جمعه 10 فروردين 1403   18:12:50

(مهار تورم، رشد تولید)

print

با همکاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) صورت گرفت؛

برگزاری همایش بین المللی «گفت‌وگوی نخبگان جهان اسلام»

  • خلاصه :همایش بین المللی «گفت‌وگوی نخبگان جهان اسلام» با «موضوع بررسی چالش‌ها، راهکارها و زمینه‌های همکاری مشترک» در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، اولین همایش بین‌المللی «گفتگوی نخبگان جهان اسلام» با «موضوع بررسی چالش‌ها، راهکارها و زمینه‌های همکاری مشترک» با حضور 50 نفر از رؤسای دانشگاه‌ها و اساتید چهار کشور لبنان، سوریه، عراق، ایران و ارائه گزارش پنل های شش گانه و اعلام تأسیس «انجمن بین‌المللی دانش اجتماعی مسلمین» در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
در این همایش، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا «رییس انجمن بین‌المللی اندیشه اجتماعی مسلمین» اظهار داشت: جهان اسلام از دیر باز به لحاظ فکری، جهان متکسری بوده و اندیشه های مختلف و جریان‌های فکری، حدیثی و کلامی مختلف در آن وجود داشته است.
وی افزود: متفکرین مسلمانی چون غزالی و ابن خلدون همواره در این جریان های فکری سخن گفته و حضور داشته اند و میراث فرهنگی بشریت در دست آنها بوده است.
رییس انجمن بین المللی اندیشه اجتماعی مسلمین با اشاره به اینکه امروز در این نشست، جمعی از اندیشمندان آکادمیک جهان اسلام از کشورهای مختلف حضور دارند، تصریح کرد: باید به دنبال آن باشیم که جهان مدرن را که امروز بخشی از هویت ماست، از منظر تاریخ سنتی خود بازبینی کنیم و هویت نهادها و مؤسسات خود را در حاشیه هویت غرب نبینیم، بلکه بر مبنای عقلانیت خود عمل کنیم.
وی گفت: در این نشست مطرح شد که یک انجمن بین المللی درباره اندیشه اجتماعی مسلمین داشته باشیم؛ سعی کرده ایم اساس نامه‌ای برای این انجمن شکل گیرد که در میانه راه است و در تلاش هستیم بر مبنای اندیشه های مدرن با آگاهی کامل تاریخی، گفتگوها را به سمت انسجام معرفتی جهان اسلام ادامه دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا از اساتید و حاضرین در این همایش خواست، به این حرکت علمی بپیوندند.
نادر نورمحمد «دبیر همایش بین‌المللی گفتگوی نخبگان جهان اسلام» ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های همایش مذکور اظهار کرد: مسئله اساسی که منجر به شکل‌گیری این نشست شد، طراحی و ساخت تصویری از آینده جهان اسلام است؛ بر این اساس، بخشی از آینده تمدن و فرهنگ در جهان اسلام، مربوط به خط سیر و چگونگی فراز و فرود فرهنگ سیاسی این جوامع است؛ فرهنگی که در صورت دستیابی به بلوغ می‌تواند صورتی از جامعه مدنی اسلامی را بازطراحی کند.
وی گفت: تلاش برای دور ساختن جهان اسلام از یک فرهنگ سیاسی شکوفا و نیز ایجاد انحرافی رعب‌آور در بازیابی هویت اسلامی در هزاره سوم، عنصری بود که غرب و بخصوص ایالات متحده را تشویق کرد تا پدیده داعش را پایه‌گذاری نماید؛ داعش ترکیبی تعفن برانگیز از فرهنگ سیاسی بدوی و هویت اسلام جاهلی بود که با رشادت جوانان جهان اسلام از میان رفت تا همچنان افق های روشن آینده تمدن و فرهنگ اسلامی گشوده باقی بماند.
دبیر همایش بین‌المللی «گفتگوی نخبگان جهان اسلام» افزود: امروز به واسطه حماقت دشمن در ایجاد داعش، برای نخستین بار جوانان سوری، عراقی، افغانی، پاکستاتی، لبنانی و ایرانی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و گوشه‌ای از قدرت بسیج جهانی مسلمین را به رخ جهانیان کشیدند.
وی افزود: امروزه زنان و جوانان جهان اسلام بیش از دیگران در معرض تهدید هستند و دشمن درصدد است از طریق مصرف‌گرایی و شهوت‌زایی، فطرت حق‌‌طلب و قدرت تشخیص آنان را زائل کند؛ در این میان، مهم‌ترین ابزار مبارزه با این گمراهی بزرگ، ترویج عقلانیت اسلامی و قرآنی از جانب نخبگان بیدار و روشنفکران بصیر جهان اسلام است.
نورمحمد تصریح کرد: در مجموع ۱۰۰ چکیده مقاله توسط دبیرخانه همایش از چهار کشور عراق، سوریه، لبنان و ایران دریافت شد و در نتیجه پس از داوری حدود ۵۰ چکیده مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.
در ادامه، طلال عتریسی «مؤسس انجمن بین المللی دانش اجتماعی مسلمین»، به نقش دانشگاه ها در گفتمان جهان اسلامی، از جمله تولید علم، انتقال علم، فهم مشکلات جامعه و خدمت به جامعه اشاره کرد و گفت: متأسفانه با گذشت بیش از پنجاه سال، تولید علم در دانشگاه های اسلامی به آن شکلی که مورد نیاز جامعه باشد، نداریم.
وی افزود: تولید علم از فهم جامعه جدا نیست و عدم انتقال درست علم بیانگر این است که ما هویتی از خود نداریم و باعث می شود که غربی ها اندیشه های خود را در دانشگاه های ما پیاده کنند.‌
طلال عتریسی در پایان بر ضرورت همکاری علمی بین دانشگاهیان تأکید و خاطرنشان کرد: امیدوارم این همایش گام خوبی برای رسیدن به نتایج فرهنگی مورد انتظار باشد و سال های آینده کشورهای بیشتر اسلامی در این همایش شرکت کنند.
ارائه فعالیت ها و دستاوردهای پنل افراط گرایی، پنل مقاومت، پول جامعه‌شناسی سیاسی، پنل رسانه ها و شبکه های اجتماعی و پنل الگوی اسلامی مشارکت زمان در جامعه، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
در ادامه، مراسم از اساس نامه انجمن بین المللی دانش اجتماعی مسلمین رونمایی و متن آن قرائت شد.
گفتنی است این همایش به‌منظور تبادل نظر، هم‌افزایی، همکاری و ارتقای علمی اساتید، محققان و دانشجویان فعال در زمینه اندیشه اجتماعی مسلمین که تأملی درباره اندیشه اجتماعی متناسب و مرتبط با فرهنگ و تمدن {جوامع} اسلامی داشته اند و نیز ارتقا کیفی متخصصان و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در این زمینه، انجمن بین‌المللی اندیشه اجتماعی مسلمین که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می‌شود، تشکیل شد.
این انجمن مؤسسه‌ای غیر انتفاعی است و در زمینه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی فعالیت می‌کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن است.
دفتر مرکزی انجمن در ایران است و سایر شعب و دفاتر ملی آن پس از احراز شرایط لازم و موافقت هیئت مدیره، می‌تواند در هر کشوری، غیر از سرزمین اشغالی، تشکیل شود.
انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه، برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای در حوزه اندیشه اجتماعی مسلمین فعالیت می‌کند و همچنین همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در مقیاس های ملی و بین المللی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی و پژوهش در زمینه‌های موضوع فعالیت انجمن، ترغیب و تشویق پژوهشگران، استادان و دانشجویان به فعالیت در حوزه اندیشه اجتماعی اسلام، و انجام مطالعات اجتماعی با دغدغه های اسلامی و مرتبط با جهان اسلام از جمله اهداف این اساسنامه است.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما