد دفتر را می بینند.

نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اهمیت پژوهش تصریح کرد: پژوهش فعالیتی دقیق، منظم و منطقی برای کشف حقایق، دستیابی به دانش های نو و حل مسائل بر زمین مانده است و ما می تواینم حل مسائل را در این رابطه انجام دهیم.

وی خطاب به کسانی که حوزه را فضای دچار رکود می دانند، گفت: کسانی هستند که به حوزه با دیده تردید نگاه می کنند و حوزه را دچار یک رکود می دانند، ای کاش در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و محصول یک سال دفتر تبلیغات اسلامی را که همه حوزه نیست، بلکه یک بخش قابل توجهی از حوزه می باشد، می دیدند و به مراکز پژوهشی دیگر حوزه سر بزنند و بگویند که آیا حوزه دچار رکود است یا نه.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که حوزه بالنده است اما باید چشم ها را باز کرد و به حوزه بالنده ما ولو با نگاه سطحی، نگاه کرد، اظهار داشت: در بازدید از این نمایشگاه، آثار گرانسنگ و مجلات فراوان مرا به یاد علامه محمدحسین کاشف الغطا، سید حسن صدر و حاج آقا بزرگ تهرانی انداخت و آن روزی که جرجی زیدان گفت "حوزه اثر قابل توجهی ندارد" این سه عالم به میدان آمدند و با آثار خود نشان دادند که حوزه پیش قدم در عرصه نوشتن است.

وی در خطابی به این سه عالم گفت: به علامه محمدحسین کاشف الغطا، سید حسن صدر و حاج آقا بزرگ تهرانی خطاب می کنم که آن رو شما قلم به دست گرفتید و در مقابل جرجی زیدان ایستادید و کتاب بنوشتید و امروز فرزندان شما و اهل بیت(ع) در دفتر تبلیغات اسلامی و سایر مراکز حوزوی قلم به دست گرفته اند و در تمام زمینه ها از جمله فقه، فلسفه و مباحث مختلف اجتماعی و تمدنی حرف برای گفتن دارند و باید به خاطر این کار بزرگ به دفتر تبریک گفت.

نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر این خبر به رهبر معظم انقلاب برسد که همیشه پیگیر کارهای دفتر تبلیغات اسلامی هستند، خوشحال خواهند شد.

وی با اشاره به مزایای این نمایشگاه افزود: برگزاری این نمایشگاه اولا می تواند جایگاه حوزویان ما را در تولید دانش، آن هم دانش دینی مطرح کند و کار بزرگی است و فرصت خوبی برای بازدید کنندگان می باشد.

آیت الله حسینی بوشهری ایجاد شوق در نوقلمان را دیگر مزیت این نمایشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: در این نمایشگاه از نویسندگان، آثار برتر و نوقلمان تجلیل می شود که این نمایشگاه می تواند شوق را در نوقلمان ایجاد کند و می توان گفت که به فرهنگ پژوهش کمک قابل توجهی خواهد کرد.

وی با بیان این که نمایشگاه هفته پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی ما را با ظرفیت ها و توانمندی ها و کاستی هایمان آشنا می کند، گفت: یکی از مشکلاتی که مسئلولان حوزه باید نسبت به آن همت بگمارند، آموزش است اما در حوزه ها پژوهش محوری نیست و شاید طلبه ای در حوزه سال ها به تحصیل بپردازد، اما گاهی قلم رو کاغذ نَبرد که باید سیاست حال و  آینده حوزه های علمیه ما سیاست آموزش پژوهش محور باشد و در بازدید از این نمایشگاه می توان دریافت که تنها آموزش نمی تواند مسیر اصلی طلبگی ما را ترسیم کند.

نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هر جامعه ای شاخص توسعه یافتگی دارد که این شاخص بر اساس پژوهش های انجام شده آن است، تصریح کرد: باید امکانات و فضاهای مناسب سخت افزاری و نرم افزاری در اختیار پژوهشگران قرار گیرد و حمایت از پژوهشگران باید در دستور کار حوزه باشد تا حوزه رشد کند؛ آثار بسیاری از نویسندگان ما بایگانی شده و زمینه ای برای چاپ آن فراهم نشده است.

وی ضمن پیشنهادی به رییس دفتر تبلیغات اسلامی، خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی تسهیلاتی برای پژوهشگران فراهم کنند تا نویسندگان آثار قابل نشرشان را منتشر کنند.

شایان ذکر است که چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 24 تا 29 آذرماه در مرکز همایش های غدیر واقع در قم، خیابان معلم برپا است.  
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما