پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   10:14:14

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی:

وزارت علوم فضا را برای اقدامات بنیادی بسته است/ تعداد دانشکده های دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزایش می یابد

  • خلاصه :معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در راستای ارتقاء برنامه‌های علمی، تعداد دانشکده‌‌های این دانشگاه از سه دانشکده به پنج دانشکده افزایش می‌یابد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز ) به نقل از تسنیم، حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین شمس‌الله مریجی در گفت‌وگویی به تشریح دستاوردهای علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی پرداخت و اظهار داشت: هدف از تأسیس دانشگاه به‌طور صرف تأسیس یک دانشگاه همانند سایر دانشگاه‌ها نبود، بلکه دغدغه مبارکی داشت که به انقلاب و خواسته‌های انقلاب برمی‌گشت.

حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین مریجی بیان کرد: زمانی که انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، دانشگاه‌های موجود به حد و اندازه‌ای که بتوانند این نظام و نیازمندی‌های این نظام را برطرف کنند خیلی محدود بود چون وابستگی آنان به‌خصوص در حوزه علوم انسانی به بیرون بود، وقتی انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد به امام (ره) گفتند تا کی باید دانشگاه‌ها تعطیل باشد و چه زمانی بازگشایی کرده و در این راه چه کنیم؟امام (ره) فرمودند: دانشگاه‌ها را باز کنید، ولی علوم انسانی را به سمت حوزه‌های علمیه ببرید که بتوانند پشتوانه‌های نظری برای شما تولید کنند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه نمی‌گوییم دانشگاه باقرالعلوم(ع) در طراز انقلاب اسلامی است ولی تلاش آن به این سمت است، بیان کرد: برای اینکه دانشگاه در کار خود موفق باشد اولویت برنامه‌ها را به دو موضوع بنیادی و کاربردی اختصاص داده است.

حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین مریجی افزود: پس از ارتقاء دانشگاه باقرالعلوم(ع) از یک موسسه آموزش عالی به دانشگاه با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی رشته‌هایی در تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شد که برخی برای نخستین بار اتفاق افتاد.

حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین مریجی گفت: برخی رشته‌ها همانند رشته‌های فلسفه مضاف که بنیادی باشند و مسیر تولید علم را مهیا کنند تشکیل‌شده و گروه علمی آن نیز نخستین بار در کشور فعال است و در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده و هنوز دانشگاه‌های دیگر از جمله تهران آن را ایجاد نکرده‌اند، چون این رشته ابزاری می‌خواهد که در دانشگاه‌های دیگر نیست،  با ظرفیت‌هایی که در قم است از توانمندی‌های این شهر و دانشگاه تهران، شهید بهشتی و امام حسین (ع) استفاده‌ شده و در این زمینه با ما همکاری می‌کنند.

وی بابیان اینکه برخی رشته‌های دیگر مانند مدیریت راهبردی فرهنگ و سیاست‌گذاری فرهنگی را در مقطع دکتری در این دانشگاه فعال کرده‌ایم تا مدیرانی که مسلح به سلاح تجربه و مفاهیم نظری نیستند در این رشته بهره برده و پیشرفت‌ها اتفاق ‌افتد.

این استاد دانشگاه گفت: معتقدیم تجربه تنها یک‌جهت شکنندگی دارد و از آن‌طرف هم مباحث نظری تنها نیز شکنندگی به همراه دارد، زمانی که این دو باهم ادغام شوند راه موفقیت نیز هموارتر می‌شود و به همین جهت چنین رشته‌هایی را فعال کرده‌ایم.

وی با اشاره به راه‌اندازی رشته فلسفه علوم اجتماعی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: همچنین با همکاری دانشگاه تهران رشته دانش اجتماعی مسلمین که رهبر معظم انقلاب تأکید بر توسعه آن رادارند، در دانشگاه باقرالعلوم(ع) و در مقطع ارشد و دکتری فعال کردیم که در حال تبدیل به یک گروه علمی است.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اگر رهبری نسبت به نهضت نرم‌افزاری تأکید دارند و متأسفانه دانشگاه‌های دیگر جدی نگرفته‌اند، دانشگاه باقرالعلوم(ع) به‌عنوان دانشگاه حوزه‌ای که بتواند مسیر اهداف انقلاب اسلامی را پیگیری کند آن را اجرایی کرده است.

حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین مریجی بابیان اینکه دانشگاه‌هایی که می‌خواهند کار بنیادی کنند، متأسفانه با فضای بسته وزارت علوم روبرو روبه‌رو می‌شوند، بیان کرد: نگاه آنان بیشتر ابزاری است، اولویت را رشته‌هایی می‌دانند که بازار کار داشته باشد، فقط بازار کار مادی نیست بلکه بازار کار نظری و بنیادی هم داریم که همه به او وصل است.

وی افزود: در دانشگاه باقرالعلوم(ع) طلاب را جذب کرده و آموزش می‌دهیم و آنان نیز نگران بازار کار نیستند و در این دانشگاه مسلح به علومی می‌شوند که می‌توانند در تبیین مفاهیمی که بر روی منبرها بیان می‌کنند مورداستفاده قرار گیرد.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به نگاه مسئولان استان قم به این دانشگاه بیان کرد: مدیریت ارشد استان معتقد است این دانشگاه می‌تواند در حل مشکلات و معضلات اجتماعی مؤثر باشند و در این زمینه نیز آماده همراهی و همکاری هستیم.

این جامعه‌شناس بابیان اینکه این دانشگاه در موضوع آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های امروز جامعه، آماده همکاری با مسئولان متولی در قم است، گفت: تا زمانی که دارندگی برازندگی نباشد فقر فحشا نمی‌آورد و اگر دارندگی برازندگی شد و چشم به هم‌چشمی را در جامعه دیدیم فقر می‌آورد و به یک آسیب فرهنگی تبدیل می‌شود.

حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین مریجی بیان کرد: در دانشگاه باقرالعلوم(ع) با استفاده از توان اساتید و اعضای هیئت‌علمی، آماده‌ایم سیاست‌گذاری فرهنگی را به مدیران بیاموزیم و در کنار آنان به ارائه راهکار در راستای برطرف کردن مشکلات بپردازیم.

حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین مریجی افزود: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز با وزارت علوم و آموزش و پروش همکاری  خوبی دارد و برخی از مؤلفان کتاب‌های علوم اجتماعی دبیرستان از هیئت‌علمی این دانشگاه هستند.

وی بابیان اینکه خوشبختانه ارتباط مسئولان با دانشگاه مناسب است، گفت: در دهه اخیر با فعالیت‌های صورت گرفته و تلاش همکاران و اساتید، دانشگاه باقرالعلوم(ع) توسعه‌یافته به‌طوری‌که در دهه اخیر چهار گروه علمی به 13گروه علمی آن افزایش‌یافته است، همچنین قرار است این گروه‌ها نیز به دانشکده تبدیل شوند و این نشان می‌دهد اگر ارتباطات بیرون و روابط متقابل بیرون نبود این پیشرفت‌ها نیز حاصل نمی‌شد.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) بابیان اینکه در حال حاضر دانشکده‌های فلسفه و اخلاق، دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری و همچنین دانشکده مطالعات تاریخ، تمدن و مطالعات سیاسی در کنار گروه زبان خارجی، فقه مضاف و مطالعات خانواده در این دانشگاه فعال است، گفت: به دنبال راه‌اندازی دانشکده‌های فقه‌مضاف و مطالعات خانواده هستیم.

 وی افزود: گروه فقه‌مضاف از رشته‌های بنیادی دانشگاهی به شمار می‌رود و زیرشاخه آن نیز رشته‌های فقه‌ نظام سلامت، فقه‌ نظام اجتماعی، فقه فرهنگی و سایر رشته‌های مرتبط است که  قرار است به دانشکده تبدیل ‌شود.

حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین مریجی بیان کرد: گروه مطالعات خانواده نیز از گروه‌هایی است که برای نخستین بار نسبت به جذب دانشجو در آن اقدام کردیم و این گروه نیز قرار است با توجه به مشکلات جامعه در تزلزل خانواده و مطابق با دغدغه مساله‌محوری که دفتر تبلیغات اسلامی دارد به دانشکده تبدیل شود.

* تحصیل 1000 دانشجو در دانشگاه باقرالعلوم(ع)

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در این دانشگاه 24رشته فعال است که 13 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 11 رشته نیز در مقطع دکتری است که حدود هزار دانشجو فعال و مشغول آموزش هستند.

حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین مریجی به برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه باقرالعلوم (ع) اشاره کرد و گفت: تفاوتی که این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها دارد، این است که  در دانشگاه‌های دیگر معاونت فرهنگی، دانشجویی مستقل است اما در این دانشگاه آموزش و فرهنگ را در ادغام کردیم چون مبنای ما این است که آموزش‌ها باید در راستای فرهنگ ما باشد.

وی با تأکید بر اینکه آموزش در دانشگاه باقرالعلوم(ع) در راستای فرهنگ است، خاطرنشان کرد: گروه زبان انگلیسی این دانشگاه نیز زبان و مطالعات فرهنگی است و دانشجو همراه زبان خارجی، ارتباطات فرهنگی را نیز می‌آموزد، آموزش‌های ما کاربرد در تبلیغ دارد به‌طوری‌که اگر دانشجو زبان آلمانی فرامی‌گیرد یک آلمان شناس نیز می‌شود و درنهایت با این روش نیروی بالفعل تربیت می‌شود.

* دانشجو باید جامعه اسلامی خود را دروازه‌بانی کند

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بخش دیگری از سخنان خود به‌روز دانشجو اشاره کرد و گفت: امسال روز دانشجو با شهادت شهید فخری زاده همراه شد، انتخاب روز دانشجو‌ هوشمند بود، روزی که چند عزیز برای دفاع ارزش‌های دینی و اسلامی ما، زیر یوق دشمن نرفته و شهید شدند، این موضوع یک پیام دارد که دانشجو همیشه باید توجهش به درون و بیرون باشد و جامعه اسلامی خود را دروازه‌بانی کند.

حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین مریجی با تأکید بر اینکه دانشجو باید نگهبان ارزش‌های اسلامی باشد، تصریح کرد: دانشجو نیز باید در روز دانشجو درس بگیرد که در موضوع نظری و بیرونی و چه علمی، مواظبت کند تا در فضای علمی به‌خصوص علوم انسانی که علوم انسانی غربی، غیردینی، غیرانسانی بر علوم انسانی اسلامی غلبه نکند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما