جمعه 10 فروردين 1403   18:50:49

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «بایسته های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» منتشر شد

  • خلاصه :کتاب «بایسته های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» اثر محمدباقر نادم به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، کتاب «بایسته های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» اثر محمدباقر نادم از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهش و مطالعات راهبردی مؤسسه روایت سیره شهدا تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در 331 صفحه منتشر شد.

بین عناصر و شخصیت های دفاع مقدس و جامعه جوان امروز مشترکات و الگوهایی در سیره نورانی شهدا به چشم می خورد که استخراج این الگوها و ثروت عظیم نیازمند فناوری خاص است که آن فناوری «راهیان نور» است و تکنولوژی بهره برداری از راهیان نور «روایتگری تخصصی فرهنگ جهاد و شهادت» می باشد.

این اثر، جزو اولین منابع جامعی به حساب می رود که آداب و مهارت‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت را به صورت مبسوط و کاربردی در اختیار مبلغان و راویان روحانی قرار می‌دهد.

روش ها و مهارت های تدوین شده در این مجموعه، بر اساس یافته ها تجربه ها و تدریس اساتید مؤسسه روایت سیره شهدا در دوره‌های آموزش روایتگری گردآوری شده است.

کتاب حاضر در صدد آموزش بایدها و نبایدهای تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت و بایسته‌های روایتگری می باشد.

مجموعه حاضر با بهره‌گیری از منابع علمی و تجربه عملی راویان روحانی طی اعزام های مختلف به محافل شهدای مناطق جنگی و کاروان های زیارتی راهیان نور تدوین شده است. آنچه از تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت (روایتگری) مدنظر است، صرفاً بیان خاطرات دوران هشت ساله دفاع مقدس نیست، بلکه تحلیل و تطبیق این حقایق با ارزش‌های دینی است که با هدف تبلیغ معارف دین اسلام و ترویج فرهنگ مجاهدت و شهادت‌طلبی صورت می‌گیرد.

این اثر با هدف افزایش سطح توانایی راویان گرامی در رویارویی با مخاطبان فرهنگ دفاع مقدس و بر اساس نگاه حرفه‌ای کارشناسان عرصه سخن و روایتگری و با بهره‌گیری از تجربیات سال های گذشته و آسیب‌شناسی های انجام شده، نگارش گردیده است که حاوی مهارت های لازم در خصوص بایدها و نبایدهای روایتگری می‌باشد.

هر چند در سال های اخیر درباره روایتگری کتب متعددی نگارش درآمده اما کتاب پیش رو با تمرکز بر بایدها و نبایدها، مهارت ها و بایسته های روایتگری فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس نوشته شده که سرآغازی بر نگاه تخصصی به مقوله روایتگری خواهد بود.

اکنون این اثر تحت عنوان «بایسته‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» به عنوان یک بسته جامع روشی و مهارتی به منظور آموزش اصول و فنون تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت و با استفاده از محتوای بیش از ۱۰ دوره آموزش روایتگری در مؤسسه روایت سیره شهدا تهیه شده است.

ساختار اثر

این اثر در شش فصل تهیه و تنظیم شده است؛ در فصل اول که با عنوان «راوی شناسی» تألیف شده، در ابتدا جنبه های شخصیتی راوی (ظاهری و باطنی) تبیین شده و در ادامه به 10 وظیفه ذاتی راوی در برابر مسئولیت روایتگری می پردازد که از جمله آنها می توان به پیوند روحی و معنوی و عاطفی با شهدا، روایت منطقی و استوار، رعایت مراتب اخلاص و مسئولیت های معنوی، نگاه جامع به دفاع مقدس، پرهیز از تحلیل و سخنان ناشیانه، و تسلط بر شیوه ها و قالب های روایتگری اشاره کرد.

«آداب و اصول روایت‌ گری» عنوان دومین فصل از این اثر است که پس از بیان اصول و مبانی روایتگری و آیات روایتگری در قرآن کریم، اصول مهندسی روایتگری (تشخیص، تبیین، تناسب، دسته بندی مطالب، تطهیر، تکریم، تسهیل، تدریج، تعلیم و تربیت، اتقان) تشریح شده است.

در این فصل، اصول ایمانی معنویت ساز، آثار معنویت در روایتگری، شاخصه های سنجش معنویت، شاخصه های بیان هنرمندان، و چیستی و چرایی و چگونگی روایتگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در فصل سوم این کتاب، به «مهارت های مخاطب شناسی» پرداخته است و انواع مخاطب (عام، خاص و اخص) و ویژگی های آن را برشمرده و به تقسیم بندی مخاطب بر اساس پذیرش روایتگری می پردازد و در ادامه به محورهای مهم در مخاطب شناسی (توان شناسی، روانشناسی، زبان شناسی، مسئله شناسی، نسخه شناسی، اقتضاشناسی) اشاره دارد.

در ادامه این فصل، مهارت همانندسازی برای مخاطب (راهکارها و مصادیق) تبیین شده و مهارت های مواجهه با انواع مخاطب تشریح گردیده است.

در فصل چهارم که با عنوان «ساماندهی فرصت ها در روایتگری» پرداخته شده، اهمیت فرصت راهیان نور، تبیین و مفهوم شناسی اردوی راهیان نور، ماهیت و اهمیت برگزاری آن و چرایی تقدس این مسأله تشریح شده است.

سپس، به وجود فرصت زیارتگاه شهدا پرداخته شده و فرصت های اردویی مطرح و به مهارت های لازم برای مدیریت زمان و محتوا  (از جمله مهارت موقعیت یابی در مسیرها، بهره برداری از فرصت و موقعیت مسیرها، موقعیت های اتوبوسی در مسیر، فرصت های مربوط به مکان اسکان) اشاره گردیده است.

«مهارت محتوایابی و شیوه های ارائه در روایتگری» عنوان پنجمین فصل از کتاب «بایسته های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» است که در این فصل، اهمیت موضوع یابی و عنوان گذاری، مهارت یادداشت برداری و تهیه محتوا، مهارت سازمان دهی اطلاعات مورد نیاز در روایتگری و مهارت ارائه محتوا (تقسیم بندی مطالب، ارائه محتوای رسانه ای، ارائه محتوا در یادمان و ارائه محتوای مخاطب محور) بیان شده و در پایان، نمونه موضوعات محتوایی ویژه روایتگری دانش آموزی آمده است.

نویسنده در ششمین و آخرین فصل از این اثر، «مهارت پاسخگویی به شبهات و سؤالات دفاع مقدس» را مطرح کرده و در این راستا، زمینه های ایجاد سؤال در مورد دفاع مقدس، عوامل ایجاد شبهه در این باره، مهارت های لازم در مواجهه با شبهه و سؤال، انواع روش های القای شبهه، تکنیک پاسخگویی به شبهات و سؤالات، و محورهای اصلی سؤالات مخاطبان جوان تبیین شده است.

برشی از اثر

* تقسیم بندی مخاطب بر اساس پذیرش روایتگری

هدف اصلی در روایتگری، تأثیر در مخاطب و ایجاد پذیرش نسبت به مباحث و مبانی بیان شده در روایتگری می باشد؛ بنابراین، مخاطب از لحاظ پذیرش مباحث راوی به چند دسته تقسیم می گردد:

الف – مخاطب باورمند (موافق): این دسته افرادی هستند که به خودی خود در مسیر ارزش های دینی و آرمان های امام و شهدا هستند و تشخیص خود را بر محور اندیشه های نظام و رهبری تنظیم می نمایند. راوی در مواجهه با این گروه باید مطالب خود را به گونه ای طراحی کند که بر امید و یقین گذشته آنها افزوده گردد.

ب - مخاطب ناسازگار (مخالف): این دسته از مخاطب، شامل افرادی می شود که مانند نوجوانان، اطلاعات قبلی نسبت به زمان جنگ تحمیلی ندارند؛ بنابراین ممکن است نسبت به برخی از مطالب راوی واکنش مخالف نشان داده و موضع گیری کنند. وظیفه راوی در مواجهه با این گروه، مستحکم سازی مبانی و دیدگاه های مخاطب نسبت به تاریخ و معارف دفاع مقدس است.

ج - مخاطب متحیر و سرگردان(مردّد): این دسته از مخاطبان را افرادی تشکیل می دهند که به دلیل القائات و شبهات باطل، برایشان نسبت به ارزش ها و باروهای اعتقادی تردید و سرگردانی حاصل شده، گر چه تعمدی در مخالف خود ندارند. در این صورت راوی باید به تناسب افراد و سؤالاتشان و بر اساس پاسخ ها و مستندات صحیح و قانع کننده بر این دسته از مخاطبان مردّد رفع شبهه نماید.

د- مخاطب لجوج و سرکش (معاند): این گروه، افرادی هستند که منکر حقانیت شهدای دیروز و پویندگان راه شهدا و راویان امروز فرهنگ جهاد و شهادت هستند. راوی باید در برابر این نوع مخاطب نافرمان و لجوج احتجاج کند، یعنی خاکریزی از حجت های بالغه الهی، انسانی و شرعی در زمینه های گوناگون را در مقابلش اقامه کند تا نتواند بر مبنای عقاید باطن خود پیشروی نماید و غالب شود.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما