پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   22:19:07

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

معاون پژوهش موسسه امام خمینی(ره) تاکید کرد:

ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در مقایسه با قبل از انقلاب

  • خلاصه :معاون پژوهش موسسه امام خمینی (ره) گفت: با توجه به آمار، شواهد و اسناد رسمی و غیر قابل انکار، دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف افزایش چشمگیری نسبت به قبل از انقلاب داشته است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، دومین نشست از سلسله نشست های راویان مکتب حسینی ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم ۱۴۰۱ با محوریت «جهاد تبیین» با حضور مبلغان و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی «معاون پژوهش موسسه امام خمینی(ره)» با موضوع «دستاوردهای معنوی انقلاب» به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر برگزار گردید.
حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی در ابتدای مطالب خود به موضوع میزان کارآمدی نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: نکته مهم این است که کارآمدی یک نظام، برآیند سه مولفه امکانات، موانع و اهداف است. به عبارت دیگر زمانی می توان کارآمدی یک نظام را سنجید که اهداف، امکانات و موانع ای که متوجه آن  نظام بوده است را مورد بررسی قرار داد.
معاون پژوهش موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه در حوزه های مختلف فرهنگی ,سیاسی ,اقتصادی و... می‌توان بعد از انقلاب و قبل از انقلاب را مقایسه کرد اظهار داشت: با توجه به آمار، شواهد و اسناد رسمی و غیر قابل انکار، دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف افزایش چشمگیری نسبت به قبل از انقلاب داشته است.
وی  در ادامه افزود: در بحث اقتصاد دو شاخص نشان دهنده وضعیت اقتصادی کشورها می باشد، یکی از این شاخصه‌ها خط فقر و دیگری عدالت اجتماعی است، در خصوص خط فقر آمارهای رسمی نشان می دهد در حکومت پهلوی ۴۶ درصد مردم زیر خط فقر بوده و این در حالی است که در سال های اخیر که تقریبا ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته است حدود ۱۸ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند.
حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی با اشاره به ضرورت توجه به سه مولفه (اهداف،امکانات و موانع) در سنجش کارآمدی یک نظام، بیان کرد: به عنوان مثال یکی از موانع جمهوری اسلامی، جنگ هشت ساله بوده است که خسارات و هزینه جنگ به اندازه بودجه ۷۰ سال یک کشور است، گویی در قیاس با کشور مشابه باید ۷۰ سال از او عقب تر باشیم اما کشور ایران به مراتب پیشرفت های بسیاری داشته است.
وی با اشاره به پیشرفت های انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف، بیان کرد: اشکالی که وارد می‌کنند این است «وقتی گفته می شود وضع ما بعد از انقلاب خیلی بهتر شده است می گویند اگر شاه هم بود همین کارها را می‌کرد» در پاسخ باید گفته شود به همان میزانی که جمهوری اسلامی حدود چهل و چهارسال فرصت داشته، رژیم پهلوی نیز ۵۳ سال فرصت داشته و می توانست فعالیت های بسیاری را انجام داده لکن این اتفاق رخ نداده است.
معاون پژوهش موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه یک نگاه دیگر این است که حدود ۴۰ سال اخیر جمهوری اسلامی را با کشورهای مشابه مثل  کره، ترکیه، مالزی، اندونزی و...مقایسه کنیم، اظهار داشت: البته در این قیاس، هم امکانات را وهم موانع را باید با هم در نظر گرفت. به طور مثال ایران را نمی‌توان با ترکیه مقایسه کرد؛ چرا که ترکیه امکانات نفتی ما را ندارد، از سوی دیگر موانعی که کشور ایران داشته و دارد مثل تحریم و جنگ، کشور ترکیه نداشته است.
حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی ادامه داد: ما در مقایسه، نباید نقطه‌ای قیاس کنیم، بلکه نقاط قوت کشورها را با هم و نقاط ضعف را هم با هم بسنجیم. با این اوصاف طبق آمارهای بین المللی بعد از گذشت حدود۴۰ سال از انقلاب اسلامی در برآیند همه شاخصه‌ها نه نقطه ای، کشور ایران وضعیت بهتری دارد.
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد:‌ در جهت ایجاد تمدن اسلامی ۵ گام باید طی شود که عبارت است از، گام اول انقلاب بر علیه حکومت پهلوی؛ گام دوم تاسیس نظام اسلامی، گام سوم وجود دولت اسلامی که قوانین اسلامی را اجرا کند، گام چهارم تشکیل جامعه اسلامی و گام پنجم ساخت تمدن اسلامی است. رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در مرحله دولت اسلامی هستیم.
وی افزود: نقص ها و مشکلاتی که هم اکنون نظام مقدس اسلامی با آن موجه است در بخش دولت یا به عبارت دیگر عملکرد ناصحیح بعضی از کارگزاران می باشد و اصل و ماهیت انقلاب هیچ گونه اشکالی ندارد. با کمی توجه پی خواهیم برد تمام مشکلات زمانی رخ داده که به قوانین و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی بی اعتنایی شده است.
معاون پژوهش موسسه امام خمینی(ره) گفت: گرچه در بخش دستاوردهای فرهنگی و معنوی بعد از انقلاب دچار کاستی هایی بوده ایم اما در مقابل و با مقایسه با قبل از انقلاب در حوزه انتشارات کتاب، کودک و نوجوان، تاریخ ائمه، رمان های مذهبی، نشریات دینی و در عرصه هنرهای اسلامی فعالیت های بسیاری صورت گرفته است.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما