سه‌شنبه 4 ارديبهشت 1403   19:11:15

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در اولین نشست از سلسله نشست های «جهاد تبیین» مطرح شد:

توحید و اجتناب از طاغوت؛ موضوع جهاد تبیین تمام انبیاء

  • خلاصه :عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: با تتبّع و تحقیق در قرآن کریم در می یابیم که توحید و اجتناب از طاغوت، موضوع جهاد تبیین تمام انبیاء می باشد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در اولین نشست از سلسله نشست های «جهاد تبیین» که با موضوع «جهاد تبیین در آیات و روایات» و به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: واژه «جهاد کبیر» فقط یک مرتبه در قرآن و در آیه ۵۲ سوره فرقان (فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا) آمده و شاید بتوان گفت این آیه کلیدی ترین آیه در خصوص جهاد تبیین می باشد.

وی گفت: بعضی از مفسّران ضمیر در کلمه «به» در آیه مذکور را به قرآن ارتباط داده و عملیاتی شدن جهاد کبیر را به وسیله قرآن دانسته اند اما رهبر معظم انقلاب و همچنین بعضی دیگر از مفسّران قائل بر آن هستند که ضمیر در کلمه «به» به عبارت (فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ) باز خواهد گشت یعنی به وسیله (عدم اطاعت از کافرین) با دشمنان، جهاد کبیر صورت گیرد.

استاد حوزه علمیه به انواع جهاد در مباحث اسلامی اشاره کرد و افزود: در متون اسلامی واژه جهاد در سه نوع، جهاد اکبر، جهاد اصغر و جهاد کبیر اشاره شده است. جهاد اکبر همان جهاد با نفس بوده و جهاد اصغر مربوط به جنگ با دشمنان می باشد اما جهاد کبیر در مورد جهاد تبلیغ، جهاد بیان و جهاد فرهنگی از آن یاد شده است.

وی با اشاره به آیه ۴۴ سوره نحل، تصریح کرد: جهاد تبیین همان جهاد آگاه سازی می باشد و آیه «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ» اولین وظیفه پیامبر (ص) را در سال های نخستین بعثت در شهر مکه، وظیفه جهاد تبیین بر می شمرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که در جهاد تبیین برخلاف جهاد نظامی نیاز به عِدّه (افراد) و عُدّه (تجهیزات) نمی باشد، اظهار داشت: اقدامات حضرت زهرا(س) بعد از سقیفه یا ایستادگی حضرت امام خمینی(ره) در مقابله "کاپیتولاسیون" از مصادیق بارز جهاد تبیین می باشد.

وی، هدف از جهاد تبیین را "آگاه سازی" دانست و گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا با خطبه های مکررشان ابتدا جهاد تبیین داشته و سپس وارد جهاد نظامی شدند. در جهاد تبیین هدف اصلی "آگاه سازی" و "جلوگیری از انحراف" است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: با تتبّع و تحقیق در آیه ۳۶ سوره نحل «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» در می یابیم که توحید و اجتناب از طاغوت موضوع اصلی جهاد تبیین تمام انبیاء الهی می باشد.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما