چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403   17:11:14

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

مدیر شبکه چهار سیما:

کارکردگرایی مانع اصلی مسأله محوری در پژوهش های علوم انسانی است

  • خلاصه :مدیر شبکه چهار سیما با تأکید بر این که کارکردگرایی مانع اصلی مسأله محوری در پژوهش های علوم انسانی است، گفت: خوشبختانه دفتر تبلیغات اسلامی چند سالی است که رویکرد خود را از کارکرد گرایی به مسأله محوری تغییر داده است.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، «مسعود معینی پور» در نشست علمی مجازی «پژوهش در علوم انسانی اسلامی با رویکرد مسأله محوری» از سلسله نشست های همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که پیش از ظهر امروز(یکشنبه 23 آذر) از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: ما در واقع به ساده انگاری در شناخت مسأله و اشباع کاذب در عرصه پژوهش رسیده ایم و یک گپ و شکاف جدی بین حوزه پژوهش و آموزش اعم از بنیادین و راهبردی و کاربردی و رفع نیاز جامعه مخاطب وجود دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مثلا در دفتر تبلیغات اسلامی یا سازمان های فرهنگی سیاست گذار یا کنش گر کشور مسأله های فرهنگی به شکل نظری شناخته می‌شود ولی مشکلات فرهنگی حل و رفع نمی‌شود؛ بنابراین این سؤال مطرح است که چرا بین شناخت مسائل فرهنگی و رفع نیازهای فرهنگی شکاف عمیقی وجود دارد؟ این چالش جدی و بزرگی است که بنده از آن به عنوان بحران مسأله و مسأله بحران در جمهوری اسلامی اسم می برم.

وی با بیان این که دفتر تبلیغات کنش گری در حوزه تبلیغ دارد ولی اثر بخشی حضور مبلغان در جای جای کشور کمتر شده است، گفت: یا فرض کنید پژوهشگاه معظم دفتر تبلیغات با مجموعه ای از فضلا و اندیشمندان و تولید پژوهش های نظری در اختیار دارد و نزدیک به چهار دهه تلاش کرده ولی سهم او در اثر بخشی رفع نیازهای فرهنگی و اجتماعی و شناخت مسأله های اجتماعی که با اراده انسان درگیر است، روز به روز کمتر شده است.

معینی پور در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: وقتی اینجا از مسأله محوری صحبت می کنیم دقیقا با رویکردی که در علم فقه می شناسیم حرف می زنیم یعنی در علم فقه حرف بین مجتهد و مکلف این است که من مکلف یک نیازی در عرصه فردی یا کنش اجتماعی دارم که به شمای مجتهد می دهم و شما از ملکه استنباط و روش علم اصول و علومی که در فقه آموخته اید، با بهره گیری از منابع فقه، به حل مسأله می رسید.

وی یادآور شد: در حوزه روانشناسی هم ساده می توانیم صحبت کنیم ولی در حوزه های مختلف علوم دیگر وقتی وارد می شویم با یک بحران مردم شناسی، علوم سیاسی، جامعه شناسی، علوم حدیث، علم کلام و علوم اعتقادی مواجهیم و نمی توانیم مسأله های این تیپی را بشناسیم در حالی که تمدن رقیب در شناخت مسأله و حل مسأله انسان برای رفع نیاز فردی و اجتماعی هم در حوزه اعتقادات و هم در حوزه باورها و هم در حوزه رفتارها موفق تر از ما عمل کرده است.

مدیر شبکه چهار سیما با تأکید بر این که باید از مجموعه تراکم دانش بشری به ویژه در حوزه روش استفاده کنیم، گفت: ما باید به این جا برسیم که مسأله های انسان و جامعه انسانی را حل بکنیم؛ وقتی سازمان های فرهنگی و علمی را در چند سال اخیر نگاه می کنیم می بینیم که این رویکرد وجود نداشته یعنی کارکرد گرایی بر مسأله محوری غلبه پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: این که به شکل فرایندی یه کاری در حوزه پژوهش انجام شود و قواعد اداری آن رعایت شود، الزاما به این معنا نیست که اثر بخش باشد یا بحران حل کرده و چالشی را برطرف کند و ما را از وضع موجود به وضعیت مطلوب برساند بلکه ممکن است هیچگاه حرکتی رو به جلو نداشته باشیم و سهمی برای اثر بخشی نداشته باشیم.

معینی پور در پایان با اشاره به رویکرد جدید دفتر تبلیغات در مسأله محوری یادآور شد: با نگاه به این مشکل دفتر تبلیغات از سال های قبل وارد بحث کنش گری فرهنگی، کنش گری آموزشی و پژوهشی شده و به سمت مسأله محوری و اثر بخشی و حل مشکل و رفع نیاز فردی و اجتماعی رفته و خوشبختانه امروز در دفتر تبلیغات مسأله محوری بر کارایی غلبه پیدا کرده است، بنابراین برای رسیدن به توفیقات در حوزه علوم انسانی و برای این که مجموعه ها کارایی خود را داشته باشند، باید این کارایی در مسیر حل نیاز قرار بگیرد.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما