جمعه 31 فروردين 1403   04:29:28

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

فرصت ها و چالش های ارتباطات بین الملل در حوزه پژوهش و فناوری در وضعیت کرونا بررسی شد

  • خلاصه :نشست بررسی فرصت ها و چالش های ارتباطات بین الملل در حوزه پژوهش و فناوری در وضعیت کرونا از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش  پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، رجبعلی اسفندیار در ابتدای هم اندیشی فرصت ها و چالش های ارتباطات بین الملل در حوزه پژوهش و فناوری در وضعیت کرونا با تشریح فعالیت های مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در مقابله با کرونا باید خود را آماده کنیم که از این وضعیت بهتر استفاده کنیم و این نشست برای همین ترتیب داده شده است.

وی بیان داشت: برای فعالیت های بین المللی نیازمند همکاری های گسترده هستیم تا در شوراهای تخصصی بحث ها بصورت جدی و شفاف بیان شود و ما هر مقدار که توان داشته باشیم، پیشنهادات را دنبال می کنیم و امیدواریم تلاش دانشگاه و پژوهشگاه دفتر توآمان بتواند منجر به دستاوردهای بیشتر و بهتری در عرصه بین الملل شود.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) فعالیت ها در حوزه بین الملل رشد داشته است گفت: نمی دانیم چه میزان عوامل انسانی در این ماجرا دخیل است اما بسته به اینکه ماهیت قضیه چه باشد، فرصت ها و چالش های آن متفاوت است.

وی افزود: اگر کرونا هشداری از سوی خدا باشد و علل و عواملی در آن دخیل نباشد، عجز انسان باعث می شود که قدری از غرور بشر کاسته و آمادگی بیشتری برای ورود به عرصه الهیات و مواردی از این قبیل ایجاد شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه کرونا را نعمت و نقمت توآمان می دانم ادامه داد: در کرونا انبوهی از پایگاه ها و نشریات محصولاتشان را سخاوتمندانه در اختیار دانشجویان قرار دادند که در بسیاری از موارد بی سابقه بود و می توان آنرا جزو مزیت های این پدیده برشمرد.

وی اضافه کرد: اما در عین حال چالش هایی هم ایجاد کرده و فرصت های مطالعاتی که اساتید پیش از این به راحتی در اختیارشان قرار می گرفت متاسفانه پدیده کرونا این فرصت ها را سلب کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی گفت: در گذشته البته برای بسیاری از شخصیت های علمی که می خواستند به ایران سفر علمی داشته باشند موانعی از سوی آمریکا و دولت های غربی ایجاد می شد، که با توجه به این مساله باید با ارتباط با نخبگان خارجی بصورت محدود، باب همکاری را باز کنیم و همکاری های بین المللی در این زمینه آغاز شود.

سید هادی ساجدی کارشناس مسئول همکاری های علمی و روابط بین الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) در این نشست با تشریح بخشی از فعالیت های بین المللی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات در حال برنامه ریزی و برگزاری نشست های مجازی در ایام کرونا هستیم.

وی افزود: البته باید بپذیریم که برخی از اوقات، نشست های ما رنگ و بوی محلی دارد و باید بحث در فضای بین الملل، رنگ و بوی بین المللی داشته باشد تا بتوانیم حرف هایمان را به مخاطب برسانیم و حداقلش این است که می تواند باب گفت وگو را باز کند.

کارشناس مسئول همکاری های علمی و روابط بین الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: این نشست ها در واقع صدور دانش از قم است و بخش دیگری از فعالیت ها ما در همین راستا ارتباط با دانشگاه هایی است که در حوزه اسلام شناسی فعال هستند و مراکز اسلامی دارند و این آمادگی را اعلام کردیم که بتوانیم گفت وگوهایی بین اندیشمندان آن ها و داخلی برگزار کنیم.

وی گفت: از دیگر اموری که در حال دنبال کردن هستیم، پروسه جذب دانشجوی خارجی است که بیش از یکسال است شروع کرده ایم و البته نیاز به مجوز داشتیم که یکسری مراحل طی شده که همچنان منتظر صدور مجوز توسط وزارت علوم هستیم.

ساجدی بیان داشت: با حوزه نجف هم ارتباطاتی گرفته شده و دوره های مجازی برای طلاب آنجا در نظر گرفته شد و با حضور اساتیدمان در استودیو برنامه هایی ضبط می شود که بخشی ارسال شده و بازخوردهای خوبی تاکنون گرفته شده است.

احمد شاکرنژاد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست تصریح کرد: فضای علم در جهان معاصر فضای بین المللی است و نمی تواند کسی عالم باشد اما بین المللی نباشد.

وی با بیان اینکه اگر کسی بین المللی می خواهد کار کند، باید بین المللی اندیشه کند افزود: عملاَ دانشگاهی ها امروز سفیران فرهنگی ایران هستند و قبلاَ بازرگان ها و هنرمندان و روابط دیپلماتیک این کار را انجام می داد اما اگر کشور ما می خواهد امروزه جایگاه بین المللی خود را حفظ کند باید از ظرفیت دانشگاهی ها استفاده کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: کشورهای رقیب دارند در مجامع بین المللی مهم عضو می شوند و در نشریات بین المللی عضو هیئت تحریریه ها شده اند و بنده خودم تجربه کردم که در اکثر نشریات یکی دو نفر عضو هیئت تحریریه نشریات از رقبا و دشمنان ما هستند.

وی بیان داشت: هرچقدر دیر اقدام کنیم، رقبای ما آن کرسی ها را اشغال می کنند و قطعاَ برای ما دردسرهایی را ایجاد می کنند.

شاکرنژاد تصریح کرد: کرونا فرصت های بی بدیلی ایجاد کرد که اگر استفاده کنیم می توانیم موانع را پشت سر بگذاریم و ظرفیت خودمان را بالا ببریم.

وی با اشاره به توسعه بانکداری الکترونیکی در کشور اظهارداشت: آن ها ضرورت را درک کرده اند و ما هم اگر آن ضرورت را درک کرده باشیم باید به سراغ ارتباط بین المللی در بستر فضای مجازی برویم و فضای مجازی می تواند به فعالیت ها ما سرعت ببخشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه برخی اوقات هم ضعف های آئین نامه ای داریم گفت: مثلاَ isc می گوید همایش ها باید حضوری باشد که این باید اصلاح شود و نکته دیگر عدم استفاده درست از فیلترینگ است که ما راه های ارتباط خارجی که با آن ها داشتیم مثل ظرفیت فیس بوک و یوتیوب را به نحوی فیلتر کرده ایم.

وی بیان داشت: می شود شماره موبایل اساتید روی برخی سایت ها آزاد باشد که بتوانند با اساتید بین المللی مشارکت علمی داشته باشند و البته برخی از درگاه های ارتباطی را هم خودشان بسته اند که به عنوان مثال می توان به یکی از سایت های بین المللی اشاره کرد که کرسی های بین المللی را برگزار می کرد و اکنون سایت خود را بر روی ایرانی ها بسته است.


رسول نوروزی فیروز عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست با بیان اینکه ما دچار فقدان ایده مرکزی هستیم تصریح کرد: در مجموعه های مختلف می بینیم که دچار رفتار سنتی در ارتباطات بین المللی هستیم که می خواهیم در تماس چهره به چهره ای قرار بگیرم که تبدیل به یک زینت شده است.

وی بیان داشت: کرونا می تواند فرصتی به ما بدهد و ما باید بتوانیم لیست آدم هایی که با آن ها ارتباط داریم را جامع تر کنیم و به عنوان مثال توقع ما از بخش بین الملل دانشگاه و پژوهشگاه این است که یک لیست هزار نفری به ما بدهد که زمانی که می خواهیم ارتباطی بگیریم از این لیست استفاده کنیم و این ایده ای است که باید دنبال کرد و مدام این لیست ها را در اختیار یکدیگر بگذاریم و آنرا به روز کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: هیچکدام از اساتید پژوهشکده ما در همین عراق هم که تحریم نیستیم عضو هیئت تدریس نیست و این را باید بین الملل پژوهشگاه و دانشگاه شروع کند و ما نیز باید از حوزه های نزدیک به خودمان شروع کنیم.

وی بیان داشت: نهادهایی که می خواهند بین المللی شوند باید به نهادهای پایین دست خدماتی را ارائه کنند و این لازمه بین المللی شدن سازمان هاست تا فردی که آموزش ندیده و به خارج از کشور می رود دچار غرب زدگی نشود و این بدین خاطراست که نظام بین الملل را به درستی برای او تبیین نکرده ایم.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما