پنجشنبه 9 فروردين 1403   17:17:51

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در همایش بین المللی «بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام»؛

گزارش کمیسیون انقلاب اسلامی و آورده های تمدنی در گام نخست ارائه شد

  • خلاصه :رئیس کمیسیون انقلاب اسلامی و آورده های تمدنی در گام نخست گفت: در این کمیسیون بیش از ۳۰ مقاله دریافت شد که با داوری علمی پژوهشی، ۲۲ مقاله مورد پذیرش قرار گرفتند و با دشواری و سختی در مقام انتخاب، هشت مقاله برای ارائه در پنل برگزیده شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمیان با ارائه گزارشی از مقالات ارائه شده در کمیسیون " انقلاب اسلامی و آورده های تمدنی در گام نخست" در همایش بین المللی «بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام»، گفت: در این پنل، مقاله "فراتحلیلی برای مطالعات انقلاب در جامعه نخبگانی ترکیه" ارائه شد که نتیجه این مقاله آن بود که رویکرد به انقلاب در حوزه تمدنی، نواندیشی دینی و مطالعات زنان جزء موضوعات پربسامد در فضای نخبگانی ترکیه است؛ همچنین در این مقاله، بر این موضوع تأکید شد که کشور ترکیه در دوگانگی‌ها، رفتارهای متعارض دارد، یعنی از طرفی از حماس حمایت می‌کند و از طرفی با اسرائیل رابطه دارد، لذا ارتباط ایران با این دوگانگی مهم است.

رئیس کمیسیون انقلاب اسلامی و آورده های تمدنی در گام نخست اظهار داشت: در این پنل مطرح شد که رویکرد اخوانی در اردوغان و رویکرد توسعه‌گرایانه در دولت او وجود دارد و در برخی موارد این رویکرد و در برخی موارد رویکرد اخوانی در تعامل با دیگر کشورها بروز می‌یابد.

وی گفت: همچنین در این پنل بیان شد که ما رویکرد فعالی نسبت به نخبگان ترکیه نداریم، لذا ذهنیات آنها با متغیرات دیگری نسبت به انقلاب پر می‌شود، بنابراین برای اینکه با دستاوردهای انقلاب آشنایی عینی پیدا کنند، لازم است تعاملات علمی از طریق رایزنان فرهنگی دنبال شود.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه ظرفیت‌هایی ایران، عربستان و ترکیه در حوزه آموزش عالی از دیگر موضوعاتی بود که در این پنل مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: در این مقاله گفته شد در ترکیه به مطالعات آینده‌پژوهی اهمیت داده شده و در کشور ما هم در سالیان اخیر این مسئله رونق گرفته است؛ این رویکرد در ترکیه در بحث نوعثمانی قابل توجه است؛ همچنین در عربستان هم بحث خانواده تعالی‌محور مطرح است که باز با کشور ما اشتراکاتی دارد.

وی افزود: در ایران دستاوردهای کمّی بسیار خوبی در آموزش عالی داشته ‌ایم و اعضای هیئت علمی زن نسبت به آقایان توسعه یافته، ولی همچنان شکاف معنادار میان سیاست‌های اعلامی و اعمالی وجود دارد که این شکاف باید پر شود. همچنین نگاه اقتصادی به آموزش عالی در این مقاله مورد بحث قرار گرفت و بیان شد که ترکیه و عربستان به عنوان رقبای جدی ما نگاه به صنعت دانش دارند، اما ایران نگاه فرهنگی اجتماعی به آموزش عالی دارد که از وجوه ممیزه ما است.

رئیس کمیسیون انقلاب اسلامی و آورده های تمدنی در گام نخست اظهار داشت: الگوهای تطبیقی معنویت‌گرایی در جهان از دیگر موضوعات ارائه شده بود و در این مقاله هم بر معنویت مدنظر امام و انقلاب تأکید شد و داوران از نویسنده خواستند تا مرزهای معنویت روشن‌تر تبیین شود، زیرا معنویت مدنظر امام، فقه‌محور، جامعه‌محور و زندگی‌ساز است.

وی افزود: مقاله الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز هم به موضوعاتی مانند اینکه چگونه می‌توان استقلال کشور در عرصه‌های مختلف را تضمین کرد، پرداخته است؛ همچنین آسیب‌شناسی دیپلماسی عمومی از دیگر موضوعات مطرح شده در این پنل بود و نویسنده، دیپلماسی هنر، رسانه، ورزش، شهروندی و فرهنگی  و .. را بررسی کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان تصریح کرد: همچنین الگوی مقاومت هم در این پنل مورد بررسی قرار گرفت و در آن بر لزوم خروج آمریکا از منطقه، ارائه الگوی اسلام ناب بر مبنای نظرات امامین انقلاب تأکید شد. همچنین معیارسنجی در قالب عیارسنجی دلالت‌های فقهی بیانیه انقلاب مورد تأکید قرار گرفت؛ نویسنده مقاله مبتنی بر اندیشه رهبری مبانی فقهی معیارهایی چون چرایی بی‌اعتمادی به استکبار و آمریکا، حمایت از محرومان، گسترش مرزهای ملی به اعتقادی و استکبارستیزی را تبیین کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: در این مقاله اشاره شد که در دیپلماسی عمومی در خیلی از این حوزه‌ها نه تنها فرصت ایجاد نشده، بلکه با تهدید روبرو بودیم و عمدتاً ورزشکاران ما در این عرصه به عنوان پیاده‌نظام مورد سوء استفاده قرار گرفتند یا در عرصه سینما، فیلم‌هایی که سیاه‌نمایی می‌کنند، وارد جشنواره‌های کن و برلین می‌شوند. بنابراین تأکید شد که ما باید سازمان‌هایی چون فرهنگ و ارتباطاات را تقویت و ارتباطات نخبگانی را افزایش دهیم.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما